کد خبر: ۳۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 15
شاید شما درد سنگ کلیه را تجربه کرده باشید، اما درد‌هایی هم هستند که گاهی ناشی از وجود سنگ در دیگر اعضای بدن هستند و شما از وجود آن‌ها غافلید. سنگ‌ کیسه صفرا از جمله این سنگ‌ها هستند.

شفا آنلاین>سلامت>یکی از عوارض تغذیه نامناسب ابتلا به سنگ و درد کیسه صفرا است که فرد مبتلا را ناچار به جراحی می‌کند، اما این تنها راه حل نیست.

به گزارش شفا آنلاین:شاید شما درد سنگ کلیه را تجربه کرده باشید، اما درد‌هایی هم هستند که گاهی ناشی از وجود سنگ در دیگر اعضای بدن هستند و شما از وجود آن‌ها غافلید. سنگ‌ کیسه صفرا از جمله این سنگ‌ها هستند.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا، کیسه کوچکی است که زیر کبد و چسبیده به آن قرار گرفته و از سویی به کبد راه دارد و از آن صفرا را دریافت می‌کند و از سویی، از طریق یک مجرای مشترک با لوزالمعده به ابتدای روده باریک می‌رسد و از این طریق صفرای ذخیره شده خود را برای هضم مواد غذایی (به طور مشخص چربی‌ها) وارد اثنی‌عشر می‌کند. در واقع وظیفه اصلی کیسه صفرا، ذخیره سازی، تغلیظ و تنظیم ورود صفرا به اثنی عشر و کمک به هضم چربی‌هاست.

عمل کیسه صفرا

امروزه مشکلات مربوط به کیسه صفرا و "سنگ کیسه صفرا" طیف زیادی از مردم را درگیر خود کرده است و معمولاً در طب نوین برای بیماران مبتلا به کیسه صفرا که با درد همراه است، عمل جراحی تجویز می‌شود.

جراحی یک روش مشترک برای درمان سنگ صفرا است، اما شاید بتوان با درمان‌های طبیعی نیز آن‌ها را درمان کرد. برای یادگیری راه‌های طب سنتی برای درمان سنگ صفرا به نکات زیر برای کمک به جلوگیری و از بین بردن سنگ‌های صفراوی در نظر داشته باشید.

سنگ کیسه صفرا چیست؟
دو نوع سنگ صفرا وجود دارد:

سنگ کیسه صفرا کلسترولی: شایع‌ترین نوع سنگ کلسترولی است، اغلب به رنگ زرد ظاهر می‌شود. این سنگ‌های صفراوی عمدتاً از کلسترول غیر حل شده تشکیل شده، اما ممکن است حاوی اجزای دیگر نیز باشد.

سنگ کیسه صفرا رنگ‌دانه: این سنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره هنگامی ایجاد می‌شود که صفرا حاوی بیلی روبین بیش از حد باشد.

اکثر سنگ‌های صفراوی هنگامی تشکیل می‌شوند که کلسترول در صفرا وجود داشته باشد.

اندازه سنگ‌های صفراوی بسیار متفاوت است. برخی افراد تنها یک سنگ صفرا را تشکیل می‌دهند، در حالی که دیگران در همان زمان سنگ‌های صفراوی را تشکیل می‌دهند.

سنگ‌های صفراوی که نشانه‌ها و علائم خاصی را ایجاد نمی‌کنند، به درمان نیاز ندارند.

علائم سنگ صفرا


سنگ‌های صفراوی ممکن است نشانه‌ها یا علائمی را ایجاد نکنند. اگر سنگ صفراوی در یک کانال انتقالی قرار گیرد؛ باعث انسداد می‌شود.

علائم و نشانه‌های حاصل عبارتند از:


درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید، در قسمت فوقانی شکم
درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید در مرکز شکم، درست زیر سینه
درد پشت بین تیغه‌های شانه‌ای
درد در شانه راست
تهوع یا استفراغ
درمان سنگ صفرا بدون جراحی
سنگ‌های صفراوی می‌تواند درد شدیدی در قسمت فوقانی سمت راست شکم ایجاد کنند. این درد ممکن است به پشت و به سمت شانه شما برسد. علائم دیگر عبارت‌اند از تهوع، استفراغ، مدفوع رنگی یا خاکستری و اسهال.

روش‌های طب سنتی درمان سنگ صفرا به این شرح است:
محلول پاکسازی کیسه صفرا

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان سنگ صفرا، پاک کردن کیسه صفرا است. در این روش سنگ‌های صفراوی از بین می‌رود و بدن آن‌ها را دفع می‌کند. محلول پاکسازی کیسه صفرا شامل مخلوط آب سیب و روغن زیتون برای ۲ تا ۵ روز است.

سرکه سیب یا آب سیب


آب سیب باعث می‌شود سنگ‌های صفراوی کاهش یابد و به راحتی از بدن دفع شود. محلول تمیز کننده صفرا، شامل سرکه سیب و آب سیب است. البته، افراد مبتلا به دیابت، زخم معده و هیپوگلیسمی باید در مصرف مقدار زیاد آب میوه مراقب باشند.

قاصدک


جوشانده قاصدک برای درمان مشکلات مجاری صفراوی و کبد در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش عصاره قاصدک را برای حذف سنگ‌های صفراوی می‌نوشند.

خار شیری یا خار مریم


برای قرن‌ها استفاده از خار شیری یا خار مریم، برای سم‌زدایی کبد، استفاده شده است. در حالی که ممکن است این عمل، از کبد و کیسه صفرا حمایت کند، مطالعاتی وجود ندارد که اثرات آن روی درمان سنگ صفرا را ارزیابی کند.

کنگر فرنگی


عصاره کنگر فرنگی ممکن است به عملکرد کیسه صفرا کمک کند. عصاره کنگر فرنگی، باعث افزایش تولید صفرا و کمک به عملکرد کلیه‌ها، کیسه صفرا و کبد می‌شود. با این حال، هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد اثرات کنگر فرنگی در درمان سنگ صفرا وجود ندارد. درمان سنگ صفرا

روغن کرچک


استفاده از روغن کرچک از دیرباز برای حل مشکلات سنگ‌های صفراوی در میان مردم، مرسوم بوده است. در این روش، پارچه را در روغن کرچک قرار می‌دهند، سپس آن را روی شکم و ناحیه صفرا قرار می‌دهند، بعد از این کار، با پارچه داغ و گرم محل را ماساژ می‌دهند.


توصیه‌های غذایی ضروری برای بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا

۱. پرهیز از مصرف چربی و روغن (حتی روغن کنجد)، فقط روغن زیتون مرغوب مجاز است آن هم در صورتی که درد را تشدید نکند.

۲. پرهیز از مصرف مایعات تا یک ساعت بعد از غذا.

۳. درمان نفخ معده اگر وجود داشته باشد.

۴. شربت سرکنگبین طبیعی ترش یک لیوان نیم ساعت قبل از غذا (در صورت عطش بعد از غذا هم از همین شربت مصرف شود).

نسخه دکتر زنده دل متخصص طب سنتی برای درمان سنگ صفرا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: