کد خبر: ۳۲۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 13
افراد مبتلا به آنورکسیا از رژیم غذایی بسیار کم کالری استفاده می‌کنند و ترس بیش از حد، از افزایش وزن دارند. آن‌ها اغلب هنگام کاهش وزن احساس بهتری نسبت به خود دارند و همچنین ممکن است افراطی ورزش کنند. اختلال آنورکسیا بیشتر در زنان جوان تشخیص داده می‌شود، اما در زنان مسن‌تر و مردان جوان نیز گاه این بیماری به وجود می‌آید.

شفا آنلاین>سلامت>اکثریت مردم نگران افزایش وزن خود هستند، اما در برخی افراد این نگرانی حالتی وسواس‌گونه می‌شود و در نتیجه اختلالی به نام بی‌اشت‌هایی عصبی ایجاد می‌گردد. آنورکسیا یک اختلال خوردن است که می‌تواند منجر به کاهش وزن شدید شود.

به گزارش شفا آنلاین: افراد مبتلا به آنورکسیا از رژیم غذایی بسیار کم کالری استفاده می‌کنند و ترس بیش از حد، از افزایش وزن دارند. آن‌ها اغلب هنگام کاهش وزن احساس بهتری نسبت به خود دارند و همچنین ممکن است افراطی ورزش کنند. اختلال آنورکسیا بیشتر در زنان جوان تشخیص داده می‌شود، اما در زنان مسن‌تر و مردان جوان نیز گاه این بیماری به وجود می‌آید.

مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی، روش‌های گوناگون را برای کاهش وزن خود امتحان می‌کنند و در تلاش هستند که وزن پایینشان را نیز حفظ کنند.

در حالی که برخی از افراد مبتلا محدودیت‌های شدیدی را برای کالری دریافتی خود اعمال می‌کنند، برخی دیگر بیش از حد ورزش می‌کنند. بعضی‌ها از روش‌های پاکسازی بدن برای کاهش وزن بهره می‌برند. برخی دیگر از ملین‌ها، روش استفراغ یا دیورتیک‌ها برای خلاص شدن از کالری استفاده می‌کنند!

شناخت علائم بی‌اشتهایی عصبی

۱. خستگی و بی‌خوابی
۲. نازک شدن یا ریزش شدید مو
۳. یبوست
۴. پوست خشک و متمایل به رنگ زرد
۵. فشار خون پایین
۶. نامنظمی در سیکل قاعدگی

همچنین ممکن است رفتارهایی مانند موارد زیر را از خود بروز دهند:

ورزش بیش از حد
کناره گیری از فعالیت‌های اجتماعی
حالت افسردگی
انکار گرسنگی

چه چیزی باعث آنورکسیا می‌شود؟

علت دقیق بی اشتهایی عصبی شناخته نشده است. افرادی که دچار می‌شوند ممکن است تصویر بدنی منفی از خود داشته باشند. آن‌ها ممکن است تفکر کمال‌گرایانه‌ای را در زندگی دنبال کنند که همین عقیده باعث ایجاد این اختلال می‌شود.

ژنتیک و هورمون‌ها ممکن است بر ایجاد آنورکسیا تأثیر بگذارند. برخی شواهد نشان می‌دهد که بین بی‌اشتهایی و سروتونین، یک ماده شیمیایی تولید شده در مغز، ارتباط وجود دارد.

فشار جامعه برای لاغر به نظر رسیدن نیز ممکن است به ایجاد بی اشتهایی عصبی کمک کند. تصاویر غیرواقعی بدن از رسانه‌هایی مانند مجلات و تلویزیون می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر جوانان داشته باشد و میل به لاغری را برانگیزد.

فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ممکن است بیشتر مستعد حفظ رژیم غذایی سخت و انجام فعالیت‌های افراطی در ورزش باشد. به این دلیل افراد مبتلا به این اختلال وسواسی بیشتر از سایرین در معرض آنورکسیا قرار دارند.

بی اشتهایی عصبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یک معاینه فیزیکی برای بررسی فشار خون و ضربان قلب ابتدا انجام می‌شود، همچنین یک معاینه روانشناسی انجام می‌دهند و در مورد عادات غذایی و احساسات شما سؤالاتی مانند موارد زیر را مطرح می‌کنند:

شما مصرف غذا را محدود می‌کنید؟
ترس از افزایش وزن دارید؟
با شکل بدنتان مشکل دارید؟

درمان آنورکسیا

هدف اصلی از درمان این نوع اختلال، بازگرداندن بدن به وزن طبیعی و ایجاد عادات غذایی سالم است. یک متخصص تغذیه کمک می‌کند تا نحوه صحیح غذا خوردن را بیاموزید. در صورت درمان نشدن فرد مبتلا، بی اشتهایی عصبی به یک چالش مادام العمر برای فرد تبدیل می‌شود.








نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: