به گزارش شفا آنلاین:بنا بر اعلام بانک مرکزی این دستورالعمل که به شماره ۰۲/۲۷۳۴۱ در
یازدهم اردیبهشت ماه امسال صادر شده، پیرو بخشنامه شماره ۰۲/۴۵۱ پنجم
فروردین ماه ۱۴۰۲ است که به شبکه بانکی ارسال شده بود.
در این
دستورالعمل تاکید شده است، در راستای جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون
بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، دستور
العمل اجرایی مربوطه ارسال میشود. لازم به ذکر است، حسب بند (ب) احکام
تنظیمی تبصره مذکور مقرر شده است: "بانک مرکزی مکلف است به صورت فصلی گزارش
عملکرد بند «الف» این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند. " بر
این اساس، بانکها موظف هستند نسبت به اعلام عملکرد بند مذکور به صورت سه
ماهه جهت ارسال به مراجع مربوطه اقدام نماید.
در این بخشنامه به
بانکها تاکید شده است ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از
تاریخ وصول این نامه و به قید فوریت موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در
سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.
"آئین نامه (دستورالعمل) اجرایی جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور" (تسهیلات قرض الحسنه ازدواج)
الف - شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج
۱-دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۲-به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق میگیرد.
تبصره ۱: حسب بند قانونی یاد شده، به هر یک از زوجین مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه ازدواج تعلق میگیرد.
تبصره
۲: حسب بند بند قانونی یاد شده، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در
زوجها زیر ۲۵ سال و در زوجهها زیر ۲۳ سال میباشد، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان
تسهیلات قرضالحسنه ازدواج تعلق میگیرد.
تبصره ۳: کلیه شهروندان
ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران
در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که
ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور میباشد به عنوان سند ازدواج
تلقی میگردد.
تبصره ۴: اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در
سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار
گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند
بود.
۳- دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.
۴-
با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام
ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا
بیشتر) میتواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهرهمند گردد. (توجه: به هر
یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق میگیرد)
۵-:
به استناد بند قانونی یاد شده تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به زوجهایی که
تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱/۰۱/۱۳۹۸ میباشد و تاکنون وام ازدواج دریافت
نکردهاند، پرداخت میگردد.
ب - مدارک مورد نیاز
۱- اصل سند ازدواج.
۲- اصل شناسنامههای ضامنین.
۳- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین.
۴- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن.
۵- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.
۶- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.
ج- شرایط ضامنین
تسهیلات
قرضالحسنه ازدواج برای هریک از زوجها، مبلغ یکصد و هشتاد میلیون
(۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله، پس از اعتبار سنجی
متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین
رکن ضامن بانکها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا
بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر داراییهای مالی وی یا تنها
دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.
د- روش ثبت نام
کلیه
متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق میباشند، ابتدا باید از طریق سایت
ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت
آمیز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و
مربوط به متقاضی میباشد، به شخص ثبت نام کننده داده میشود.
متقاضیان
موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت
مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و در صورتیکه
شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن
مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام میگردد، به شعبه
مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در
صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم
یکن تلقی میگردد.
هـ- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد
- مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد میباشد.
- اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور میباشد.
و- دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران
ماده
۱- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و
به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت
میشود.
تبصره ۱: به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع
خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه
ازدواج تعلق میگیرد.
تبصره ۲: متقاضیانی که سن ازدواج آنها در
زوجها زیر ۲۵ سال و در زوجهها زیر ۲۳ سال میباشد و مشمول ماده (۵۰)
قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات
قرضالحسنه ازدواج تعلق میگیرد.
ماده ۲- متقاضی ایثارگری میتواند
در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از
تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.
ماده ۳- افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد میباشند.
ماده ۴- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) میباشد.
ماده ۵- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا میباشد.
ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی میباشد.
ماده
۷- در راستای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، اعطای وام ازدواج به
واجدین شرایط بر اساس مشمولین مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱
دستورالعمل قانون یاد شده تعیین میشود. درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین
مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات
موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید مثبت درج گردد، مورد
اقدام قرار میگیرد.
لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج
دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرضالحسنه ازدواج
بهرهمند نگردیده باشدک مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.
حسب قانون مذکور مشمولین شامل افراد ذیل میباشند.
ز)
خانواده شاهد: خانوادههای معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب
اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانوادهشان (پدر، مادر،
همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.
ح) خانواده ایثارگران: خانوادههای جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها میشود.
ط) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق میگیرد.
دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه فرزند ابلاغ شد
همچنین در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال
با دوره باز پرداخت ۳ سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز
پرداخت ۴ سال، فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال،
فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال و فرزند پنجم
به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال تسهیلات تعیین شده
است.
متن دستور العمل تسهیلات قرض الحسنه فرزند به شماره بخشنامه
۰۲/۲۷۷۲۵ یازدهم اردیبهشت ماه سالجاری پیرو بخشنامه شماره ۰۲/۴۵۰ پنجم
فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:
دستور العمل سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند
در
راستای اجرای ماده (۱۰) "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" سامانه
تسهیلات قرض الحسنه فرزند راه اندازی و همچنین حسب جزء (۲) بند (الف) تبصره
(۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل
منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور العمل ذیل اقدام
مینمایند.
۱-تعاریف:
الف- بانک عامل: بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب میشود.
ب-متقاضی: پدر متولدین سال ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱) به بعد
ج- سامانه: سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند
د- قانون: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
هـ-تسهیلات: تسهیلات قرض الحسنه فرزند
۲ ـ شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات فرزند
۱-۲- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۲-۲
پرداخت تسهیلات براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از
۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و در داخل ایران متولد شده اند به شرح ذیل تعلق میگیرد.
در سال ۱۴۰۲ مبلغ تسهیلات به شرح زیر میباشد:
فرزند اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)
فرزند دوم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)
فرزند سوم مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)
فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه)
فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه)
تبصره: (سقف فردی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در لوایح بودجه سنواتی است.)
۲-۳- تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت میشود.
۲-۴-
متقاضیان واجد شرایط برای متولدین مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد، و حداکثر تا ۲
سال پس از تولد فرزند، میتوانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه
اقدام نمایند.
۲-۵- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است.
۶-۲- به هر فرزند متولد شده تنها یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق میگیرد.
۲-۷-
در صورتیکه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی
به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی
امکان پذیر است.
۲-۸- در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق میگیرد.
۲-۹-
براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند
به افرادی تعلق میگیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند،
بالای ۲.۵ نباشد. (نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز
آمار قابل مشاهده است)
۲-۱۰- تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است.
تبصره ۱: در صورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.
تبصره ۲: در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فردی دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.
۳–مدارک مورد نیاز در زمان ثبت نام و مراجعه به بانک عامل:
۳-۱- اصل شناسنامه پدر و فرزند
۳-۲- اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)
۳-۳-کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت
۳-۴-کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام
۳-۵-ارائه حکم دادگاه (در صورت لزوم و با توجه به تبصره ماده (۲))
۴-شرایط ضامنین
تسهیلات
قرضالحسنه تولد فرزند پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در
صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تامین رکن ضامن بانکها موظفند با
توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول
آنها یا سایر داراییهای مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر
ضامن (با دوره تنفس شش ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.
۵ ـ نحوه ثبت نام و مراحل دریافت تسهیلات
۵-۱-
کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق میباشند، ابتدا باید از طریق
سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم
مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد
رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره
تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال میشود.
۲-۵-
متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات
شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با
کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت "مشاهده وضعیت" در سامانه فرزند مراجعه
نمایند.
۳-۵- در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی
تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با
در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه
مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم
مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی و از
سامانه حذف شده و میباید مجدداً ثبت نام نمایند.
۴-۵- پس از تعیین
شعبه ازسوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی
بانک انجام میشود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک
و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام نمایند. در صورت گذشت زمان مذکور و
عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و میباید در
مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمایند.
۵-۵-
متقاضیان میتوانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در
سامانه از طریق گزینه "ویرایش ثبت نام قبلی" اقدام نمایند.
۵-۶-
متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه میتوانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام
نمایند. بدین صورت که با استفاده از گزینه "حذف ثبت نام" ثبت نام قبلی خود
را حذف نمود و با استفاده از گزینه "ثبت نام جدید" و تکمیل مراحل ثبت نام
اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری نمایند.
۷-۵-رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانکی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزند برای این تسهیلات ضروری است.