کد خبر: ۳۲۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 18
دو روز بعد از وعده رئیس دولت مبنی بر عفو دانشجویان، مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خبر داد که «کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی و دانشگاه از سوی ریاست جمهوری به وزیر علوم ابلاغ شده‌است»
شفا آنلاین>سلامت>۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی  شرح دادند ۱۶ اسفند تجمعی در حمایت و همراهی با کانون صنفی فرهنگیان که به مسمومیت‌ دانش‌آموزان اعتراض کرده‌بودند، شکل می‌گیرد. این تجمع مسالمت‌آمیز آغاز فرآیندی تازه در دانشگاه است.
 
به گزارش شفا آنلاین:شانزدهم بهمن سال ۱۴۰۱ با عفو یا تخفیف مجازات متهمان و محکومان موافقت شد. ۴ روز بعد سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی به مناسبت پیروزی انقلاب عفو رهبری را «نگاه پدرانه» توصیف کرد و گفت در امتداد این نگاه تعداد زیادی از «متهمان و محکومان حوادث اخیر، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای» که مشمول «محدودیت‌هایی» شده‌اند، مورد عفو قرار خواهند گرفت. بعد از گذشت ۲ ماه و در فرودین امسال هما‌ن‌طور که برخی روزنامه‌نگاران، کنشگران سیاسی و صنفی بدون هیچ دلیل منطقی مشمول عفو سراسری نشده‌اند، برخی دانشجویان هم وضعیتی مشابه دارند. فهرست ممنوع‌الورودها همچنان بلند بالا ست، احکام کمیته‌های انضباطی سنگین و برخی دانشجویان در معرض اخراج هستند.

۲ روز بعد از وعده رئیس دولت مبنی بر عفو دانشجویان، مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خبر داد که «کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی و دانشگاه از سوی ریاست جمهوری به وزیر علوم ابلاغ شده‌است» اگرچه او تاکید کرد جزییات شیوه‌نامه عفو عمومی در حوزه دانشجویان و اساتید هنوز مشخص نیست.

هاشم‌ داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز قریب به ۲ هفته بعد گفت «هنوز چیزی قطعی نیست اما ما به یک دستورالعمل رسیده‌ایم.» پس از آن هیچ خبری از دستورالعمل عفو دانشجویان دست کم در رسانه‌ها نشد اما سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران همان روزها «ابراز ندامت» را شرط بخشش تمامی دانشجویان این دانشگاه که در حوادث اخیر درگیر بودند، دانست و گفت: «هر دانشجویی که ابراز ندامت کند مشمول عفو و بخشش قرار می‌گیرد.» در شرایطی که هنوز خبری از دستورالعمل نبود، این اظهارنظر رئیس دانشگاه تهران اولین چراغ برای اعمال سلیقه در فرآیند بررسی پرونده دانشجویان را روشن کرد. گفت‌و‌گوی ما با دانشجویان ۲ دانشگاه علامه طباطبایی و علوم پزشکی تبریز نیز تایید این مدعا ست که در برخی دانشگاه‌ها اعمال نظر سلیقه‌ای انجام می‌شود، فرآیندهای فراقانونی در حال اجرا است و آن چنان که تبلیغات رسانه‌ای دولت به نمایش گذاشت، مشکلات دانشجویان درگیر در اعتراضات و حوادث اخیر حل‌و‌فصل نشده‌است.

آنطور که ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی شرح دادند ۱۶ اسفند تجمعی در حمایت و همراهی با کانون صنفی فرهنگیان که به مسمومیت‌ دانش‌آموزان اعتراض کرده‌بودند،  شکل می‌گیرد. این تجمع مسالمت‌آمیز آغاز فرآیندی تازه در دانشگاه است. آنطور که دانشجویان گزارش کرده‌اند نیروهای حراست دانشگاه برای پراکنده کردن به آنها حمله کرده و برخی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. همچنین با رفتاری توهین‌آمیز شروع به متفرق کردن دانشجویان می‌کنند. بعد از این تجمع، فهرست تازه‌ای از «ممنوع‌الورودها» اعلام و ورود حدود ۴۰ نفر از دانشجویان بدون ارائه حکم به دانشگاه ممنوع می‌شود. این ممنوع‌الورودی به مدت یک ماه بوده و قاعدتا باید ۱۶ فروردین به پایان می‌رسیده اما این روند همچنان برای این دانشجویان ادامه دارد.

بر اساس شیوه‌نامه انضباطی که در آبان سال جاری و بعد از اعتراضات به یک باره تغییر کرد، دانشگاه حق دارد که دانشجو را به مدت یک ماه ممنوع‌الورود کند اما حکم ممنوع‌الورودی باید به دانشجو ابلاغ شود و اگر این ابلاغ نشود،‌ اقدامی غیرقانونی صورت گرفته‌است. به جز آنکه در مواردی این احکام ممنوع‌الورودی به دانشجویان علامه طباطبایی ابلاغ نشده، بازه زمانی یک ماهه نیز به پایان رسیده اما همچنان ورود برخی از دانشجویان به دانشگاه ممنوع است.

دانشجویان حتی در مواردی ابلاغیه ممنوع‌الورودی دریافت نکرده‌اند و بعضا با ضرب و شتم از دانشگاه بیرون شده‌اند. برخی دانشجویان ممنوع‌الورود این دانشگاه  گفته‌اند از برخی نهادهای خارجی و از سوی حراست دانشگاه بر روی کمیته‌های انضباطی اعمال نفوذ صورت می‌گیرد و معاونت دانشجویی یا رییس دانشگاه نیز از دانشجویان حمایتی نکرده‌است.

از دیگر موارد عجیب دانشگاه علامه طباطبایی ممنوع‌الورودی چند نفر از دانشجویان است که به صورت رسمی ابلاغیه ممنوع‌الورودی دریافت نکرده، همچنین نامشان در لیست ممنوع‌الورودی‌ها نیست اما حراست دانشگاه به صورت سر خود از ورود این دانشجویان جلوگیری می‌کند.

دانشجویان در دانشگاه علامه‌طباطبایی در این مدت با ۳ موج تعلیقی و احکام انضباطی مواجه بوده‌اند. موج اول ممنوع الورودی‌ها اواخر مهرماه شکل گرفت و حراست دانشگاه از حضور برخی دانشجویان جلوگیری کرد. بخشی از ممنوع‌الورودی‌ها به کمیته انضباطی فراخوانده شده، تعدادی تعهد دادند و پرونده برخی هم حل‌و‌فصل شد. گرچه برخی از این احکام بدون تشکیل جلسه بدوی صادر شده‌بود. موج بعدی پس از ۱۶ آذر-روز دانشجو- بود که پرونده حدود ۲۰ نفر به کمیته انضباطی فرستاده شد. در این موج اغلب احکام مشابه بود و به نظر می‌رسید تشکیل جلسه بدوی و شنیدن دفاعیات دانشجویان تاثیری در حکم نهایی نداشت. دانشجویان این دانشگاه گزارش کرده‌اند، حراست آنها را موظف کرده ۲ نفر از اساتید و پدر هر دانشجو باید تعهدنامه آنان  را امضا کنند تا به دانشگاه بازگردند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز وضعیتی مشابه دارد. دانشجویان این دانشگاه گفته‌اند که پس از ۱۶ آذر کمیته‌ انضباطی این دانشگاه، ۱۱ دانشجو را به مدت یک ترم و یک نفر را به مدت  ۲ ترم تعلیق کرده‌اند. بعد از آن رییس دانشگاه وعده داد که احکام را معلق می‌کند تا فضای دانشگاه آرام شود. اما پس از تجمع ۱۶ اسفند این دانشگاه، فضا متفاوت شد. ۲ ساعت پس از این تجمع ۳۷ نفر احضار و تفهیم اتهام شدند. پس از عید نوروز نیز احکام آنها صادر شده‌است. از این ۳۷ نفر، ۱۷ دانشجو تعلیق شده و ۱۰ نفر هم حکمشان به وزارت بهداشت ارجاع شده‌است. به گفته این دانشجویان احکام وزارت بهداشت عمدتا احکام سنگینی است.

پیش از این نیز دبیر کمیته سیاسی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان و دانشجوی ورودی ۹۸ علم و صنعت از حکم سنگین اخراج و ۵ سال محرومیت از پذیرش در تمام دانشگاه‌ها خبر داده‌بود.اگرچه این حکم در شورای تجدید نظر انضباطی به ۴ ترم محرومیت از تحصیل تغییر کرد اما در این مدت دانشجویان متعددی از دانشگاه‌های سراسر کشور گزارش داده‌اند که علی‌رغم تاکید دولت بر حل و فصل مشکل دانشجویان، فرآیند سلیقه‌ای ممنوع‌الورودها و برخوردهای سلبی با دانشجویان همچنان ادامه دارد.شرق

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: