کد خبر: ۳۲۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 14
سال گذشته پراید و ساینا از خط تولید خارج شد و پس از فرمان رئیس جمهور، تولید تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ نیز متوقف شد؛ ضمن اینکه قرار بود تولید پژو ۲۰۶ هم متوقف شود که پس از آن ایران خودرو اعلام کرد این خودرو با رفع مشکلات استانداردی به خط تولید بازگشته است.

شفا آنلاین>سلامت>بهبود مستمر کیفیت خودرو یکی از بند‌های فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور بود که براساس آن، توقف تولید خودرو‌های قدیمی‌تر در دستور کار قرار گرفت، اما برخی کارشناسان معتقدند صرف توقف تولید خودرو‌های با فناوری قدیمی نمی‌تواند منجر به بهبود کیفیت شود و به جای آن می‌توان استاندارد‌ها را ارتقاء داد.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس فرمان ۸ ماده‌ای که اسفند ۱۴۰۰ آقای رئیسی پس از بازدید از ایران خودرو، صادر کرد باید در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودروی جدید با کیفیت، تولید و عرضه شود. سال گذشته پراید و ساینا از خط تولید خارج شد و پس از فرمان رئیس جمهور، تولید تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ نیز متوقف شد؛ ضمن اینکه قرار بود تولید پژو ۲۰۶ هم متوقف شود که پس از آن ایران خودرو اعلام کرد این خودرو با رفع مشکلات استانداردی به خط تولید بازگشته است. 

 
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته گفته بود: در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی انجام شده، کم کم کیفیت تولیدات بهبود می‌یابد و نظر وزارت صمت به عنوان متولی تولید، چه در خودرو و چه در زنجیره ارزش تامین خودرو، بر این است که مجموعه این نظام را کیفی سازی کند، ارتقا دهد و رضایت مردم را کسب کند.
 
آقای فاطمی امین وزیر صمت هم در این خصوص گفته بود کیفیت یکی از پنج هدفی است که در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتاً این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
کارشناسان می‌گویند: در گام نخست باید هدف از توقف تولید خودرو‌های ناایمن مشخص شود؛ اینکه خودرویی از خط تولید خارج شود، اما وضعیت جاده‌های کشور و راه‌ها تفاوتی نکند، باعث نمی‌شود میزان تصادفات کاهش یابد، بلکه باید هدف را ارتقای استاندارد قرار داد. 
 
آقای امیرحسن کاکایی در گفتگویی اختصاصی گفت: توقف تولید خودرو‌های ناایمن، از جمله خبر‌های خوبی است که اصولا مطرح می‌شود، زیرا نشان می‌دهد خودرو‌هایی با استاندارد بالاتری جایگزین می‌شوند، اما باید دید آیا استاندارد‌ها تطابق با شرایط کلی کشور دارد یا خیر و از نظر اقتصادی چه اتفاقی رخ می‌دهد. 
 
وی افزود: هر کسی دوست دارد بهترین خودرو‌های دنیا را سوار شود، اما آنچه محدودیت ایجاد می‌کند توانمندی مالی خریداران و مصرف کننده است که در ۲ موضوع مطرح می‌شود، قیمت تمام شده یک خودرو و قیمت بهره برداری؛ یعنی وقتی یک خودرو ۲۰۷ جایگزین ۲۰۶ می‌شود ضمن اینکه قیمت بالاتری دارد، هزینه بهره برداری بالایی هم دارد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در کشور ما با توجه به وضعیت راه ها، جاده‌ها و شرایط ترافیکی، لزوما ارتقای استاندارد‌ها منجر به بهبود شرایط رانندگی و زندگی نمی‌شود؛ بسیاری از استاندارد‌هایی که وجود دارد با توجه به شرایط فرهنگی، جاده‌ای و ترافیکی، عملا ناکارا خواهند بود و باعث ارتقای سلامتی جامعه نمی‌شود. 
 
کاکایی اضافه کرد: مشکلی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد، این است خودرو‌هایی متوقف می‌شود که عموما مورد نیاز اقشار ضعیف جامعه هستند و جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد، همانطور که جایگزینی برای پراید، تیبا و ساینا وجود نداشت. 
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در کشور‌هایی مانند برزیل و هند که در زنجیره جهانی صنعت خودرو قرار دارند، همچنان خودرو‌های ارزانی تولید می‌شود؛ که هم قیمت تمام شده را باید در نظر گرفت، و هم میزان کاربری؛ در مجموع وقتی در صنعت خودرو از اروپایی‌ها تقلید می‌شود و استاندارد‌های خودرویی را با استاندارد‌های خودرویی اروپایی‌ها به روز می‌کنیم، چالش‌های زیادی به وجود می‌آید. 
 
حالا باید دید امسال که قرار است ۹ خودروی جدید رونمایی شود، چه تعداد خودرو از خط تولید خارج می‌شوند؛ طبق آخرین اعلام وزیر صمت قرار است امسال از ۹ خودروی جدید رونمایی شود که کارشناسان می‌گویند با ورود خودرو‌های جدید به بازار، باید خودرو‌های با بن سازه (پلتفرم) قدیمی از رده خارج شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: