کد خبر: ۳۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 28
شفاآنلاين -دبیر علمی سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، گفت: نزدیک نیمی از بیماران بستری در مراکز درمانی از یکی از اشکال سوء مصرف دارویی، به ویژه داروهای موثر بر سیستم عصبی مرکزی، محرک ها و مواد افیونی رنج می برند.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر فریبرز فرساد افزود: در حال حاضر، مصرف انواع داروهای روانگردان، محرک ها و مواد افیونی در جامعه رو به تزاید است که برخی از این داروها، دارای آثار سرخوشی و نشئه کننده بوده، مصرف آنها در افراد به ویژه در سالمندان باعث بروز علایم سوء مصرف دارویی می شود.

وی اظهار داشت: برخلاف تبلیغات انجام شده برای این داروها در میان جوانان، خانمها و میانسالان مبنی بر بی عارضه بودن آنها، شاهد پدیده هایی مثل خودکشی، افسردگی از یک سو و از سوی دیگر انتقال عفونتها مانند ایدز بر اثر تزریق اینگونه مواد هستیم.

فرساد یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع در این همایش در کنار بررسی موارد سوء مصرف دارو در جمعیت های خاص از جمله نوزادان و خردسالان، سالمندان، مادران باردار و زنان شیرده که جزو جمعیت های خاص هستند، عوارض سوء مصرف داروهای روانگردان و داروهای محفلی از قبیل عوارض جنسی که استفاده از آنها متاسفانه در جامعه ما رو به گسترش است، نیز مورد بررسیقرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از جمعیت های خاص زنانی هستند که از دخانیات استفاده می کنند، اظهار داشت: گرایش روز افزون و چشمگیر زنان به دخانیات در جامعه ما سبب شده تا یکی از نشست های همایش امسال به موضوع دخانیات و زنان اختصاص یابد.

دبیر علمی سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت: با توجه به روند رو به پیر شدن جمعیت کشور، بحث دارو درمانی در سالمندان از مباحث اساسی این همایش است. از طرف دیگر هر سالمند در کشور به طور معمول 4 داروی تجویز شده و نسخه شده را مصرف می کند که با توجه به اینکه به طور متوسط هر سالمند بیش از 2 دارو را به صورت داروی بدون نسخه( OTC) دریافت می کند (البته به غیر از داروهای گیاهی، مکمل ها و ویتامین ها و داروهای ماهواره ای) این رقم بیش از استانداردهای تعداد اقلام دارویی در نسخه است. به همین دلیل اغلب سالمندان ما دچار عارضه "پلی فارماسی" یا  عارضه بر اثر استفاده از داروهای متعدد هستند.

وی افزود: به دلیل اینکه طبق آمارهای موجود، سندروم متابولیک در کشور ما به مراتب بیش از ایالات متحده امریکا گزارش شده، دیابت و اختلالات متابولیک و ناراحتی های قلبی در سالمندان از جمله مشکلات سالمندان ما به شمار می رود، این موضوع هم از دیگر محورهای این همایش سه روزه را تشکیل می دهد.

فرساد با اشاره به اینکه بیمارانی که مورد عمل پیوند اعضا قرار می گیرند به دلیل قرار گرفتن در وضعیت بحرانی، جزو جمعیت های ویژه هستند که دارو درمانی های خاصی می بایست، برای آنها صورت پذیرد، گفت: همچنین افرادی که براثر مصرف برخی داروها دچار بیماریهای ثانویه شده اند، نیز جزو گروههای خاص محسوب می شوند. از سوی دیگر کنترل درد در بیماران نیز از جمله مباحثی است که قرار است در این همایش روی آن بحث و بررسی صورت گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: