کد خبر: ۳۲۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 15
موقعی که سبد کوواکس شکل گرفت، قرار بود با توجه به پرداخت پول از سوی ایران بیش از 2میلیون واکسن به ما تحویل دهند
شفا آنلاین>سلامت>بهمن‌ماه سال98 بود که پای کرونا به ایران باز شد تا ما هم مانند کشورهای شرق و غرب دنیا با این ویروس مهلک دست‌وپنجه نرم کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:درست است در روزهای نخست دغدغه مهم همه تأمین ابزار پیشگیری از این بیماری اعم از ماسک و ضد‌عفونی‌کننده‌ها و... بود، اما با افزایش آمار مرگ‌ومیرها همه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که تمام تمرکزشان را بر تأمین واکسن این بیماری بگذارند؛ حال با تولید واکسن یا خرید آن. بعد از اینکه واکسن کرونا در دنیا تولید شد، ایران هم مانند همه کشورها در تلاش بود تا با خرید واکسن از روند رو به رشد همه‌گیری این ویروس بکاهد.

سازمان جهانی بهداشت به‌خاطر اینکه پیش‌بینی می‌کرد کشورهای تولید‌کننده واکسن عمدتا کشورهای پولدار و ثروتمندند، سازوکاری تعریف کرد تحت عنوان سبد کواکس، فلسفه این اقدام این بود که کشورهای تولید‌کننده یا خریدار واکسن که به هر دلیلی واکسن به دست‌شان می‌رسد، سهمی از واکسن‌های خودشان را داخل سبد کواکس بگذارند که برای کشورهای فقیرتر یا آن‌هایی که تولید واکسن ندارند دسترسی به واکسن را آسان کنند.

موقعی که سبد کوواکس شکل گرفت، قرار بود با توجه به پرداخت پول از سوی ایران بیش از 2میلیون واکسن به ما تحویل دهند. دقیقا اتفاق مهم اینجاست: آن کشورهایی که قرار بود به کواکس واکسن بدهند بد عهدی کردند، یعنی واکسن زیادی به این سبد ندادند. آن روزها تنها جایی هم که می‌شد واکسن تهیه کرد همین سازوکار کوواکس بود. کوواکس نه‌تنها به ما واکسن را به موقع و به اندازه خریداری شده تحویل نداد، بلکه از طریق رسانه، کاری کرد که توقع واکسن در مردم شکل بگیرد و از طرفی هم مرگ‌ها را به‌حساب عدم‌واکسیناسیون بگذارند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت
در‌ماه مبارک رمضان امسال، در نکوهش دشمنان غربی با ایران کنایه‌ای به این مسئله زد و گفت در سال99 پول واکسن را گرفتند و به بهانه‌های مختلف واکسن را ندادند.  کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت در صفحه مجازی خود با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری نوشت:
اشاره رهبری به پیش‌پرداخت برای دریافت 16.8میلیون دوز واکسن کرونا از کوواکس است؛ که با وجود موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، توسط بانک مرکزی با همکاری 2بانک ایرانی و 3بانک اروپایی در نخستین روز بعد از تعطیلات ژانویه2021 به‌حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد. او در بخش دیگر این روشنگری خود در صفحه مجازی‌اش نوشت: از 3.6میلیون دوز واکسن وعده داده شده برای محموله اول آن هم با تأخیر تا پایان بهار2021 فقط 2.2میلیون دوز واکسن تحویل شد و سایر محموله‌ها نیز با تأخیر از برنامه وعده داده شده تحویل شد یا بعضا حتی محقق نگردید و توضیحاتش را هم با این جمله تمام کرد که خرید از کوواکس ربطی به خرید و واردات واکسن آمریکایی نداشت.همشهری
برچسب ها: واکسن ، ویروس ، پیشگیری ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: