کد خبر: ۳۲۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 21
دوپينگ جنس دارو از همان جنس داروي خانواده استروئيد آنابوليك است! ماده‌اي كه تست تكواندوكاران را مثبت اعلام كرده و حالا چهار سال محروميت انتظار اين دو تكواندوكار را مي‌كشد!
شفا آنلاین>سلامت>در چند روز گذشته خبر مثبت اعلام شدن تست دوپينگ رضا كلهر ملي‌پوش وزن 68- كيلوگرم تكواندوي كشورمان در مرحله مقدماتي مسابقات گرنداسلم چين، شوك بزرگي به جامعه تكواندو ايران وارد كرد! خبري كه چند روز مانده به اعزام تيم ملي تكواندو به بيست‌وششمين دوره مسابقات جهاني باكو، ذهن كادرفني، مسوولان فدراسيون و حتي ساير ملي‌پوشان را به‌شدت درگير كرد.

به گزارش شفا آنلاین:اما در كمتر از ۴۸ ساعت، خبر عجيب‌تري رسانه‌اي شد: خبري با عنوان مثبت شدن تست دوپينگ دانيال بزرگي ديگر ملي‌پوش عنوان‌دار كشورمان! دانيال بزرگي در مرحله نهايي گرنداسلم چين موفق به كسب مدال نقره شده بود و در اردوي تيم ملي حضور داشت و قرار بود تا يك هفته ديگر در تركيب تيم ملي اعزامي به مسابقات جهاني باكو حضور داشته باشد. اما اعلام شد اين ورزشكار با همان ماده ممنوعه‌اي كه رضا كلهر را آلوده كرده بود به دام افتاده است!

دوپينگ جنس دارو از همان جنس داروي خانواده استروئيد آنابوليك است! ماده‌اي كه تست تكواندوكاران را مثبت اعلام كرده و حالا چهار سال محروميت انتظار اين دو تكواندوكار را مي‌كشد! چهار سالي كه مي‌تواند آينده ورزشي اين دو را از بين ببرد. نكته مهم اينكه، دقيقا تست دوپينگ هر دو ملي‌پوش كشورمان از نوع ماده ممنوعه‌اي به نام استروئيد آنابوليك است، ماده‌اي كه بيشتر ورزشكاران بدنسازي يا وزنه‌برداري براي افزايش وزن و حجم‌دهي عضلات از آن استفاده مي‌كنند، ماده‌اي كه در رشته تكواندو كارايي ندارد! دانيال  مي‌گويد ما به دنبال وزن كم كردن بوديم و اين دارو اضافه وزن مي‌آورد. ما به اين اتفاق پيش آمده مشكوك هستيم چون من و كلهر هم‌اتاقي هستيم و نمي‌دانيم اين مواد ممنوعه در كجا و به چه طريقي به بدن ما وارد شده است. در ادامه خواستيم با او بيشتر حرف بزنيم هرچند نايي براي صحبت نداشت‌. ماحصل گفت‌وگويی با دانيال بزرگي را در ادامه بخوانيد.

   چه اتفاقي افتاد كه جواب تست شما مثبت شد؟
نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد! تست من و كلهر مثبت شده و در شوك به سر مي‌بريم. حرفي براي گفتن ندارم!
   چند سال است كه به تيم ملي دعوت مي‌شوي؟
دو سال است كه به اردوي تيم ملي دعوت مي‌شوم.
  در جواب تست شما مرتبط به دارو بود يا مكمل؟
در جواب تست ما استروئيد آنابوليك پيدا شد و نمي‌دانيم از كجا آمده و چه اتفاقي افتاده و اين وسط ما قرباني شديم!
  با پزشك تيم صحبت نكرديد؟
صحبت كرديم اما مي‌گويند ما هيچ سرنخي نداريم! هيچ كي خبر ندارد اين اتفاق كي و كجا رخ داده است. دو تا تست همزمان و يك شكل از من و كلهر مثبت شده در صورتي كه اين قرصي كه در تست ما درآمده براي افزايش وزن و قدرت است اما ما هر دو در حال وزن كم كردن بوديم. پنج كيلو آقاي كلهر كم كرد و پنج كيلو هم من‌. ما در اوج وزن كم كردن بوديم. اصلا نيازي به افزايش وزن نداشتيم. حتي من الان دو سال است كه مكمل هم مصرف نمي‌كنم. به خاطر همين مسائل قيد استفاده از مكمل تاييد شده را هم زده بودم. نمي‌دانم!
  اين قرص ممكن است به اشتباه در اردوي تيم ملي به شما داده شده باشد؟
نه اصلا. تمام كادرفني شبانه‌روز در اردو تيم‌ملي حاضر بودند و در كنار ما بودند. هيچ اتفاقي در اردو نيفتاده و اين اتفاق را هيچ كي نمي‌داند از كجا افتاده و كار كي بوده و همه دنبال سرنخ هستند به اين اميد كه بشود كاري كرد.
   اعتراض كردي؟
بله. اما اعتراض اگر براي آنها سودي نداشته باشد مورد قبول واقع نمي‌شود.
  از تمام اعضاي تيم ملي اين تست را گرفتند؟
نه، فقط چهار نفر. آنهايي كه در گرنداسلم روي سكو رفتند اين تست را دادند.
  چه زماني تست گرفتند؟
سيزدهم يا چهاردهم فروردين امسال بود. و ۴۵ روز بعد گفتند جواب تست ما دو نفر مثبت شد.
  وقتي انفرادي تمرين مي‌كردي هيچ مكملي استفاده نكردي؟
اصلا و به هيچ عنوان. نه قرص نه دارو و نه پودر. سرما مي‌خوردم قرص سرماخوردگي مصرف نمي‌كردم. من از دارو و مكمل و از اين حواشي به دور هستم نمي‌دانم اين اتفاق از كجا پيش آمده.
  احتمال مي‌دهي اين داروي ممنوعه در غذاي شما ريخته شده باشد؟
بله امكان دارد در غذا يا آبي كه مصرف مي‌كرديم ريخته باشند.
  دشمن داري؟
دشمن نه‌. من كوچك‌ترين عضو جامعه ورزشي هستم. تا آن حد مدال نياوردم كه بخواهم دشمن داشته باشم. همه دوستانم هستند. نمي‌دانم به كي شك كنم يا  درباره چه كسي حرف بزنم! تمام عوامل فدراسيون پيگير هستند و مي‌خواهند بدانند داستان چيست!
  در ليگ برتر براي مس كرمان حضور داشتي در آنجا شايد بي‌احتياطي صورت گرفته باشد.
نه‌. اتفاق از آنجا نيست.
  كلهر دوست صميميت است؟
هم‌اتاقي هم هستيم. بله دوست صميمي هستيم. صددرصد هرچي كه به ما دادند با هم بوديم و فقط بي‌خبر بوديم. ما منتظر يك خبر هستيم كه ببينيم چه كاري انجام مي‌دهند.
   از نظر روحي خوب به نظر نمي‌آيي!
نه. وضعيت روحي خوبي ندارم. هفته بعد اعزام به مسابقات جهاني داشتيم و امسال تا چهار سال آينده مسابقات را از دست دادم. باز هم زمان بايد بگذرد تا ببينيم چه تصميمي مي‌گيرند.
   اميدي نداري كه شايد اعتراضت را بپذيرند؟
خدا بزرگ است اگر يك درصد بخواهند كاري انجام بدهند ما منتظر هستيم‌ اما بعيد مي‌دانم محروميت ما را كم كنند.
  از فدراسيون با شما صحبت كردند؟
چرا صحبت كردند. مربيان و فدراسيون و‌ جلساتي هم برگزار كردند تا بتوانند به ما كمك كنند‌.

 اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: