کد خبر: ۳۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 06
تجمعات سراسری معلولان در شهرهای مختلف برنامه امسال این کمپین است که در اولین نوبت از فراخوان آن و با کمترین اطلاع‌رسانی در ۱۸ شهر کشور با استقبال معلولان مواجه شد.
شفا آنلاین>سلامت>ندا عزیزی از فعالان کمپین معلولان در کرمانشاه می‌گوید: وضعیت رسیدگی به معلولان آنقدر بد و امید به اصلاح آنقدر بعید است‌ که چاره‌ای جز برگزاری تجمع اعتراضی برایمان باقی نمانده است.

 به گزارش شفا آنلاین:فراخوان تجمع اعتراضی معلولان اخیر توسط کمپین معلولان‌ و در اعتراض به عدم اجرای‌ قانون حمایت از معلولان اعلام شده و از این پس به‌طور مرتب و ماهانه در همه شهرها برگزار خواهد شد.

مدیر کمپین معلولان در این‌باره می‌گوید: تجمعات سراسری معلولان در شهرهای مختلف برنامه امسال این کمپین است که در اولین نوبت از فراخوان آن و با کمترین اطلاع‌رسانی در ۱۸ شهر کشور با استقبال معلولان مواجه شد.

بهروز مروتی افزود: این تجمع‌ها مقابل‌ ادارت بهزیستی، شهرداری‌ها، دفاتر شوراهای شهری و دفاتر برخی مراجع در شهرهای مختلف صورت گرفت و در برخی شهرها نیز افراد دارای معلولیت تجمعات‌ تک‌نفره برگزار کردند که نقطه عطف این ماجرا بود.

وی این‌ تجمعات‌ را یک‌ رویداد بزرگ مدنی‌ دانست و افزود: این اقدام و استقبال افراد دارای معلولیت از آن، پدیده بی‌نظیری است که از آگاهی افراد دارای معلولیت نسبت به حقوق خودشان نشأت می‌گیرد و به اجرای قوانین مربوط به این حوزه دامن خواهد زد.

به گفته مروتی این رویداد که به آگاهی و اتحاد معلولان سراسر کشور منتج خواهد شد، تلنگر بزرگی به سازمان بهزیستی و دولت‌ است، چرا که بازخوردها و واکنش‌های دریافت شده حاکی از اثرگذاری این اقدام‌ و نگرانی‌ آن دسته از مسئولانی است که ضمن آگاهی از کم‌کاری‌های چند ساله در حق معلولان، همچنان اعتقادی به کار زیربنایی در این زمینه ندارند و در رسیدگی به قشر معلولان‌ هنوز به صدقه‌پروری قناعت دارند.

این فعال حوزه معلولان تأکید کرد: نکته‌ای که حاکمیت باید از این تجمع‌ سراسری دریابد این است که دوره ناآگاهی معلولان و استفاده از این ابزار برای در حاشیه نگهداشتن معلولان سرآمده و دیگر نمی‌توان با تخصیص صدقه‌های ناچیز پرونده معلولان را بست‌.

مروتی اذعان کرد: از این پس دولت‌ها باید به اجرای واقعی و دقیق قوانین شهروندی معلولان تن‌ دهند و آنان را در اولویت‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌هایشان معیار قرار دهند.

وی گفت: اگر در هر شهر حتی یک نفر داوطلب برگزاری تجمع شود به زودی شاهد گشایش‌های بزرگی خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود این تجمع به زودی حداقل‌ به ۵۰ شهر کشور تسری یابد.

به گفته مدیر کمپین معلولان این حرکت عظیم و بزرگ که در دل خود دستاوردهای مهم مدنی، فرهنگی، اجتماعی و... خواهد داشت در هفتمین سال فعالیت کمپین معلولان، خواب را از سر مدیران سازمان بهزیستی خواهد پراند و شاید برای اولین‌بار بتواند آنان را با مسئولیت سنگینی که در رابطه با معلولان دارد آشنا سازد.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بسیاری از مدیران اهمال کننده حقوق معلولان نگران استمرار و عمومیت یافتن تجمع معلولان به شهرهای بیشتر و نحوه پاسخگویی به آنها هستند.

مروتی تأکید کرد: این اتفاق اگر برای سازمان بهزیستی تلخ و ناگوار باشد برای جامعه مدنی افراد دارای معلولیت اتفاق خوبی است چرا که نشان می‌دهد معلولان معنای "حق گرفتنی است" را دریافته‌اند و با اتحاد و انسجام تا زمان حصول نتیجه در این مسیر پیش می‌روند.


چاره‌ای جز تجمع نمانده‌

ندا عزیزی از فعالان کمپین معلولان در کرمانشاه نیز گفت: وضعیت رسیدگی به معلولان آنقدر بد و امید به اصلاح آنقدر بعید است‌ که چاره‌ای جز برگزاری تجمع اعتراضی برایمان باقی نمانده است.

وی افزود: هر چه از تهران دورتر شوید وضعیت معلولان و اسف‌بارتر است، پاسخگویی‌ها با بی‌احترامی همراه است، نگاه به معلول بیشتر به مزاحم شبیه است و تحریمی‌ در کار نیست‌.

وی ادامه داد: بر اساس فراخوان اخیر کمپین معلولان تصمیم گرفته‌ایم به‌طور مرتب هر ماه تجمع را برگزار کنیم چون اعتقاد داریم قانون باید اجرا شود. کسی حق ندارد به ما نگاه ترحمی داشته باشد چون ما مانند همه گروه‌های اجتماعی صاحب حق و حقوق انسانی و شهروندی هستیم‌.


اجاره نادیده گرفتن کرامت انسانی معلولان را نمی‌دهیم

داود نظامی از فعالان کمپین معلولان در بروجرد نیز گفت: ۵ سال از تصویب قانون حمایت از معلولان گذشته اما هنوز حتی برخی از مواد آن آیین‌نامه اجرایی ندارند.

وی افزود: معلولان در این کشور یک اقلیت چند میلیون نفره هستند، چطور ممکن است این جمعیت سال‌ها از دید مسئولان دور بمانند؟

به گفته او مسئولان از افراد دارای معلولیت شناخت کافی ندارند. یک زندگی عادی را از سر معلول زیاد می‌بینند چون عادت کرده‌اند آنان را نیازمند ببینند اما این تفکر باید تمام شود. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم با نادیده گرفتن قوانین، شان معلول را نادیده بگیرند و پا روی کرامت انسانی آنها بگذارند.

گفتنی است تجمعات اعتراضی معلولان با فراخوان کمپین معلولان از هفته گذشته آغاز شده و از این پس قرار است به‌طور مرتب هر ماه در شهرهای مختلف کشور توسط افراد دارای معلولیت که علاقمند به مطالبه‌گری حقوق خود هستندطبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، نرخ مرگ و میر از بالاترین تعداد در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ (که شامل بیش از ۱۰۰ هزار نفر در هفته بود)، به بیش از ۳۵۰۰ نفر (تا اواخر آوریل ۲۰۲۳) کاهش یافته است، برگزار شود.

کمپین معلولان از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون رویدادهای مهمی از جمله اثرگذاری در تصویب قانون حمایت از معلولان، افزلیش بودجه اجرایی آن در سنوات گذشته و... را رقم زده است.خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: