کد خبر: ۳۲۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 09
ارزش معاملات دیروز ۱۰۳۶۲ میلیارد تومان بود. نمادهای فولاد، فارس و فملی ۳ نمادی بودند که بیشترین اثر منفی را بر سقوط شاخص کل داشتند.
شفا آنلاین>سلامت>دوشنبه سیاه، سقوط تاریخی، دوشنبه خونین بورس و از این دست تیترها می‌تواند توصیف‌کننده درستی از وضعیت بازار در روز گذشته باشد. بازاری که به اصطلاح فعالان کاملا خرسی بود و گویی تاریخ دوباره تکرار شده بود. هرچند که هنوز هم نمی‌توان به قطعیت درباره ادامه روند بازار نظر داد.

به گزارش شفا آنلاین:با این حال دیروز بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بورس تهران در کل دوره ۵۶ ساله فعالیتش به ثبت رسید. شاخص کل بورس دیروز با ریزش ۱۲۵ هزار واحدی در پایان معاملات روز به عدد ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۷ هزار واحد منفی شد و به ۸۰۳ هزار و ۳۲۶ واحد رسید.
ارزش معاملات دیروز ۱۰۳۶۲ میلیارد تومان بود. نمادهای فولاد، فارس و فملی ۳ نمادی بودند که بیشترین اثر منفی را بر سقوط شاخص کل داشتند.

از سوی دیگر روز گذشته بورس برای دومین روز متوالی با ریزش سنگین مواجه شد و این گمانه را تقویت کرد که ریزش دو روز پیاپی دستوری است.مهر در این‌باره نوشته بود: شاخص کل دومین روز پیاپی وارد اصلاح شده است، اصلاح در بازار یک امر طبیعی است اما اصلاح ۲۰۰ هزار واحدی تنها در عرض دو روز با توجه به اینکه اتفاقی در اقتصاد کلان و حتی وضعیت کشور نیفتاده است را نمی‌توان امری طبیعی دانست.

این‌گونه ریزش بورس تنها زمانی منطقی است که خطری جدی مانند جنگ یا تنش‌های سیاسی سنگین مانند مهر سال ۱۴۰۱ بورس را تهدید کند.

اما از دیروز زمزمه‌ای در بازار مبنی بر دستوری بودن ریزش بورس پیچیده است و علت آن را نیز جلوگیری از ورود پول‌های جدید و کند کردن روند ورود مردم به بورس دانسته‌اند.
در عین حال رییس سازمان بورس گفت: سازمان بورس هیچ‌وقت در مورد بالا و پایین رفتن بازار تصمیم نگرفته و به بازارگردان‌ها نظری تحمیل نشده است.

مجید عشقی تاکید کرد: طی جلساتی که با بخش دولتی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بازار سرمایه به عنوان یک بازار مطمئن برای جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی مورد حمایت است. روی بازار سرمایه حساب می‌شود. استراتژی دولت این است که در تامین مالی همه طرح‌ها در بخش خصوصی، بورس و فرابورس نقش مهمی داشته باشد. بازار سرمایه از این جهت مورد حمایت است.

عشقی افزود: سازمان بورس در هیچ مقطعی خودش در خصوص بالا رفتن یا پایین آمدن بازار تصمیم نگرفته است. به طور کلی هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. بازار سرمایه هم از این امر مستثنی نیست.

این مقام مسوول تاکید کرد: بازارگردان‌ها طبیعتا باید به تعهدات خودشان عمل کنند. سازمان به هیچ‌وجه چیزی را به آنها تحمیل نکرده و نخواهد کرد. روز گذشته، بازارگردان‌ها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خرید کردند.

عشقی در پایان گفت: صندوق‌ها منابع بسیار خوبی دارند که طبق شیوه‌نامه از بازار حمایت می‌کنند. هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالات عادی بیشتر بوده است.
نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه درباره ریزش سنگین گفت: وضعیت شاخص هم‌وزن طوری بود که سیگنال کاهش قیمتی در نمادهای کوچک و متوسط را می‌توان متصور بود اما آنچه که در نمادهای بزرگ بازار رخ داد به نظر می‌آید یک نوع پنیک یا حمله اضطرابی و عصبی بود که البته باید به فال نیک گرفت.

رجایی افزود: دقت کنید شاخص بورس را می‌توان نوعی گسل در نظر گرفت. زمانی که شاخص وارد اصلاح می‌شود آن انرژی منفی تا حدودی تخلیه می‌شود و این نکته مثبتی است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت اگر شاخص به صورت دستوری وارد اصلاح شود و به قولی از روند طبیعی خارج شود در نتیجه پول‌ها بار دیگر وارد بازار دلار و سکه و طلا خواهد شد چرا که همچنان چشم‌انداز مثبت اقتصادی نداریم.

چرا بازار ریخت؟
علی فراقی کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید: در زمانی قرار داریم که بورس یکی از غیرعادی‌ترین روزهای خود را به اتمام رسانده و شاهد یک رکورد جدید در افت قیمتی نمادها در بازار سرمایه هستیم.

وی می‌افزاید: حال در رابطه با علت‌ها و راه‌های پیشگیری از آن سوالات و جواب‌های مختلفی به ذهن افراد خطور خواهد کرد و اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این دست از اتفاقات پیش‌بینی‌پذیر بود یا خیر؟

فراقی تشریح می‌کند: در قسمتی اصلاح یک مورد جدانشدنی از هر بازاری است، البته با توجه به اصلاح قدرتمندی که شاهد آن بودیم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بازارگردان‌های بازار با توجه به نحوه معاملاتی که در اردیبهشت ماه در پیش گرفتند انتظار می‌رفت که قصد شکل‌گیری یک اصلاح را دارند که با جواب خوب تقاضا‌کنندگان همراه شد که آنها را بر این داشت که با قدرت بیشتری در مرحله بعدی وارد شوند که نتیجه آن اتفاقات این هفته است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در پله بعدی به موضوع روانشناختی این اتفاق می‌پردازیم. در پله‌های قبلی با کاهش مومنتوم و متعادل شدن بازار همیشه خریداران جدیدی به بازار وارد می‌شدند که اتفاق چندباره آن پشت سرهم موجی از سرخوشی را در ذهن افراد شکل داده بود که عملا آن روی سکه را برخلاف اوایل مسیر رشدی بازار نادیده می‌گرفتند.
فراقی همچنین می‌گوید: در قسمت مهم‌تر وقتی با یک روند صعودی یا نزولی مواجه هستیم با توجه به قدرت آن روند برگشت آن مسیر هم می‌تواند نسبت به آن روند غالب بیشتر یا کمتر باشد که با توجه به رشدهای بسیار خوبی که بازار با آن رو‌به‌رو بوده است می‌توانستیم اندکی اصلاح قدرتمند را در پس ذهن خود داشته باشیم.
وی در خصوص ابطال معاملات نیز می‌گوید: با توجه به اینکه افراد بسیاری به این موضوع جهت قوانینی که برای افت‌های نامتعارف در راستای حفظ حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده اشاره دارند باید به نکته مهمی در این باره اشاره کرد که این مورد صرفا یک تکلیف نیست و عملا یک دستورالعمل است که اشخاص دارای توان تصمیم‌گیری در سازمان می‌توانند در مورد اجرا کردن یا نکردن آن تصمیم بگیرند که شاهد عملی شدن آن نبودیم.
در پایان هم هرچند بخواهیم این اصلاح را بررسی کنیم مورد بد آن مقدار بالای میزان اصلاح قیمتی آن است. ولی به واسطه این اتفاق، مورد خوبی که می‌توان مدنظر گرفت این است که بازار اصلاحی که می‌توانست طی چند هفته شکل بگیرد را با مسیر بسیار کوتاه‌تر زمانی طی کرد که می‌تواند زمان رسیدن شاخص‌های بازارها را به هدف‌های بالاتر با سرعت بیشتری شکل دهد و پس از آن یک فاکتور کلیدی جهت تصمیم‌گیری بهتر و مهر تایید تصمیمات که می‌تواند حجم و ارزش معاملات باشد و در صورت استقبال خوب در بازار می‌تواند ضامن ادامه مسیر باشد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: