کد خبر: ۳۲۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 19
هر نوزادی حق دارد در بدن مادر رشد طبیعی‌اش را داشته باشد و در موعد خود پا به دنیا بگذارد و روند طبیعی زایمان مادر به درستی طی شود، اما چشم و هم‌چشمی‌ها و تجمل‌گرایی حتی به این مسئله هم ورود کرده و بسیاری از نوزادان را از حق طبیعی خود محروم کرده است.
شفا آنلاین>سلامت>همواره انتخاب تاریخ‌های ویژه و خاص برای برگزاری بعضی مراسم‌ کم و بیش به چشم می‌خورد، اما انتخاب تاریخ برای به دنیا آمدن نوزادان از جمله چالش‌هایی است که امروزه با آن روبه‌رو هستیم، انتخابی که جان مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد و می‌طلبد مسئولان بیش‌ازپیش به فرهنگ‌سازی درباره این موضوع بپردازند.

به گزارش شفا آنلاین:  چند سالی است با پدیده عجیب تولد در تاریخ‌های خاص و به اصطلاح لاکچری مواجه هستیم. همیشه انتخاب تاریخ‌های ویژه و خاص برای برگزاری مراسم مختلف را شنیده بودیم، اما انتخاب تاریخ برای به دنیا آوردن یک کودک در تاریخ‌های خاص از آن دسته مواردی است که جامعه را درگیر خود کرده است و به نوعی سلامتی کودک و مادر، بازیچه ثبت یک تاریخ خاص می‌شود.

هر نوزادی حق دارد در بدن مادر رشد طبیعی‌اش را داشته باشد و در موعد خود پا به دنیا بگذارد و روند طبیعی زایمان مادر به درستی طی شود، اما چشم و هم‌چشمی‌ها و تجمل‌گرایی حتی به این مسئله هم ورود کرده و بسیاری از نوزادان را از حق طبیعی خود محروم کرده است.

از عوارض جبران‌ناپذیر سزارین‌های تقویمی، درواقع زودتر یا دیرتر از حالت طبیعی برای آینده مادر و کودک که بگذریم، در بسیاری از موارد، ثمره این انتخاب عجیب، مرگ مادر یا نوزاد است، همچنین این انتخاب نادرست ممکن است بزرگ‌ترین شادی یک خانواده را به غمی همیشگی بدل کند و اندوهی بی‌پایان را به همراه داشته باشد.

با توجه به نزدیکی به تاریخ ۰۲ /۰۲/۰۲ و احتمال افزایش زایمان‌های سزارین و خارج از زمان طبیعی، معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، خواستار اقدامات کنترلی به منظور نبود رشد آماری سزارین‌های تقویمی در تاریخ دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی شد تا جان نوزادان و مادران به دلیل انتخابی نادرست به خطر نیفتد.

عوارضی که تا آخر عمر با نوزاد باقی می‌ماند

مائده اکبری، کارشناس مامایی  درباره عواقب و مشکلات سزارین‌های تقویمی و انتخابی در تاریخ‌های خاص، اظهار می‌کند: به عنوان کادر درمان، در بیمارستان شاهد درخواست سزاین‌های تقویمی از سوی مادرانی هستیم که تاریخ تولد نوزادشان مهم‌تر از سلامتی او است، این موضوع بسیار چالش‌آفرین بوده و ممکن است با عواقبی جبران‌ناپذیر روبه‌رو شوند.

وی می‌افزاید: در تاریخ‌های خاص و به اصطلاح لاکچری، تعداد زایمان‌های سزارین بیشتر می‌شود و مادران تصور دارند که کار جالبی انجام می‌دهند، اما اگر مقداری به عواقب آن فکر کنند، هیچ‌گاه این کار را انجام نخواهند داد چراکه باید بدانند جان فرزند خود را به خطر می‌اندازند.

این کارشناس مامایی تصریح می‌کند: یک روز رشد در رحم مادر قابل مقایسه با رشد در خارج رحم برای نوزادان نیست و نباید به خاطر یک تاریخ که معلوم نیست کجا به کار ما می‌آید، فرزند خود را از حق طبیعی او محروم کنیم، شاید در نگاه اول تاریخ تولد لاکچری جذاب به نظر برسد اما به عوارضی که تا آخر عمر فرد را درگیر می‌کند، نمی‌ارزد.

وی در خصوص زمان مناسب زایمان، می‌گوید: زایمانی را رسیده می‌نامیم که از ۳۷ تا ۴۲ هفته کامل بارداری رخ دهد؛ قبل از ۳۷ هفته را زایمان زودرس و بعد از ۴۲ هفته، زایمان دیرهنگام یا پس از موعد می‌نامیم که هرکدام عوارضی را به دنبال دارد.

اکبری اضافه می‌کند: مهم‌ترین خطری که ممکن است در حاملگی و زایمان دیرهنگام پیش آید، بزرگی جنین است که به علت افزایش اندازه و وزن بدن جنین، احتمال آسیب دیدن مادر وجود دارد، همین مسئله می‌تواند خونریزی و عفونت‌هایی را برای مادر به همراه داشته باشد.

مرده‌زایی از عوارض شایع زایمان‌های دیرهنگام است

وی با بیان اینکه مرده‌زایی و مرگ نوزاد در حاملگی‌ها و زایمان‌های دیرهنگام از عوارض شایع است، اظهار می‌کند: کاهش مقدار مایع آمنیوتیک از دیگر عوارض این نوع بارداری است که می‌تواند بر ضربان قلب جنین اثر گذارد و جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

این کارشناس مامایی خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه جفت در هفته‌های آخر رو به پیر شدن می‌رود، دیگر مانند سابق خون‌رسانی کافی را به جنین ندارد و می‌تواند خون‌رسانی از طریق بند ناف را مختل کند و محدودیت رشد را به دنبال داشته باشد.

استنشاق مدفوع جنین در حاملگی دیرهنگام

وی تصریح می‌کند: از عوارض دیگر استنشاق مکونیوم توسط جنین است که بر اثر حرکات روده‌ای جنین و فشاری که بر اثر زایمان وارد می‌شود، مدفوع را استنشاق می‌کند و مشکلات تنفسی را بعد از تولد برای او به دنبال دارد.

اکبری با اشاره به اینکه بعد از زایمان دیرهنگام، نوزادان ویژگی‌های ظاهری خاصی خواهند داشت، ادامه می‌دهد: پوست آن‌ها خشک و فلس‌مانند است، گاهی دست و پای باریک و بلند دارند، همچنین لکه‌هایی روی بدن آن‌ها ایجاد می‌شود، ناخن‌های دست و پا هم بلند است و این نوزادان بسیار هوشیار هستند و غیرطبیعی جلوه می‌کنند.

وی می‌افزاید: آغشته شدن مایع آمنیوتیک به مدفوع جنین، باعث می‌شود که فرد از زایمان طبیعی محروم شود و به‌طورحتم به‌صورت سزارین فرزند خود را متولد کند.

سندروم زجر تنفسی از عوارض زایمان زودرس

این کارشناس مامایی اظهار می‌کند: مشکلات تنفسی به دلیل نبود رشد کامل سیستم تنفسی ایجاد می‌شود و توقف تنفسی و سندروم زجر تنفسی از مشکلات زایمان زودرس است. وقفه‌های تنفسی می‌تواند به دلیل نارس بودن قسمت‌هایی از مغز باشد که بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان می‌کند: موهای کرک‌مانند در بخش اعظمی از بدن نوزاد، پایین بودن دمای بدن نوزاد به دلیل کمبود ذخایر چربی و متعادل نبودن دمای بدن با محیط از مشکلاتی است که در این نوزادان به وجود می‌آید.

اکبری تاکید می‌کند: عفونت‌هایی که پیش می‌آید از دیگر عوارض است که می‌تواند نوزادان را دچار چالش بزرگی کند، همچنین کم‌خونی و کمبود گلبول‌های قرمز می‌تواند اختلال در اکسیژن‌رسانی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تنفس نخستین مسئله حیاتی بدن است، می‌گوید: نوزاد در بدن مادر هیچ فعالیت ریوی-تنفسی نداشته و از طریق بند ناف نیاز خود را رفع می‌کرده است. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید، وقت آن است که به تنهایی و مستقل تنفس کند و به همین دلیل بسیار مهم است که ریه‌های جنین که پر از مایع بوده است، بتواند مایع‌ها را خارج و تبادل گازی را آغاز کند. اولین گریه نوزاد می‌تواند همین کار را انجام دهد و جا را برای ورود هوا به ریه باز کند.

کارشناس مامایی می‌گوید: نوزادی که قبل از اینکه تمام ارگان‌های بدنش به تکامل کافی رسیده باشد، از رحم مادر خارج شود، نمی‌تواند مانند نوزادان رسیده ارتباط مناسبی بین سیستم بدن و سیستم خارج از رحم برگزار کند و به طور قطع با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهد کرد.

نوزادان زودرس با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

وی با بیان اینکه بیشتر نوزادان زایمان‌های زودرس، کوچک هستند، ادامه می‌دهد: تنفس، تغذیه و حتی مبارزه بدن نوزادان زودرس با میکروب‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این نوزادان نیازمند کمک و یاری به‌صورت مصنوعی خواهند بود.

اکبری با اشاره به اینکه این نوزادان آن‌قدر به تکامل کافی نرسیدند که نمی‌توانند مانند سایر نوزادان شیر بخورند، می‌افزاید: لازم است این نوزادان بعد از اینکه به دنیا آمدند در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند و با آن‌ها تمرین شود و تا زمانی که این نوزادان به‌طورکامل و مستقل نیازهایشان رفع نشود، آن‌ها را ترخیص نمی‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: این مجموعه ضعف‌ها باعث می‌شود، نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود و تا زمانی که نتواند به‌طورمستقل از شیشه شیر یا مادر تغذیه کند، او را مرخص نمی‌کنند.

کارشناس مامایی ادامه می‌دهد: این نوزادان رشد کافی نخواهند داشت و کوچک‌تر از دیگر نوزادان هستند، زردی نیز در آن‌ها شایع‌تر است و مشکلات مغزی نیز در زایمان‌های زودرس بیشتر می‌شود.

وی اظهار می‌کند: رشد ریه در زمان جنینی به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و اگر اجاره ندهیم این مراحل طی شود، نوزادی با مشکلات تنفسی خواهیم داشت که ممکن است باعث مرگ نوزاد شود.

اکبری با بیان اینکه در ماه‌های آخر با رشدی که جنین دارد، آماده زندگی در خارج از رحم می‌شود، می‌گوید: دستکاری کردن تاریخ تولد و درخواست برای سزارین‌های تقویمی می‌تواند این مسئله را تحت تأثیر قرار دهد. پزشکان باید برای مادرانی که قصد دستکاری تاریخ تولد به تاریخ‌های خاص را دارند، این توضیحات را ارائه دهند، البته که این موضوع از نظر وزارت بهداشت نیز مورد تأیید نیست.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: