کد خبر: ۳۲۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 10
بعید می‌دانم اگر مشکل تحریم حل نشود، دولت بتواند تحریم را مدیریت کند. فعلا ‌ نرخ تورم پیشتاز است که متاثر از تحریم ها و شرایط منطقه‌ای است. در واقع اگر نرخ ارز تثبیت نشود، تورم نیز کنترل نخواهد شد.
شفا آنلاین>سلامت>دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران ‌اهواز می‌گوید بعید است که دولت بتواند تورم را مهار کند، زیرا ‌زمانی می‌توان تورم را مهار کرد که مشکل تحریم‌ها برطرف شده باشد. به گفته او ‌افزایش تورم متاثر از تحریم‌ها، شرایط منطقه‌ای و بی‌ثباتی نرخ ارز است‌.

به گزارش شفا آنلاین:تورم افسار گسیخته شرایط زندگی را برای بسیاری از شهروندان دشوارتر کرده است و بسیاری به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا دولت می‌تواند تورم را مهار کند؟

دکتر مرتضی افقه، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران ‌اهواز در این باره می‌گوید: بعید می‌دانم اگر مشکل تحریم حل نشود، دولت بتواند تحریم را مدیریت کند. فعلا ‌ نرخ تورم پیشتاز است که متاثر از تحریم ها و شرایط منطقه‌ای است. در واقع اگر نرخ ارز تثبیت نشود، تورم نیز کنترل نخواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که ریشه‌های تورم افسار گسیخته در کشورمان چیست؟ عنوان می‌کند: برخی اقتصاددانان ریشه‌های تورم را بالا بودن نقدینگی می‌دانند. اما به نظرم این طور نیست، زیرا دولت ‌مدتی تلاش کرد نقدینگی را کم کند. اما تورم کاهش پیدا نکرد، چون ساختارهای موجود در کشور نقدینگی‌ساز هستند. به همین دلیل تا ساختارها درست نشوند تورم کنترل نمی‌شود.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران ‌اهواز درباره اینکه چرا این ساختارهای معیوب در چند سال گذشته سبب افزایش تورم نشده‌ بودند؟ توضیح می‌دهد: اگر پیش از این با وجود‌ ساختارهای معیوب مشکلی در کشور وجود نداشت به دلیل درآمدهای نفتی کشور بود. به عبارت دیگر اکنون با توجه به اینکه درآمد نفتی وجود ندارد ‌و با ردیف‌های هزینه‌ای نیز مواجه هستیم، ‌میزان نقدینگی ‌در کشور کاهش پیدا نمی‌کند.

دکتر افقه در توضیح بیشتر درباره ساختارهای نقدینگی ساز عنوان می‌کند: برای نمونه در بودجه امسال بسیاری از مراکز بودجه گرفته‌اند که به افزایش نقدینگی دامن می‌زنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد به لحاظ منطق اقتصاد اگر پول در اختیار شخص یا دستگاهی قرار می گیرد انتظار این است که معادل آن اعتبار به تولید کمک کند. اما دستگاه‌های زیادی هستند که فقط مصرف کنند‌ه‌اند و در مقابل بودجه‌ای که از دولت می‌گیرند، هیچ کمکی به تولید ملی نمی‌کنند و حتی خدمات دولتی را نیز بهبود نمی‌بخشند.‌

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران ‌اهواز ادامه می‌دهد: برای نمونه می‌توان به انبوه‌ دانشگاه‌های موجود در کشور یا ‌ دستگاه‌هایی که بجز تحقیق هیچ کمکی به دولت نمی‌کنند، اشاره کرد. علاوه بر این هستند مراکزی که با یکدیگر موازی کاری دارند.

 دکتر افقه درباره راه‌های دولت برای جبران کسری بودجه نیز می‌گوید: دولت برای کسری بودجه سه راه داشته است؛ ‌کمک از بانک مرکزی، ‌‌ استقراض از مردم و کمک‌های خارجی. این درحالی است که کمک گرفتن از بانک مرکزی سبب افزایش تورم می‌شود و  به دلیل تحریم‌ها از  خارج از کشور نیز نمی‌توان کمک گرفت.

او ادامه می‌دهد: استفاده از اوراق قرضه  نیز امکان پذیر نیست،  چون مردم به خاطر نرخ سود پایین از آن استقبال نمی‌کنند.‌‌جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: