کد خبر: ۳۲۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 01
در دهه اخیر آزمایش‌ها بیشتر از قبل اختصاصی شده است و لازم است بدانیم تنها در بخش ژنتیک بالغ بر ۱۰ هزار تست داریم و در هر حوزه انواع تست‌های تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد که به تشخیص بیماری و طی کردن روند درمان آن کمک مؤثری می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>امروزه آزمایشگاه‌های کشور با ارائه پاسخ‌های دقیق و استفاده از تجهیزات روز دنیا با یکدیگر رقابت دارند و تلاش می‌شود که هر بیماری به آزمایشگاه مراجعه می‌کند با دریافت پاسخ کامل و صحیح بتواند هرچه سریع‌تر روند درمان درست را زیر نظر متخصصان آغاز کند.

به گزارش شفا آنلاین:شاید وقتی از کادر درمان و جامعه پزشکی نام ببریم در نظرمان پزشکان و پرستاران پررنگ شوند، اما نظام سلامت افرادی را پشت صحنه خود دارد که اگر چه دیده نمی‌شوند، اما وظایف بسیار مهمی را برعهده دارند و بی‌ادعا پشت جبهه سلامت خدمت می‌کنند.

کارشناسان و کادر علوم آزمایشگاهی یکی از این اعضای کادر درمان هستند که به دلیل اینکه ارتباطی کمتری با بیماران دارند، گاهی زحماتشان نیز کمتر به چشم می‌آید.

این در حالی است که می‌توان گفت تمام کار پزشکان از تشخیص گرفته تا تجویز و درمان، به خروجی و نتایج کار آزمایشگاه بستگی دارد و اگر فرایند تشخیص براساس نتایج تحقیقات علوم آزمایشگاهی به خوبی انجام نشود، هیچ‌گاه موفقیت‌های دیگر اعضای کادر درمان نیز حاصل نمی‌شود.

اهمیت تشخیص صحیح بیماری‌ها در حوزه علوم آزمایشگاهی

سینا مباشرزاده، مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سالروز تولد دانشمند بزرگ ایرانی، سیداسماعیل جرجانی توسط شورای انقلاب فرهنگی به عنوان روز علوم آزمایشگاهی انتخاب شد تا بیش از پیش به اهمیت این علم در حوزه بهداشت و درمان توجه شود، اظهار کرد: این دانشمند، پزشک بنامی در قرن پنجم بوده است که یافته‌های خود را براساس شواهد آزمایشگاهی منتشر می‌کرده و مطالب خود را به زبان فارسی نگاشته است.

وی درباره اهمیت تشخیص صحیح بیماری‌ها توسط متخصصان علوم آزمایشگاهی افزود: در چرخه نظام سلامت، ۷۰ درصد روند درمان بیماران براساس تشخیص آزمایشگاه است. در دوره کنونی نیز به خوبی با اهمیت این علوم آشنا و متوجه شدیم که شواهد آزمایشگاهی باید وجود داشته باشد تا بیماری‌هایی همچون کرونا یا آنفلوانزا که همه‌گیری آن‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند را تشخیص دهیم تا روند صحیح درمان برای بیمار انجام شود.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در غربالگری بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، بیماری‌های عفونی و سایر تشخیص‌ها اساس کار، آزمایشگاه و انجام آزمایش‌های مربوطه است. با پیشرفت‌هایی که در این بخش داریم، هر روز نقش آزمایشگاه بیشتر از گذشته مهم و مؤثر می‌شود.

وی اضافه کرد: در دهه اخیر آزمایش‌ها بیشتر از قبل اختصاصی شده است و لازم است بدانیم تنها در بخش ژنتیک بالغ بر ۱۰ هزار تست داریم و در هر حوزه انواع تست‌های تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد که به تشخیص بیماری و طی کردن روند درمان آن کمک مؤثری می‌کند.

تجهیزات و امکانات آزمایشگاه‌های کشور به‌روز است

مباشرزاده در خصوص زحمات و تلاش بی‌وقفه کادر آزمایشگاه، تصریح کرد: در دوران کرونا می‌دیدیم که حتی در رسانه‌ها نیز بیشتر به پزشکان و پرستاران توجه می‌شد، در حالی که نمونه‌های بیماری‌های عفونی را در آزمایشگاه تجمیع و بررسی می‌کردند و در هر نمونه بالینی میلیون‌ها ویروس و باکتری وجود داشت و کارشناسان آزمایشگاه در معرض این میکروب‌ها قرار می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: لازم است بدانیم در هر زمانی وابسته به فصل و شرایط موجود، بیماری‌های مختلفی داریم، در تابستان وبا، اسهال خونی و در زمستان با بیماری‌های ویروسی روبه‌رو هستیم و در همه حال و تمام شرایط همکاران آزمایشگاه در صحنه هستند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: همکاران علوم آزمایشگاهی از تبعیض‌هایی که وجود دارد گلایه‌مند هستند و دلخوری آن‌ها به جا است، در جلسات مختلف هم آن را مطرح کرده‌ایم و دانشگاه هم سعی کرده است، آن را تا جایی که می‌تواند رفع کند و به دغدغه‌های این حوزه بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد که برای آموزش دانشجویان نیز بیشتر کار شود تا با تکنیک‌های به‌روز آشنا شوند و بتوانند با تکنولوژی‌های روز فعالیت کنند. بیشتر آزمایشگاه‌های کشور از دولتی گرفته تا خصوصی، تجهیزات و امکانات روز جهانی را دارند و تفاوتی با آزمایشگاه‌های جهان ندارد و نیاز است که همگام با این امکانات، آموزش‌ها نیز به‌روز شود.

لزوم رفع مشکلات کادر علوم آزمایشگاهی

مباشرزاده تصریح کرد: نیاز است که در موضوع کارانه‌ها، به همکاران علوم آزمایشگاهی بیشتر توجه شود و کمتر از دیگر اعضای کادر درمان نباشد، البته این مشکل نیز در جایگاه‌های بالاتر و از سوی رؤسای دانشگاه‌ها باید رفع شود.

وی تأکید کرد: نیاز است در مناسبت‌ها از همکاران حوزه علوم آزمایشگاهی تجلیل شود تا بتوانیم بخشی از زحمات آن‌ها را جبران کنیم.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بالغ بر پنج هزار آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور داریم که ۴۰۰ مورد در بخش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) در استان اصفهان فعالیت دارند.

وی افزود: نزدیک به ۵۹ بیمارستان در اصفهان داریم و تمام بیمارستان‌های استان از جمله دولتی و آموزشی، سازمانی و بخش خصوصی به بخش آزمایشگاه مجهز هستند. نزدیک به ۲۰۰ آزمایشگاه نیز در شهر اصفهان فعالیت دارد.

مباشرزاده گفت: بزرگ‌ترین هدف آزمایشگاه‌ها ارائه خدمات به‌موقع، دقیق و صحیح به بیماران است تا برای مثال اگر بیماری به یک بیمارستان در شهرستان مراجعه کرد، همان جا پاسخ خود را دریافت کند و هرچه سریع‌تر روند درمان بیماری‌اش آغاز شود و نیاز نباشد برای آزمایش به شهر اصفهان بیاید.

تأثیر رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها در صدور پروانه فعالیت آنها

وی تصریح کرد: در کل دنیا، همه انواع آزمایش‌ها در تمام آزمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود و آزمایشگاه‌های مرجع و قطب داریم که نمونه‌های تخصصی و کم‌درخواست را بررسی می‌کنند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: بهترین دستگاه‌ها را در آزمایشگاه‌هایمان داریم و در داخل کشور نیز دستگاه‌های خوبی تولید می‌شود. منکر خطا در آزمایش‌ها نیستیم، اما آزمایشگاه‌ها نیز بر سر پاسخ دقیق‌تر رقابت دارند و شرایط خوبی از این نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۸۶ به سازمان بهداشت جهانی تعهد دادیم که استانداردهایی را در کشور پیاده کنیم که براساس استانداردهای جهانی است، لذا طبق این استانداردها نیز آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم و بر آزمایشگاه‌ها نظارت می‌کنیم.

مباشرزاده با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: صدور پروانه فعالیت برای آزمایشگاه‌ها بر اساس این رتبه‌بندی متفاوت خواهد بود و استانداردهای مختلفی نیز برای ایمنی در آزمایشگاه وجود دارد. هر آزمایشگاهی که بخواهد پروانه‌اش را تمدید کند، باید تأیید آتش‌نشانی و سایر ارگان‌های مربوطه را دریافت کند.

وی تصریح کرد: از بین ۴۰۰ آزمایشگاهی که داریم، تعدادی تخصصی هستند که برای نمونه تنها در بخش کووید _۱۹ یا در بخش پاتولوژی فعالیت می‌کنند و ما براساس تخصص مسئول فنی، به آزمایشگاه مجوز می‌دهیم و آزمایشگاه نیز بر همان اساس بیمار را پذیرش می‌کند.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: