کد خبر: ۳۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفا آنلاين-طبق آخرین تحقیقات مشخص شده است که داروی فنوفیبورات خطر سکته های قلبی- عروقی و مغزی و احتمال مرگ ناشی از این بیماری ها را 30 درصد در زنان و 13 درصد در مردان کاهش می دهد.
به گزارش شفا آنلاين به نقل از روابطعمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت، گفت:داروی پایین آورنده کلسترول فنوفیبورات خطر بیماری های قلبی و عروقی را تا 30 درصد در زنان مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می دهد.طبق آخرین تحقیقات مشخص شده است که داروی فنوفیبورات خطر سکته های قلبی- عروقی و مغزی و احتمال مرگ ناشی از این بیماری ها را 30 درصد در زنان و 13 درصد در مردان کاهش می دهد که این نکته می تواند خبر خوبی برای خانم ها باشد.

 اولین عامل مرگ در خانم ها که بیماری های قلبی و عروقی می باشد می تواند قلب و عروق خونی را درگیر کند. در مطالعه اخیر 10000 بیمارمبتلا به دیابت نوع دو برای مدت 5 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند، در این مطالعه اثر داروی فنوفیبورات بر روی چربی های موجود در خون از جمله لیپو پروتئین ها و تری گلیسیرید (چربی در گردش) که خطر بیماری های قلبی و عروقی و سکته را افزایش می دهند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بیماران دیابتی نوع دو که تری گلیسیرید بالا و چربی خوب پایین داشتند (HDL) مصرف داروی فنوفیبورات خطر بیماری های قلبی و عروقی را 30 درصد در زنان و 24 درصد در مردان کاهش داد.

کلسترول بالا یک مشکل شایع در حوزه سلامت می باشد که یک نفر از هر 3 نفر را مبتلا می کند. این عامل علت اصلی رسوب چربی در دیواره رگ ها است ( آترواسکلروز ) که خطر سکته های مغزی و قلبی را افزایش می دهد.این دارو مانند آنزیمی عمل می کند که تری گلیسیریدها و چربی ها را تجزیه می کند. بیماری های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در زنان می باشد و تقریباً 3 برابر شایع تر از سرطان پستان است.

وی گفت:تشخیص علائم بیماری های قلبی و عروقی در زنان دشوار است و درد قفسه سینه که بطور معمول در حملات قلبی رخ می دهد در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد. بنابراین باید در زمینه بیماری های قلبی و عروقی در خانم های مبتلا به دیابت توجه بیشتری مبذول داشت.

علائم بیماری های قلبی و عروقی در دیابتی ها عمدتاً شامل تنگی نفس، تعریق، تهوع، خستگی و درد بازو می باشد. نکته دیگر این است که زنان در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ریسک مرگ و میر بیشتری در مقایسه با مردان خواهند داشت


سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: