کد خبر: ۳۲۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023April 24
دود 5 تا 13 درصد از زنان جهان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند این سندرم باعث پریودهای نامنظم، سطوح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن) و گاهی اوقات ناباروری می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان پزشکی جانز هاپکینز انجام شده است، اختلالات هورمونی رایج در میان زنان در سنین باروری با افزایش خطر حوادث نامطلوب قلبی عروقی و پیامدهای بارداری در حین زایمان مرتبط است.

به گزارش شفا آنلاین:حدود 5 تا 13 درصد از زنان جهان به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستند این سندرم باعث پریود های نامنظم، سطوح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن) و گاهی اوقات ناباروری می‌شود.

بر اساس با توجه به اینکه در برخی تحقیقات گذشته ثابت شده بود که PCOS  ممکن است خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در سنین بالاتر را برای زنان بالا ببرد، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که می‌تواند به طور قابل توجهی مشکلات قلبی را در زنان باردار مبتلا به این سندرم در در مقایسه با زنان بدون PCOS در طول زایمان هم افزایش دهد.

این مشکلات شامل پره اکلامپسی (سطوح خطرناک فشار خون بالا همراه با آسیب به اندام)، کاردیومیوپاتی حین زایمان (قلب ضعیف یا بزرگ شده)، نارسایی قلبی، ریتم غیرطبیعی قلب و ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون) هستند.

دکتر ارین میچوس – دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز – گفت: "اغلب، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور قابل درکی تنها در مورد عوارض آنی مانند سیکل قاعدگی نامنظم، موهای زائد بدن، افزایش وزن و آکنه نگران هستند.

با این حال، عوارض طولانی مدت قلبی عروقی نیز یک مشکل جدی است.” او امیدوار است که مطالعه جدید زنان مبتلا به PCOS را تشویق کند تا قبل، در طول و بعد از بارداری سبک زندگی سالمی داشته باشند تا خطر پیامدهای نامطلوب مربوط به مشکلات قلبی را کاهش یابد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع آوری شده در مورد بیش از 17 میلیون زایمان در ایالات متحده بین سال‌های 2002 و 2019 را تجزیه و تحلیل کردند. در میان کسانی که در بیمارستان زایمان کرده بودند، 195675 نفر مبتلا به PCOS بودند.

شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک – و چاقی در میان افراد مبتلا به اختلال هورمونی – در طول دوره مطالعه به طور قابل توجهی افزایش یافت. تعداد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از 569 در 100000 زایمان در سال 2002 به 15349 در هر 100000 زایمان در سال 2019 رسید.

در همان دوره زمانی، چاقی نیز از 5.7 درصد به 28.2 درصد در بین زنان مبتلا به PCOS افزایش یافت. میچوس و همکارانش اشاره می‌کنند که برخی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به PCOS ممکن است به دلیل بهبود روند تشخیص و پیشرفت راه‌کارهای آن باشد.

در این مطالعه زنان مبتلا به PCOS به طور کلی مسن‌تر بودند (میانگین 31 در مقابل 28) و شیوع بالاتر دیابت، چاقی و کلسترول بالا داشتند. این مطالعه همچنین نشان داده شد که زنان سیاه پوست مبتلا به PCOS در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پره اکلامپسی و سایر پیامدهای نامطلوب قرار دارند.

سلمان زاهد، پزشک مقیم در برنامه رزیدنتی پزشکی داخلی بیمارستان عمومی روچستر در نیویورک و یکی از محققان اصلی این پژوهش بیان می‌کند: ما می‌خواهیم بر اهمیت بهینه سازی سلامت قلبی عروقی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با تلاش‌های پیشگیرانه تاکید کنیم، به ویژه زنان سیاه پوست و گروه‌های اجتماعی-اقتصادی پایین تر، زیرا معتقدیم این افراد آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند و بیشترین بهره را از مداخلات درمانی خواهند برد.

در یک متاآنالیز جداگانه (تحلیلی که ترکیبی از مطالعات متعدد است) که در 16 می در مجله سلامت زنان منتشر شد، میچوس و همکارانش دریافتند که زنان مبتلا به PCOS دو برابر بیشتر در معرض کلسیفیکاسیون عروق کرونر (CAC) هستند. CAC زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک در شریان‌ها ایجاد شود و کلسیفیه شود. این یک نشانگر آترواسکلروز، حتی بدون علائم و یک پیش بینی قابل اعتماد برای خطر بیماری قلبی عروقی است.

زنان مبتلا به PCOS در معرض خطر ابتلا به دیس لیپیدمی (عدم تعادل لیپیدها)، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی هستند. میچوس می‌گوید که تشخیص زودهنگام CAC در زنان مبتلا به PCOS برای جلوگیری از خطر بیماری قلبی عروقی در آینده اهمیت بالایی دارد. او همچنین اضافه می‌کند : «این یافته‌ها نشان می‌دهد که کلسیم کرونری باید یک عامل خطر برای بیماری قلبی برای زنان بالای 40 سال در نظر گرفته شود. آیا زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به استاتین نیاز دارند؟ اگر کلسیم کرونر نشان دهنده تصلب شرایین باشد، نیاز دارند».

میچوس تاکید می‌کند که این دو مطالعه با هم بر خطرات قلبی عروقی مرتبط با PCOS، چه در دوران بارداری و چه در دراز مدت تاکید می‌کنند. غربالگری عوامل خطر قلبی عروقی، در این جمعیت بیمار بسیار حیاتی است، اما کاهش خطرات قلبی عروقی با ترکیبی از انتخاب سبک زندگی سالم و درمان دارویی، در صورت لزوم، برای پیشگیری قابل دستیابی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: