کد خبر: ۳۲۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 12
سه بیماری پوسیدگی دندان‌ها، التهاب لثه و سرطان دهان به عنوان شایع‎ترین بیماری‌های دهان و دندان شناخته می‌شوند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: هر کودک ۶ ساله ایرانی به طور متوسط بیش از ۵ دندان پوسیده دارد.

به گزارش شفا آنلاین:زهرا سیدمعلمی گفت:  سلامت دهان و دندان صرفاً به معنای نداشتن مشکلات دهان و دندان نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم به نقشی که سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی بدن دارد دست پیدا کنیم و بتوانیم با دارا بودن دهان و دندان سالم، تغذیه و تکلم صحیح و ارتباط کلامی و اجتماعی مناسب داشته باشیم. بخش مهمی از سلامت عمومی بدن مربوط به سلامت دهان و دندان است و اگر سلامت دهان و دندان خوب باشد کیفیت زندگی نیز ارتقا می‌یابد.

وی درباره شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان، افزود: سه بیماری پوسیدگی دندان‌ ها، التهاب لثه و سرطان دهان به عنوان شایع‎ترین بیماری‌های دهان و دندان شناخته می‌شوند.

سیدمعلمی درباره پوسیدگی دندان‌ها تصریح کرد: می‌توان گفت تقریبا هیچ انسانی نیست که درگیر مشکلات دهان و دندان نباشد و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ۶۰ تا ۹۰ درصد مردم به نوعی درگیر پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری عفونی شناخته می‌شود، زیرا یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی دندان میکروب‌ها هستند. پوسیدگی دندان ممکن است از فردی به فرد دیگر و یا از دندانی به دندان دیگر منتقل شود.

وی با بیان این که پوسیدگی دندان با روش‌های مختلف قابل پیشگیری است؛ گفت: پوسیدگی دندان عمدتاً به عنوان بیماری‌های دهان و دندان در سنین کودکی و نوجوانی شناخته می‌شود، اما در میانسالی بیماری‌های لثه بروز بیشتری پیدا می‌کند. پوسیدگی دندان با مراقبت‌های فردی و برنامه ریزی نظام سلامت، قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به این‌که بیماری لثه دومین بیماری شایع دهان و دندان است؛ بیان کرد: شایع‌ترین بیماری لثه التهاب لثه است که به دنبال عدم رعایت بهداشت دهان اتفاق می‌افتد.

سیدمعلمی سومین بیماری شایع دهان و دندان را سرطان‌های دهان عنوان و بیان کرد: سرطان دهان معمولاً در سن سالمندی بروز می‌یابد و عواملی همچون مصرف الکل و دخانیات منجر به این نوع سرطان‌ها می‌شود بنابراین لازم است معاینات منظمی برای غربالگری و شناخت سرطان‌های دهان و مشکلات دندان‌ها انجام شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره شیوع پوسیدگی دندان در گروه‌های سنی مختلف تصریح کرد: در گروه سنی زیر ۶ سال و در دندان‌های شیری شیوع پوسیدگی دندان بیشتر است به طوری که هر کودک ۶ ساله ایرانی به طور متوسط بیش از ۵ دندان پوسیده دارد. در گروه سنی ۱۲ سال شاخص پوسیدگی دندان‌های دائمی بررسی می‌شود و به طور میانگین نزدیک به دو دندان پوسیده در هر کودک ۱۲ ساله ایرانی وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: