کد خبر: ۳۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفاآنلاین-محققان آمریکایی در پژوهشی متوجه شدند که خطر ابتلا به دیابت در کودکانی که در دوران جنینی در معرض دیابت دوران بارداری قرار گرفته اند 6 برابر بیشتر است.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر سونیا کاپریو از دانشکده پزشکی ییل در آمریکا می گوید:دیابت دوران بارداری احتمال ابتلای کودک به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد بطوریکه خطر ابتلا به آن در میان کودکانی که در جنینی در معرض دیابت بارداری قرار داشتند 6 برابر بیشتر از سایر کودکان است.

محققان می گویند: دیابت بارداری به واسطه چاقی و بارداری مادر در سنین بالا در حال افزایش است.

پیش از این مشخص شده بود نوزادان مادرانی که در معرض دیابت بارداری قرار گرفته اند ممکن است در سال های اولیه عمر خود با مشکل توزان سطح قند خون مواجه شوند؛ محققان دانشگاه ییل در این مطالعه این خطر را با عدد نشان دادند.

محققان در این مطالعه 255 کودک چاق حدود 12 ساله را که تحمل گلوکز عادی داشتند مورد بررسی قرار دادند.

تمامی این کودکان در خصوص قرار گرفتن در معرض دیابت بارداری مادر در دوران جنینی مورد بررسی قرار گرفتند و آن را سه سال بعد نیز تکرار کردند.

محققان متوجه شدند که 210 کودک (82 درصد) در دوران جنینی در معرض دیابت بارداری قرار نداشتند و 45 کودک (18 درصد ) در دوران جنینی در معرض دیابت بارداری مادرشان قرار داشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد که فقط 9 درصد از کودکانی که مادرشان دیابت نوع 2 نداشتند به دیابت مبتلا شدند در حالیکه 31درصد از کودکانی که در دوران بارداری در معرض دیابت بارداری مادرشان قرار گرفته بودند به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

این موضوع نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت در کودکانی که در دوران جنینی در معرض دیابت مادر قرار داشتند 5.75 برابر بیشتر است.

این مطالعه در مجله European Association for the Study of Diabetes منتشر شده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: