کد خبر: ۳۲۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 19
مسافرت در دوران بارداری مثل هر برنامه دیگری در این ایام باید و نبایدهای خود را دارد. اینکه شما از چه وسیله نقلیه‌ای برای مسافرتتان استفاده می‌کنید، رعایت نکات مختلفی را ایجاب می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>بارداری دلیلی برای لغو مسافرت نیست. بنابراین اگر هنوز هفته ۳۶ بارداری را پشت سر نگذاشته‌اید و در ماه‌های آخر بارداری نیستید، با مشورت پزشک و رعایت یک‌سری نکات، می‌توانید سفر متفاوتی را تجربه کنید؛ سفری دلپذیر همراه با یک همسفر کوچک.

به گزارش شفا آنلاین:مسافرت در دوران بارداری مثل هر برنامه دیگری در این ایام باید و نبایدهای خود را دارد. اینکه شما از چه وسیله نقلیه‌ای برای مسافرتتان استفاده می‌کنید، رعایت نکات مختلفی را ایجاب می‌کند. البته از میان قطار، هواپیما، کشتی و ماشین شخصی، قطار بهترین روش حمل و نقل در دوران بارداری به حساب می‌آید. با توجه به نزدیکی ایام نوروز و آغاز مسافرت‌های نوروزی، دکتر اشرف معینی- متخصص زنان و نازایی و عضو پژوهشکده رویان- و همچنین دکتر فاطمه داوری- متخصص زنان و زایمان- توصیه‌های مفیدی دارند برای مادران بارداری که قصد سفر کرده‌اند.

بهترین زمان مسافرت 

بهترین زمان مسافرت برای شما، سه‌ ماهه دوم بارداری، به‌خصوص هفته‌های ۲۰ تا ۲۷ بارداری است. توصیه می‌شود در سه‌ماهه سوم بارداری به مسافرت‌های طولانی نروید. البته بعد از هفته ۳۶ بارداری، عموما اجازه سفر هوایی داده نمی‌شود.

سفر با ماشین شخصی

مسافرت تا هفته ۳۶ مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه چند قلو، جفت سر راهی یا خونریزی داشته باشید که در این صورت مسافرت برای شما مناسب نیست. در مسافرت با اتومبیل در صورتی که حالت تهوع ندارید، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

هرچند تا ۳۶ هفتگی می‌توانید به مسافرت بروید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در طول دوران بارداری کمتر در مسیرهای طولانی و با وسیله شخصی سفر کنید. برای مسیرهای طولانی بهتر است مسافرت شما با هواپیما انجام شود.

در طول سفر با ماشین به علت نشستن طولانی‌مدت در یک وضعیت خاص ممکن است خون در عروق تحتانی پا لخته شود و مشکلاتی ایجاد کند. از این‌رو توصیه می‌شود که هر دو ساعت یک بار، ماشین را نگه دارید و به مدت ده دقیقه به قدم زدن مشغول شوید. توجه داشته باشید در دوران بارداری به‌هیچ‌وجه نباید شخصا اقدام به رانندگی کنید. سعی کنید کمتر در قسمت جلوی ماشین بنشینید؛ چراکه ممکن است در صورت ترمز گرفتن‌های ناگهانی، ضربه ببینید. در سفر با ماشین، صندلی خود را تا حد امکان عقب ببرید و پاهایتان را دراز کنید و گاه‌گاهی آن را تکان دهید. در صندلی عقب که هستید، با نگه داشتن پاها به سمت بالا بدون کفش، از ورم پاها جلوگیری کنید. می‌توانند برای پیشگیری از منعقد شدن خون در رگ‌ها بالشی بلند را زیر پای خود قرار دهید.

مسافرت هوایی

در سفرهایی که با هواپیما انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم که سفرتان را به شکلی برنامه‌ریزی کنید که کمتر از پنج تا شش ساعت در هواپیما باشید.

البته به دلیل تغییرات در فشار هوا و ایجاد مشکلات عروقی برای مادر، توصیه می‌شود زنانی که در ماه‌های آخر بارداری قرار دارند، با هواپیما مسافرت نکنند.

در کل مسافرت با هواپیما خطر خاصی را ایجاد نمی‌کند، به شرط اینکه فشار هوا در داخل هواپیما کاملا تنظیم شده باشد. مسافرت هوایی پس از ماه هشتم بارداری باید با اجازه پزشک متخصص انجام شود و هرگز در هفته‌های آخر بارداری یعنی از هفته ۳۵ به بعد مسافرت با هواپیما انجام نشود.

دقت داشته باشید که بعضی آژانس‌های هواپیمایی به خانم‌های حامله بیش از ۳۲ هفته اجازه پرواز نمی‌دهند. در طول مسافرت با هواپیما و در حین نشستن، مرتب پای خود را تکان دهید و پا را خم و راست کنید تا خون در پاها به خوبی جریان پیدا کند. باید توجه داشته باشید که پروازهای طولانی در طول بارداری می‌تواند ریسک لخته شدن خون را به‌خصوص در پا افزایش دهد. بنابراین هر چند دقیقه یک بار باید پای خود را تکان دهید و اگر ممکن است لحظاتی بایستید.

نکته دیگر در رابطه با گیت‌های امنیتی است که در سالن فرودگاه باید از آنها عبور کرد؛ نگران نباشید. این گیت‌ها حاوی اشعه ایکس نیستند ولی گیت‌هایی که چمدان‌ها از آن عبور می‌کنند، حاوی اشعه ایکس است و باید توجه کنید که برای برداشتن چمدان‌ها دست خود را داخل گیت‌ نبرید.

مسافرت دریایی

برخی خانواده‌ها برای مسافرت به برخی از مناطق مانند جنوب کشور مجبور به استفاده از کشتی می‌شوند. مسافرت با کشتی از امنیت بالایی برخوردار است اما می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای زنان باردار شود. دریازدگی مشکل شایعی است که ممکن است در هنگام مسافرت با کشتی با آن مواجه شوید که با حالات آزاردهنده‌ای نظیر تهوع و استفراغ به دلیل مشاهده و احساس حرکات مداوم امواج همراه است.

دریازدگی علائم مختلفی ازجمله حالت تهوع، استفراغ، رنگ‌پریدگی، تعریق، تنفس سریع و سرگیجه به همراه دارد. به شما توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز این حالت، قبل از سفر با کشتی غذاهای سنگین مصرف نکنید. همچنین قرار نگرفتن در عقب قایق یا کشتی، عدم مطالعه هنگام حرکت کشتی، توجه کمتر به اطراف و تمرکز نگاه به جلو و چشم دوختن به نقاط بسیار دور می‌تواند موجب کاهش عوارض دریازدگی شود.

برای داشتن سفری دلپذیر در دوران بارداری

در طول مسافرت از غذا و آب سالم استفاده کنید تا مبتلا به عفونت تنفسی و گوارشی نشوید. آشامیدن در طول مسافرت بسیار مهم است؛ به‌خصوص زمانی که مسافرت با هواپیما انجام می‌شود و کمبود رطوبت هوا در سفرهای هوایی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود. کم‌آبی گاهی خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. زنان باردار باید طی مسافرت حداقل دو لیوان آب در ساعت بنوشند.

حتما قبل از اقدام به مسافرت توسط پزشک خود معاینه شوید و اجازه سفر دریافت کنید، در طول سفر بدون تجویز پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.

در طول مسافرت لباس و کفش راحتی بپوشید

برای پیشگیری از حالت تهوع، مقداری میوه یا خشکبار همراه خود داشته باشید. در طول سفر از خوردن گوشت‌های نیم‌پز و غذاهایی که ممکن است قبلا در طی روز چند بار گرم شده باشند،  خودداری کنید.

در ایام مسافرت‌های نوروزی و در مهمانی‌ها از برنامه غذایی مشخص و سالمی پیروی کنید و در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید تا دچار اضافه‌وزن و فشار خون نشوید. میزان مصرف نمک در زنان باردار نباید بیش از حد مجاز باشد. از این‌رو تنقلات را در ایام نوروز و به ویژه در سفر با احتیاط مصرف کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: