این روزها یکی از مهمترین خواستههای پرستاران، تغییر مناسبات اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری با بازبینی و تدوین مجدد آییننامه آن است؛ آییننامهای که اگر یک نظرسنجی منصفانه و بیطرف از نیروهای پرستاری کشور صورت بگیرد، نمره قبولی نمیآورد
شفا آنلاین>سلامت>در یک ماه اخیر پرستاران در استانهای مختلف به نحوه تعرفهگذاریها اعتراض کردند. پرستاران مشهدی مقابل استانداری رفتند، در قزوین، کردستان و قم نیز پرستاران و کادر درمان با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی به خواستههای قانونی خود شدند.
به گزارش شفا آنلاین:پرستاران مشهدی مقابل استانداری میپرسند: «تعرفه ما کجاست، توی جیبهای کیهاست!» همین جمله ساده و کوتاه نشان میدهد تعرفهگذاریای که بعد از پانزده سال اغما، بالاخره در سال ۱۴۰۱ رونمایی و در دستور کار قرار گرفت، نمادین است و کارایی و بازدهی ندارد؛ بعد از آنکه پرستاران شهرهای مختلف به خصوص در مشهد اعلام کردند از آنچه به حسابشان واریز شده، اصلا رضایت ندارند و مبالغ تعرفهگذاری را توهینآمیز و ناعادلانه میدانند؛ برایشان پیامک آمده که «کمیته رسیدگی به پرداخت تعرفههای پرستاران در تمامی بیمارستانهای علوم پزشکی مشهد تشکیل میشود.» اما پرستاران میگویند: «باید همان موقع که پشت درهای بسته مشغول نوشتن آییننامه کذایی برای تعرفههای پرستاری بودید، چنین کمیتههایی با حضور تمامی صاحبنظران، تشکیل میشد و…» چند روز پیش «فاطمه بحرینی» رییس خانه پرستار مشهد در رابطه با شیوه غلط پرداخت ناچیز به جامعه پرستاری کشور گفت: «متاسفانه کارشناسان و طراحان تعرفهگذاری پرستاری با اجرای نادرست این قانون در موقعیت پساکرونا، خستگیهای چندینساله مراقبت از بیماران کرونایی را چندبرابر کردند. مشاوران و طراحان اجرایی این قانون که پس از ۱۵سالو اندی اجرایی شده، بایستی پاسخگوی این همه اختلافات غیرمنطقی و دریافتیهای اهانتآمیز به پرستاران باشند.»
برخی پرستارانی که در روزهای گذشته به استانداری قزوین هم مراجعه کردهاند، گفتند: «در هفتههای اخیر مبالغ ناچیزی بابت تعرفهگذاری چندین ماه به حسابمان واریز شد؛ مبالغ آنقدر ناچیز بود که به نوعی توهینآمیز محسوب میشد؛ ما به مقامات استان اعتراض و تاکید کردیم انتظار داریم تا قبل از اردیبهشت، آییننامه مربوطه اصلاح شود و متناسب با خدماتی که انجام میدهیم، تعرفهگذاری برایمان واریز شود.» یکی دیگر از این پرستاران گفت: «مبلغ تعرفهگذاری برای هر ماه، کمتر از یک میلیون تومان بود؛ ما میگوییم عدالت در نظام درمان به معنای این است که تناسبی میان پرداختیهای گروههای مختلف درمانی کشور وجود داشته باشد؛ چرا تعرفهگذاری پرستاران ناعادلانه است؟ به نظر ما این شیوه پرداخت به معنای بیتوجهی به زحمات شبانهروزی پرستاران در دوران کروناست و انگیزه و امید را در میان این نیروهای زحمتکش از میان برده است.» این در حالی است که قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانههای پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس تصویب و ۱۳ تیر همان سال به تایید شورای نگهبان رسید. براساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد استاندارد بستههای خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه را پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیات وزیران اجرا کند. براساس این قانون، کارانه ارائهکنندگان خدمات پرستاری باید براساس قانون تعرفهگذاری اجرا شود. مطابق تبصره دو این قانون، قرار بود آییننامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورایعالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات وزیران برسد و اجرا شود. اما با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس و ابلاغ این قانون، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی برای اجرای این قانون انجام نشد و حتی آییننامه اجرایی آن که مطابق مصوبه مجلس باید ظرف ۶ ماه پس از تصویب قانون و در همان سال ۱۳۸۶ تدوین و ابلاغ میشد نوشته نشده بود تا جایی که رهبر معظم انقلاب ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در مراسم روز پرستار از مسوولان خواست این قانون را اجرا کنند. با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار سال ۹۹، پس از ۱۴ سال مسکوت ماندن قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد و سرانجام آییننامه اجرایی ۸ مادهای این قانون در ۶ مرداد ۱۴۰۰ در جلسه هیاتوزیران تصویب و با امضای معاون اول رییسجمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد. در متن آییننامه اجرایی قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری که مرداد ۱۴۰۰ از سوی معاون اول دولت دوازدهم به وزارتخانههای مجری قانون و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، آمده است: «مبلغی که متناسب با ارائه خدمات و مراقبتهای پرستاری و براساس شرح وظایف و استاندارد بستههای خدمات تشخیصی و درمانی گروه پرستاری تعیین میگردد. شورایعالی بیمه سلامت مکلف است هر ساله نسبت به تعیین تعرفه خدمات پرستاری اقدام و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه، قبل از پایان هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیاتوزیران ارائه نماید. ارزش نسبی خدمات پرستاری به پیشنهاد وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان نظام پرستاری، توسط شورایعالی بیمه سلامت تعیین و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیات وزیران قابل اجراست.» از ابتدای فروردین امسال، دومین سری «معوقات تعرفه خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱» به حساب پرستاران واریز شده که این ارقام هیچ تناسبی با حجم کار موظف و اضافهکار نداشته و در اغلب موارد این ارقام حتی از رقم اضافهکاری یا کارانه پرستاران هم کمتر بوده است. یکی از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی واقع در مرکز تهران گفت: «در بیمارستان ما برای کمکبهیار حدود ۳ الی ۵ میلیون تومان و برای پرستاران حدود ۲۲ میلیون تومان به عنوان معوقات تعرفه خدمات پرستاری سال ۱۴۰۱ واریز شده است. بنابراین، هر پرستار به ازای ۱۹۷ ساعت کار موظف و ۱۵۵ ساعت اضافهکار در طول یک ماه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان تعرفه خدمات پرستاری دریافت کرده که این رقم، حتی از میزان دریافتی ما بابت اضافهکار یا کارانه ماهانه کمتر است زیرا هر ماه بهازای اضافهکار حدود ۳ میلیون تومان دریافتی داریم و کارانه ماهانه هم همین حدود است و مجموع دریافتی ماهانه ما با تجمیع کارانه و اضافهکار به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد. حالا علاوه بر اینکه اعلام کردهاند با اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری و از سال ۱۴۰۲، سهم پرستاران شاغل در بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور از خدمات سلامت حذف میشود، حتی پرداخت تعرفهها هم تابع قانون نیست و من و همکارانم نمیدانیم این رقمها بر چه مبنایی محاسبه و پرداخت شده علاوه بر اینکه شنیدهام همه پرستاران هم دریافتی یکسان نداشتهاند از جمله اینکه همکار من در یکی از بیمارستانهای بسیار شلوغ شهر اهواز به ازای هر ماه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معوقه تعرفه خدمات پرستاری دریافت کرده اما برای همکار دیگرم در شهر اصفهان به ازای هر ماه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معوقه واریز کردهاند.» این پرستار ادامه داد: جامعه پرستاری با دریافت این ارقام که بیشتر توهین و تحقیر بوده تا اجرای قانون، به این ظن رسیده که احتمالا عمدی در این شیوه پرداخت بوده تا به محض اعتراض پرستاران، مجریان قانون بگویند «ما هم معتقد بودیم که اجرای این قانون به ضرر شماست ولی خودتان اصرار داشتید قانون هرچه زودتر اجرا شود» و به دنبال این جواب از پیش آماده، پرستاران، خواستار توقف دائم اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری بشوند.
از سویی اواسط پاییز پارسال، بعد از واریز مبالغی با تابلوی «علیالحساب» و با عنوان «کارانه قاصدک»، پرستاران بیمارستان امام تهران از جمله معترضان به این پرداختهای نمایشی بودند. هشتم آذرماه، برخی رسانهها در گزارشی از اعتراضات صنفی پرستاران بیمارستان امام و به نقل از معترضان که خواستار پرداخت عادلانه تعرفهگذاری و به رسمیت شناختن حقوق قانونی پرستاران بودند نوشتند: «به بهانه نزدیکی روز پرستار، مبالغی را مثلا علیالحساب به حساب پرستاران واریز کردهاند که ربطی به تعرفهگذاری واقعی ندارد.»
این روزها یکی از مهمترین خواستههای پرستاران، تغییر مناسبات اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری با بازبینی و تدوین مجدد آییننامه آن است؛ آییننامهای که اگر یک نظرسنجی منصفانه و بیطرف از نیروهای پرستاری کشور صورت بگیرد، نمره قبولی نمیآورد. پس از واریز معوقات ۸ یا ۹ ماهه تعرفهگذاری در روزهای بعد از تعطیلات نوروز، مطالبهگری پرستاران آغاز شد؛ پرستارانی بودند که تعرفهگذاری آنها برای یک ماه کار سخت، به پانصد هزار تومان هم نرسید. از طرفی پرستاران معتقدند تا تعرفهگذاری عادلانه اجرا نشود، حق و حقوق پرستاران اعاده نمی شود اما همانطور که فعالان صنفی میگویند تا امروز وزارت بهداشت به این مطالبهگری پاسخ روشنی نداده است.
تعرفهگذاری ناعادلانه
«جواد توکلی» فعال صنفی پرستاران و کادر درمان در رابطه با مطالبات پرستاران گفت: کلید حل مشکل پرستاران در دست وزارت بهداشت است و تا امروز این وزارتخانه هیچ پاسخ روشنی نداده است. باید تعرفه پرستاران را مانند سایر گروههای تعرفهدار شاغل در وزارت بهداشت محاسبه و پرداخت کنند و بیمهها را نیز متقاعد کنند که همین فرمول را به کار ببرند. به گفته وی، برخی مسوولان وزارت بهداشت فکر میکنند دغدغه اصلی پرستاران فقط پول است، برای این طرز فکر متاسفیم، چراکه آنچه پرستاران زحمتکش را رنج میدهد، قبل از هر چیز دیگر، تبعیض در نظام بهداشت و درمان کشور است. وی افزود: این سیستم توام با تبعیض، نگاه از بالا به پایین به جامعه پرستاری دارد و حقوق این جمعیت عظیم را به رسمیت نمیشناسد؛ این نگاه باید تغییر کند تا آرامش روانی به جامعه پرستاری کشور برگردد.
تعرفهگذاری غیرکارشناسی
«محمد شریفیمقدم» دبیرکل خانه پرستار در ارتباط با تعرفهگذاری خدمات پرستاری و تدوین آن گفت: از سال گذشته قبل از آذرماه، این طرح نسنجیده را آماده کرده بودند و قصد داشتند آن را به جامعه پرستاری کشور تحمیل کنند آن هم بدون مشارکت نمایندگان واقعی و دلسوز پرستاران. یک سال پیش از ما دعوت کردند و طرح را مقابل ما گذاشتند، من آنجا پرسیدم مبنای محاسبات و تدوین چیست، مثلا ۶k را از کجا آوردهاید که پاسخی نداشتند بدهند. این طرح به اصطلاح تعرفهگذاری نه مبنای کارشناسی دارد و نه براساس عدالت تنظیم شده، بودجهای داشتهاند و آن را به نسبت تختها و تعداد پرستاران شاغل قسمت کردهاند بدون اینکه نگاه کارشناسی به ماجرا داشته باشند. وی افزود: این طرح غیرقانونی است، چراکه قانونگذار الزامات دیگری برای تعرفهگذاری پرستاران مشخص کرده که در طرح فعلی به هیچوجه این الزامات رعایت نشده است. او با بیان اینکه آنچه اجرا شده فقط کاریکاتوری از تعرفهگذاری است، اظهار کرد: فقط شوی اجرای تعرفهگذاری را روی صحنه آوردند بدون اینکه تعرفهگذاری واقعی اجرایی شده باشد. آنچه دیدیم فقط یک نمایش بود. از سال قبل بارها نسبت به این موضوع هشدار دادیم اما متاسفانه این هشدارها و انتقادات را جدی نگرفتند و باز هم کار خودشان را کردند.جهان صنعت