کد خبر: ۳۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 27
شفا آنلاین:یک کارشناس و فعال در بازار آبزیان با اشاره به مضرات مصرف ماهی تیلاپیا گفت: این ماهی در چین با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط پرورش آلوده ای است.
به گزارش شفا آنلاین، سید جلیل تفتی، یک کارشناس و فعال در بازار آبزیان، با انتقاد از واردات بی رویه انواع ماهی های خارجی بویژه یک نوع ماهی چینی به نام «تیلاپیا» به ایران، به بیان شرایط پروش و مضرات گوناگون این نوع ماهی پرداخت و اظهارداشت: ماهی تیلاپیا در چین بعنوان یک پروژه تولیدی در حجم عظیم و با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط های پرورش بسیار آلوده ای هستند.

وی با بیان اینکه از کود و پساب حیوانی مزارع بعنوان غذای این ماهی استفاده می شود گفت: رشد سریع و غذای بی کیفیت و ارزان ماهی تیلاپیلا آن را به محصولی با صرفه و سودآور برای کشور چین تبدیل کرده است.

تفتی با اشاره به اینکه تنها جنس نر این ماهی خوراکیست، افزود: پرورش دهندگان برای رشد بهتر و سریع تر این ماهی، از هورمون و آنتی بیوتیک های زیادی در محیط پرورش آن استفاده می کنند که بالطبع جذب گوشت این ماهی می شود.

این کارشناس و فعال آبزیان ادامه داد: براساس گزارش های مجامع علمی و تحقیقاتی در دنیا که در رسانه های بین المللی نیز بازتاب زیادی داشته است، این ماهی نسبت به دیگر ماهی ها دارای امگا 3 بسیار کمتری بوده و در عوض امگا 6 بالایی دارد که برای سلامتی بسیار مضر است.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

تفتی با اشاره به اینکه براساس آخرین اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، ایران با تولیـد سالانه 692 هزار تن انواع آبزیان ، رتبه دوم جهان را در آبزی پروری داشته است، گفت: با وجود این حجم تولید که قطعا درپی آن صدها فرصت شغلی ایجاد شده است، معلوم نیست چرا از واردات این ماهی مضر به کشورمان درحالی که در کشورهای مختلف دنیا مصرف آن منع شده، جلوگیری نمی شود.

وی درخصوص برخی تلاش ها برای پرورش این ماهی در کشورمان و هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به خطرات آن گفت: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می کند، پرورش آن در آب های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

این کارشناس و فعال آبزیان اضافه کرد: این ماهی هم اکنون برغم مخالفتهای کارشناسان محیط زیست ایران، توسط برخی سازمان ها و نهادها وارد ایران شده و در حال کشت و پرورش است.
براساس این گزارش، ماهی پرورشی پرطرفدار به نام تیلاپیلا یا تیلاپیا(Tilapia)، دارای مقدار بسیاری چربی امگا 6 است که این نوع چربی اگرچه به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کند اما از سوی دیگر نیز مصرف زیاد آن خطر لختگی خون، آرتریت و بیماری التهاب روده را افزایش می‌دهد به نحوی که در برخی مطالعات آمده مصرف ماهی تیلاپیا حتی از خوردن گوشت خوک نمک‌سودشده نیز بدتر است. 

در سال 2008 میلادی گروهی از متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه «ویک‌فارست» نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کردند که در آن به مقایسه سطح اسیدهای چرب در میان انواع ماهی‌ها پرداخته شده بود.

در این بررسی مشخص شد که میزان اسید چرب امگا 3 در ماهی تیلاپیا نسبت به برخی دیگر از ماهی‌ها همچون ماهی آزاد پایین‌تر است. اسید چرب امگا 3 با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی نقش قابل توجهی در رشد مغز و بهبود عملکرد قدرت شناختی آن بازی می‌کند و همچنین ممکن است از بروز بیماری‌هایی از قبیل دیابت و آلزایمر پیشگیری کند.

همچنین در این بررسی آمده است ماهی تیلاپیای پرورشی، حاوی سطح بالایی از اسید «آراشیدونیک»، نوعی اسید چرب امگا 6 است. این نوع اسید چرب در حالی که برای بهبود وضعیت بافت‌های آسیب‌دیده بدن ضرورت دارد مصرف زیاد آن با بروز اختلال‌های مغزی همچون آلزایمر و التهاب وخیم مرتبط است. پزشکان برای مصرف گوشت ماهی به افراد توصیه می‌کنند از انواع مختلف ماهی‌ها که حاوی سطح بالایی از امگا 3 هستند و از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند، مصرف کنند.

این ماهی پرورشی، ممکن است به علت سطح پایین اسید چرب امگا 3 و میزان بالای اسید چرب امگا 6 به قلب آسیب بزند. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این ترکیب به ویژه برای بیمارانی که مشکلات قلبی، آرتروز، آسم و دیگر بیماری‌های مربوط به التهاب بیش از حد دارند، مضر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: