کد خبر: ۳۲۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 20
پرداخت نشدن عیدی معلولان در روزهای پایانی سال و چشم‌انتظاری آنها برای تحقق این موضوع تا آخرین روزهای ‌ماه فروردین بحث داغ محافل خبری و تشکل‌های اجتماعی و معلولان بود.
شفا آنلاین>سلامت>پرداخت نشدن عیدی معلولان در روزهای پایانی سال و چشم‌انتظاری آنها برای تحقق این موضوع تا آخرین روزهای ‌ماه فروردین بحث داغ محافل خبری و تشکل‌های اجتماعی و معلولان بود.

به گزارش شفا آنلاین:مبلغی که معلولان از آن به‌عنوان عیدی سالانه یاد می‌کنند، معادل یک‌ماه حقوق مستمری است که از سازمان بهزیستی می‌گیرند و در اسفندماه هر سال همراه با مستمری آخر سال دریافت می‌کردند، اما امسال این رقم به‌حساب هیچ‌یک از معلولان واریز نشد.

از طرفی صدای اعتراض‌شان در روزهای پایانی سال در سایه اعتراضات گسترده جامعه معلمان به پرداخت نشدن حقوق آخر سال‌شان گم شد. معلولان اما در این شرایط باز ساکت نماندند و تلاش کردند از طریق رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی صدایشان را به گوش مسئولان برسانند؛ هرچند در روزهای ابتدایی سال هم هیچ‌یک از مسئولان بهزیستی و سازمان مدیریت که مورد خطاب معلولان در اعتراضات و پرسش‌هایشان بودند، درباره چرایی این اتفاق حرفی نزدند و سکوت پیشه کردند. بعد از اتمام تعطیلات نوروز اما رسانه‌های جمعی حسابی به این موضوع پرداختند و با انعکاس اعتراض معلولان خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. کامران عاروان، مدیرعامل جامعه معلولان ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از نتیجه پیگیری‌های خود در این‌باره گفت و از قول مسئولان سازمان بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه را مقصر این قصه دانست. او در ادامه توضیحاتش گفت: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از بودجه بهزیستی امسال محقق نشده و این امر باعث پرداخت نشدن عیدی معلولان شده است.

 صدای اعتراض معلولان کم‌کم به گوش نمایندگان مجلس رسید؛ تا جایی که عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از عدم‌پرداخت عیدی به مدجویان بهزیستی انتقاد کرد و علت این امر را تخصیص یافتن تنها 61درصد منابع اعتباری سازمان بهزیستی دانست و خواستار بررسی فوری این موضوع شد. بعد از این انتقادها و موضع‌گیری‌ها در برابر واریز نشدن عیدی معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی، سرانجام سازمان برنامه و بودجه سکوتش را شکست و اعلام کرد اعتبارات حمایت از معلولان حذف نشده و مطابق قانون با ردیف اصلی سازمان بهزیستی کشور ادغام شده است. علت این ادغام را هم سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید بر برنامه‌محور بودن اعتبارات دستگاه‌ها در راستای پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی در قبال اعتبارات اعلام کرد. این سازمان در ادامه پاسخ خود، برای اینکه موضوع روشن شود، توضیح داده بود در سال ۱۴۰۱ اعتبارات ابلاغی سازمان بهزیستی کشور از محل منابع عمومی و یارانه‌ای معادل ۲۲۹۸۸۶ میلیارد ریال بوده است که با عنایت به بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و با توجه به وصولی درآمدها و سایر منابع عمومی، از این میزان اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۲۱۶۶۴ میلیارد ریال (معادل ۹۶درصد) به سازمان بهزیستی کشور تخصیص یافته است تا صرف انجام مأموریت‌ها و وظایف آن سازمان شود و در ادامه هم آورده بود به استناد ماده (۷۹) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی شده و قانونی برای پرداخت عیدی به مددجویان فوق‌الذکر وجود ندارد.

بعد از این پاسخ سازمان برنامه و بودجه فعالان حوزه معلولان حسابی موضع‌گیری کرده و گفتند این نخستین‌بار بعد از 15سال است که عیدی افراد دارای معلولیت پرداخت نمی‌شود. خلاصه اینکه معلولان زیر بار این ادله نرفتند و باز هم خواستار احقاق حقوقشان شدند؛ تا جایی که یکی از آنها در گفت‌وگو با سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری از پرداخت نشدن عیدی معلولان گلایه کرد. مرتضوی هم بعد از شنیدن این گلایه‌ها به تشریح حمایت‌های دولت از افراد دارای معلولیت پرداخت و گفت حمایت دولت از افراد دارای معلولیت فقط در حد مستمری و کمک‌هزینه است، اینها فقط بخشی از حمایت‌های مستمر بوده و کمک‌های غیرمستمر این سازمان نیز برای تعداد زیادی از جمعیت هدف تحت پوشش این سازمان محقق شده است. وزیر رفاه در ادامه، با اشاره به افزایش 50درصدی مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی طی 2مرحله در سال گذشته، تأکید کرد موضوع عیدی منوط به تحقق منابع اعتباری مورد نیاز است، اما وعده داد کمک‌هزینه معیشتی در آستانه عید فطر به‌حساب مددجویان بهزیستی واریز شود. از ساعت‌های اولیه روز 29فروردین پیامک واریزی به‌حساب معلولان با عنوان واریز بابت کاهش فقر مطلق مددجویان آنها را غافلگیر و این سؤال را در ذهن همه مطرح کرد که آیا این مبلغ همان مبلغ عیدی است؟ هرچند برخی رسانه‌ها خبر از واریز عیدی معلولان دادند و در گزارش‌های خود آوردند افراد دارای معلولیت دیگر منتظر واریزی جدیدی نباشند، اما براساس اعلام علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی، فارغ از مستمری قانونی که ماهانه به‌حساب افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی واریز می‌شود، نیمی از مستمری آنان به‌عنوان کمک‌هزینه یا به‌عنوان هدیه در آستانه عید سعید فطر به‌حساب این افراد واریز شده که از حدود ۲۸۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان است و این واریزی فارغ از مستمری‌ای است که ماهانه پرداخت می‌شود.‌همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: