کد خبر: ۳۲۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 20
محققان در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و دانشگاه فرایبورگ آلمان با استفاده از تحریک الکتریکی، روشی ابداع کرده‌اند که روند بهبود را تسریع می‌بخشد و زخم‌ها را سه برابر سریع‌تر بهبود می‌دهد.

شفا آنلاین>سلامت>برخی افراد به دلیل خصوصیات بدنی یا بیماری، سرعت بهبودشان در زخم پایین است و این امر برایشان مشکل ساز شده است.

به گزارش شفا آنلاین:همان طور که می‌دانید زخم‌ های مزمن یک مشکل عمده در سلامتی برای بیماران دیابتی و افراد مسن است، که در موارد شدید حتی می‌توانند منجر به قطع عضو شوند.  

محققان در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و دانشگاه فرایبورگ آلمان با استفاده از تحریک الکتریکی، روشی ابداع کرده‌اند که روند بهبود را تسریع می‌بخشد و زخم‌ها را سه برابر سریع‌تر بهبود می‌دهد.

برای اکثر افراد یک زخم کوچک منجر به هیچ گونه عارضه جدی نمی‌شود، اما بسیاری از تشخیص‌های رایج در بهبود زخم را بسیار دشوارتر می‌کند.   افراد مبتلا به دیابت آسیب‌های ستون فقرات یا گردش خون ضعیف، توانایی بهبود زخم را مختل کرده‌اند که به معنای خطر بیشتر عفونت و زخم‌های مزمن است و در دراز مدت می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند قطع عضو شود.  

اکنون گروهی از محققان با استفاده از تحریک الکتریکی تسریع روند بهبود ایجاد کرده‌اند. مطالعه ترمیم زخم میکروسیال بیوالکترونیک بستری برای بررسی تحریک جریان مستقیم مجموعه‌های سلول آسیب دیده در مجله Lab on a Chip منتشر شده است. کشف روشی که ممکن است زخم‌ها را تا سه برابر سریع‌تر بهبود بخشد، می‌تواند برای افراد دیابتی و افراد مسن تغییرات مثبت ایجاد کند.  

ماریا آسپلوند گفت: هدایت الکتریکی سلول‌ها برای بهبود سریعتر زخم عمل می‌کند.

محققان بر اساس یک فرضیه قدیمی کار کردند مبنی بر اینکه می‌توان از تحریک الکتریکی پوست آسیب دیده برای بهبود زخم‌ها استفاده کرد.   ایده این است که سلول‌های پوست الکتروتاکتیکی هستند، به این معنی که آن‌ها در جهت میدان‌های الکتریکی مهاجرت می‌کنند.  

این بدان معنا است که اگر میدان الکتریکی در یک ظرف پتری با سلول‌های پوست قرار گیرد، سلول‌ها به‌طور تصادفی از حرکت باز می‌مانند و در همان جهت شروع به حرکت می‌کنند.  

محققان بررسی کردند که چگونه می‌توان از این اصل برای هدایت الکتریکی سلول‌ها به منظور بهبود سریع‌تر زخم‌ها استفاده کرد. با استفاده از یک تراشه مهندسی شده کوچک، محققان توانستند بهبود زخم را در پوست مصنوعی مقایسه کنند، یک زخم را با الکتریسیته تحریک کرده و اجازه دهند که زخم بدون برق التیام یابد. تفاوت‌ها چشمگیر بود.  

ما توانستیم نشان دهیم که فرضیه قدیمی در مورد تحریک الکتریکی می‌تواند برای بهبود فوق العاده زخم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.  

محققان گفتند: در واقع نوعی تراشه زیستی ایجاد کردیم که سلول‌های پوست را روی آن کشت دادیم سپس یک زخم را با یک میدان الکتریکی تحریک کردیم، که به وضوح منجر به بهبود آن سه برابر سریع‌تر از زخمی شد که بدون تحریک الکتریکی التیام یافت.

در این مطالعه محققان همچنین بر بهبود زخم در ارتباط با دیابت، یک مشکل بهداشتی رو به رشد در سراسر جهان تمرکز کردند.  

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) و فدراسیون بین المللی دیابت، امروزه از هر ۱۱ بزرگسال یک نفر به نوعی دیابت مبتلا است.  ما مدل‌های زخم دیابت را بررسی کرده‌ایم و بررسی کرده‌ایم، آیا روش ما می‌تواند حتی در آن موارد مؤثر باشد یا خیر.  

دیدیم که وقتی دیابت را در سلول‌ها پیاده سازی می‌کنیم، زخم‌های روی تراشه خیلی آهسته بهبود می‌یابند. تحریک الکتریکی می‌تواند سرعت بهبودی را افزایش دهد تا سلول‌های مبتلا به دیابت تقریباً با سلول‌های سالم پوست مطابقت داشته باشند.  

برای توسعه محصولات مؤثری که قدرت میدان الکتریکی کافی تولید می‌کنند و به روشی مناسب برای هر فرد تحریک می‌شوند، به تحقیقات اساسی‌تری نیاز است.  

محققان گفته‌اند: اکنون در حال بررسی نحوه تعامل سلول‌های مختلف پوست در طول تحریک هستیم و می‌خواهیم مفهومی را توسعه دهیم تا بتوانیم زخم‌ها را اسکن کنیم و تحریک را بر اساس زخم فردی تطبیق دهیم.  

آسپلوند گفت: این روش کمک مؤثر به افرادی است که سرعت آهسته در التیام زخم‌ها دارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: