کد خبر: ۳۲۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 10
به روزه‌دارانی که تحت درمان دارویی هستند، توصیه می‌شود که از ورزش‌های سنگین به‌ویژه در ساعات پایانی روز که منجر به افت قند و کم‌آبی بدن می‌شود، خودداری کنند.
شفا آنلاین>سلامت>با آغاز ماه مبارک رمضان چالش‌هایی برای بیمارانی که منعی برای روزه‌داری ندارند، اما دارو مصرف می‌کنند، به وجود می‌آید، رعایت چند توصیه ساده می‌تواند از بروز مشکلات فراوان و حتی خطرناک در این افراد جلوگیری کند.

به گزارش شفا آنلاین: با آغاز ماه مبارک رمضان چالش‌هایی برای بیمارانی که منعی برای روزه‌داری ندارند، اما دارو مصرف می‌کنند به وجود می‌آید.

از سویی با تغییرات سبک زندگی، ساعات خواب و وعده‌های غذایی، وضعیت بیماری می‌تواند تغییر کند و از سوی دیگر با توجه به اینکه در بخش اعظمی از ساعات روز امکان دارو خوردن وجود ندارد ممکن است در زمان مصرف دارو مشکل ایجاد شود.

گاهی اوقات با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از مشکلات جدی جسمی جلوگیری کرد و در کنار آن روزه هم گرفت تا خللی در روزه‌داری فرد ایجاد نشود.

توصیه‌هایی مانند نوشیدن آب کافی، مصرف نکردن بعضی مواد غذایی در وعده‌های افطار و سحر، تغییر نوع دارو از خوراکی به داروهایی که از طریق پوست جذب می‌شود، می‌تواند راهنمایی بزرگی به مصرف‌کنندگان دارو برای روزه‌داری باشد.

افرادی که در ماه رمضان دارو مصرف می‌کنند باید برای نحوه مصرف با پزشک خود مشورت کنند

مریم شکیبا، داروساز  اظهار کرد: به‌طور کلی بیمارانی که تحت دارودرمانی هستند در ماه رمضان از روزه‌داری منع نمی‌شوند به شرطی که براساس نوع بیماری، برای نوع و مقدار مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند تا تداخلی در روند درمان آنها ایجاد نشود.

وی افزود: روزه‌داری برای بیماران می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تشدید علائم بیماری، کم‌آبی بدن به دنبال گرسنگی، تغییر میزان و سرعت جذب داروها و عوارض دارویی اشاره کرد که می‌توانند خطرآفرین باشند.

هشدار به بیماران در خصوص قطع خودسرانه دارو در ماه رمضان

این داروساز تصریح کرد: به دلایل ذکر شده، بیماران نباید در زمان روزه‌داری، مصرف داروهای خود را خودسرانه قطع کنند یا دز داروها را تغییر دهند. روزه‌داران باید با مشورت پزشک خودشان، داروهای خود یا زمان مصرف آن‌ها را تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان با توجه به تغییراتی که در روند متابولیک و فیزیولوژیک بدن ایجاد می‌شود، دفع و متابولیسم داروها نیز دچار تغییرات می‌شود و ممکن است علائمی را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

شکیبا ادامه داد: افراد باید علائم مربوط به بیماری خود را بشناسند و در این مدت آن‌ها را با دقت بیشتری کنترل کنند.

اهمیت مصرف آب کافی از افطار تا سحر برای دفع داروها

وی تصریح کرد: مصرف آب کافی در زمان افطار تا سحر برای روزه‌داران به‌ویژه افرادی که دارو مصرف می‌کنند بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که مایعات فراوان ضمن تأمین نیاز روزه‌داران، شرایط لازم برای دفع داروها و متابولیسم آن‌ها را فراهم می‌کنند.

این داروساز در خصوص وعده‌های غذایی ماه رمضان، گفت: توصیه می‌شود در ماه رمضان از مصرف وعده‌های غذایی سنگین و پرکربوهیدرات، مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار در وعده‌های افطار و سحر اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: بهتر است افرادی که دارو در ماه رمضان مصرف می‌کنند، در وعده‌های غذایی ماه رمضان مواد غذایی با فیبر بالا و سبزی‌ها و میوه‌های فراوان استفاده کنند و به هیچ وجه روزه‌داران تحت درمان دارویی نباید وعده سحری خود را حذف کنند.

روزه‌داران تحت درمان دارویی از ورزش سنگین خودداری کنند

شکیبا تصریح کرد: به روزه‌دارانی که تحت درمان دارویی هستند، توصیه می‌شود که از ورزش‌های سنگین به‌ویژه در ساعات پایانی روز که منجر به افت قند و کم‌آبی بدن می‌شود، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بیماران به دو دسته بیماران مزمن و حاد تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: هر بیمار حادی که نیاز به دارو درمانی دارد، مانند فردی که به کرونا ویروس، آنفلوانزا و آبله مرغان مبتلا شده است و نیاز به مصرف دارو در زمان معین و مایع‌درمانی دارد، می‌تواند با تشخیص پزشک روزه نگیرد.

این داروساز اظهار کرد: در خصوص بیماری‌های مزمن باید احتیاط بیشتری داشت، به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، کبدی شدید، مغزی، کلیوی و غدد درون‌ریز و دیابت، هستند.

لزوم تغییر دوز داروها با صلاح‌دید پزشک معالج در ماه رمضان

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که دچار سندروم روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی و دوازدهه و … باید قبل از روزه‌داری با پزشک خود مشورت داشته باشند تا اگر نیاز است، نوع یا دز داروها را تغییر دهند، در غیر این صورت روزه‌داری می‌تواند مشکلاتی را برای این بیماران به دنبال داشته باشد.

شکیبا با اشاره به اهمیت مشورت با پزشک برای تغییرات در مصرف داروها، گفت: پزشک معالج می‌تواند براساس شرایط بیماری و داروهای مصرفی، مشخص کند که به جای اینکه چند بار در طول روز آن دارو را مصرف کند، از یک دارو استفاده کند که طولانی‌اثر باشد و به مرور در طول روز جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماران می‌توانند در این صورت روزه‌دار باشند و این داروها را به جای چند دز دارو در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند، برای مثال بیمارانی که دچار رماتیسم مفصلی هستند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را می‌توانند با تجویز پزشک جایگزین کنند.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ماه رمضان

این داروساز در خصوص داروهای آنتی‌بیوتیکی که باید در زمان خاص و مشخص مصرف شوند و امکان تغییر در ساعت مصرف آن‌ها وجود ندارد، گفت: در این صورت پزشک معالج می‌تواند براساس نوع بیماری و دارویی که بیمار مصرف می‌کند، به بیمار مشورت بدهد و در صورت لزوم با تغییر دز یا دارو، بیماران روزه‌هایشان را بگیرند و در غیر این صورت تا پایان دوره مصرف دارو توصیه به روزه‌داری نمی‌شود.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: