کد خبر: ۳۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 27
شفا آنلاین -انجمن قلب آمریکا در نخستین بیانیه‌ اعلام خط مشی‌ درباره سیگارهای الکترونیک از استفاده از آنها به عنوان آخرین چاره برای کمک به ترک سیگار حمایت می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس «جامعه سرطان آمریکا» تا به حال سیاست رسمی خود در قبال سیگارهای الکترونیکیاعلام نکرده است، اما در ماه مه امسال بی‌سروصدا موضع مشابهی را اتخاذ کرد.

هر دوی این گروه‌های پزشکی درباره این فرآورده‌های پرطرفدار استنشاق بخار نیکوتین ابراز نگرانی می‌کننند و خواستار وضع مقررات بیشتر درباره آنها هستند، به خصوص برای اینکه آنها از دسترس جوانان دور نگهداشته شوند. این دو گروه همچنین تاکید می‌کنند که همیشه در ابتدا باید شیوه‌های ثابت‌شده ترک سیگار امتحان شوند.

اما به گفته دکتر الیوت آنتمن، رئیس »انجمن قلب آمریکا» در صورتی که این شیوه‌ها موفق نباشند، «منطقی است که به بحث درباره سیگارهای الکترونیکی به عنوان آخرین چاره بپردازیم. «جامعه سرطان آمریکا» نیز می‌گوید سیگارهای الکترونیکی» ممکن است «گزینه معقولی» برای افرادی باشد نمی‌توانند پس از مشاوره و سایر روش‌های تاییدشده مانند پچ‌های نیکوتین سیگار را ترک کنند.

هیچکدام از این دو گروه استفاده از سیگارهای الکترونیکی را برای ترک سیگار توصیه نمی‌کنند، و سازندگان این وسیله نیز آنها را به این عنوان بازاریابی نمی‌کنند.

سیگارهای الکترونیکی وسائلی هستند که نیروی‌شان از باتری می‌گیرند و نیکوتین را تبخیر می‌کنند تا فرد بتواند آن را استنشاق کند. فروش این وسیله از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آنها استفاده می‌کنند و فروش سالانه‌ آن به ۲ میلیارد دلار رسیده است. استفاده از این وسائل مواد سمی کمتری را نسبت به سیگارهای معمول وارد بدن می‌کند، اما هنوز اطلاعات چندانی درباره اثرات درازمدت آنها بر سلامتی در دست نیست.

همچنین درباره اینکه آیا سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار کمک می‌کنند یا بر عکس مانع از ترک سیگار می‌شوند، بحث داغی در جریان است.

برخی کارشناسان می‌گویند استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث می‌شود که سیگاری‌ها بتوانند حتی در مکان‌هایی که دود کردن سیگار معمولی ممنوع است، به استفاده از این وسائل ادامه دهند. گروه دیگری از کارشناسان می‌گویند استفاده از سیگارهای الکترونیکی شیوه کم‌خطرتری برای ارضای میل به نیکوتین در افرادی است که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، یعنی مشابه همان استفاده‌ای که از متادون برای مقابله با سوءمصرف هروئین می‌شود.

به گفته تام گلین یکی از دانشمندان ارشد و عضو سابق جامعه سرطان آمریکا این برداشت که «کاهش زیان» (harm reduction) نامیده می‌شود، «احتمالا این مسئله مهمترین و مورد اختلاف‌ترین موضوعی است در حال حاضر در مورد مصرف سیگار و ترک آن مورد بحث است.»

بر خلاف استفاده از پچ‌ها و آدامس‌های نیکوتین دار و داروهایی که برای ترک سیگار مورد تایید قرار گرفته‌اند، شواهدی قطعی درباره اینکه سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار کمک کنند،در دست نیست.

گلین در این باره گفت: «ما نیاز به مقررارت دقیقی درباره استفاده از سیگارهای الکترونیکی و پژوهش بیشتر درباره آنها داریم»، اما بیش از همه «ما نیاز داریم که افراد کشیدن سیگارهای احتراقی را کنار بگذارند.»

برخی سیگارهای الکترونیکی به جز نیکوتین که از هر جایی منشا بگیرد، به شدت اعتیادآور است- مواد دیگری هم مانند فرمالدئید هم تولید می‌کنند که سرطان‌زا است.

خط مشی انجمن قلب آمریکا روز دوشنبه ۲۵ آگوست در ژورنال Circulation منتشر شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه آوریل امسال پیشنهاد کرد که با سیگارهای الکترونیکی به عنوان فرآورده‌های دخانی رفتار شود و همان مقرراتی که درباره ممنوعیت فروش سیگارهای معمولی وجود دارد مانند ممنوعیت فروش آنها به افراد زیر ۱۸ سال و لزوم استفاده از برچسب‌های هشداردهنده درباره آنها هم اجرا شود.

«انجمن پزشکی آمریکا» نیز خواستار ممنوعیت استفاده از رایحه‌های مورد پسند کودکان و نوجوانان و سایر اقدامات برای دور نگهداشتن سیگارهای الکترونیکی از دسترس افراد کم سن شد.

گروه «کمپین کودکان عاری از دخانیات» در آمریکا نیز خواستار وضع مقرراتی در این زمینه شده است و از این دیدگاه که سیگارهای الکترونیکی ممکن است نقش در ترک سیگار داشته باشند، حمایت نمی‌کند.

وینس ویلمور، سخنگوی این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترک کردن سیگار سخت است»، و افراد پیش از موفقیت نهایی در ترک سیگار چندین بار برای این کار اقدام می‌کنند.»

به نوشته او اگر سیگاری‌ها نتوانند در ترک سیگار موفق شوند، پزشکان باید با آنها کار کنند تا برای این کار طرحی بریزند، اما کانون تلاش‌ها باید بر درمان‌های تاییدشده باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار