کد خبر: ۳۲۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 05
به نقل از آی‌اف‌ال ساینس جراحان با هدایت سونوگرافی بر روی جنینی در ۳۴ هفته و دو روزگی سن باروری این عمل را انجام دادند و به این ترتیب گام بزرگی به جلو در جهت درمان بیماری‌های رشدی انجام دادند.

شفا آنلاین>سلامت>جراحان با موفقیت نخستین جراحی مغز جنینی که هنوز درون رحم است را برای ترمیم یک بدشکلی عروقی بالقوه مرگبار در اعماق مغز در حال رشد را انجام دادند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از آی‌اف‌ال ساینس جراحان با هدایت سونوگرافی بر روی جنینی در ۳۴ هفته و دو روزگی سن باروری این عمل را انجام دادند  و به این ترتیب گام بزرگی به جلو در جهت درمان بیماری‌ های رشدی انجام دادند.

این جنین دچار بدشکلی ورید «گالن» تشخیص داده شده بود که بدشکلی است که یک بدشکلی  مرگبار است که شامل اتصال مستقیم شریان‌ها و وریدها است، به جایی اینکه در میان این دو مویرگ‌ها قرار داشته باشند. مویرگ‌ها طوری طراحی شده‌اند که فشار خون را پایین بیاورند،‌ بنابراین این بدشکلی باعق افزایش شدید فشار خونی می‌شود که به طر مستقیم وارد وریدها می‌شود. این وضعیت فشار شدیدی بر روی قلب و مغز وارد می‌آورد و ممکن است پس از تولد باعث «پرفشاری خون ریوی»، نارسایی قلبی و سایر عوارض تهدیدکننده قلبی شود.

این  عارضه معمولا در حین بارداری تشخیص داده می‌شود و معمولا با یک عمل جراحی با حداقل تهاجم به نام «آمبولیزاسیون داخل‌عروقی» درمان می‌شود که در آن جراح از طریق ران وارد رگ‌ها می‌شود و از یک لوله برای وارد شدن به شبکه عروق مغز استفاده می‌کند و چسبی را تزریق می‌کند تا جریان خون را قطع کنند.

جراحان در «مرکز جراحی و مداخلات در عروق مغزی» در بیمارستان کودکان بوستون عمل جراحی مشابهی را در این مورد انجام دادند، اما این بار این عمل کاملا داخل رحم بر روی جنین انجام شد. آنها زیر نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا توانستند رگ‌های خونی پرفشار در مغز جنین را مسدود کنند و مانع از اوج‌گیری فشار خون در آنها در حین زایمان شوند.

به دنبال این جراحی، کودک به سلامت متولد شد و ظاهرا هیچ مشکل مداومی ندارد.

با جود نظارت دقیقی که بر زایمان این کودک وجود داشت، اما این کودک نیاز به هیچ حمایت قلبی-عروقی پیدا نکرد و همه اسکن‌های دستگاه عصبی او هم طبیعی بود.

این جراحان می‌گویند امیدوارند که با موفقیت این نخستین جراحی درون رحمی بر روی عروق مغز، در آینده کودکان بیشتری دچار ناهنجاری وریدی «گالن» را درمان کنند و مانع از آسیب مغزی و مرگ آنها شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: