کد خبر: ۳۲۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 09
بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی کشور به صورت اسکناس نزد مردم و خارج از شبکه وجود دارد

شفا آنلاین>سلامت>به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برآورد می‌شود بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی در دست مردم باشد که اگر به چرخه اقتصاد کشور برگردد، به مدیریت نرخ ارز کمک زیادی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: سال‌ها است که کشور به دلایل مختلف درگیر نوسانات ارزی بوده است؛ نوساناتی که علاوه بر کاهش ارزش پول ملی آسیب‌های زیادی به چرخه اقتصادی کشور وارد کرده است و این آسیب ها علیرغم تلاش‌های مختلف در راستای رفع آنها، مستقیم بر سفره مردم منعکس شده است.

بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی کشور به صورت اسکناس نزد مردم و خارج از شبکه وجود دارد

نوساناتی که سبب شده است برخی از مردم برای حفظ سرمایه‌های خود اقدامی به خرید و نگهداری ارز می‌کنند. خرید و نگهداری ارزی که آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با میزان آن می‌گوید: برآورد ما این است که بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی کشور به صورت اسکناس نزد مردم و خارج از شبکه نظام بانکی و شبکه مرتبط با فضای ارزی کشور نگهداری می‌شود.

سرمایه‌ای که به گفته مسئولان و کارشناسان اگر به چرخه اقتصادی کشور باز گردد کمک زیادی به مدیریت نرخ ارز خواهد کرد علاوه بر این کارشناس امور بانکی آقای حجت الله فرزانی با تاکید بر موارد مطرح شده می‌گوید: اگر ارز خانگی به شبکه باز گردد به گونه‌ای که در اقتصاد به چرخش درآید حتی سبب می‌شود در بحث امر صادرات و واردات نیز موثر و تسهیلگر واقع شود.

احتکار، اقدامی که خداوند در قرآن کریم افراد را از این کار نهی کرده است؛ و پرهیز از احتکار خانگی بخشی از تفسیر آیه ۳۴ سوره توبه است؛ که در این راستا حجت الاسلام معلمی، اقتصاددان ضمن اشاره به این آیه شریفه می‌گوید: یکی از بزرگترین آفت‌هایی که ممکن است به اقتصاد ضربه بزند همین آفت احتکار است در این روش متاسفانه سرمایه‌ها به جای این که به سمت تولید بروند تبدیل به احتکار خانگی می‌شوند. 

آیه قرآن در خصوص احتکار زر و سیم

اما در حوزه ارز چه راهکاری برای هدایت این ارز‌های خانگی وجود دارد؟  دولت در این زمینه برای جذب سرمایه‌های مردمی از حدودا یک دهه قبل امکان افتتاح حساب‌های ارزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و جذب ارز‌های خانگی فراهم کرده است؛ افتتاح حساب ارزی که آقای بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی در سال ۸۹ در خصوص آن گفته بود: هر کسی می‌تواند سپرده گذاری ارزی کند نرخ سود نیز بر اساس درصد ارز است.

افتتاح حساب ارزی طرحی که به گفته کارشناسان اگر به درستی اجرایی شود علاوه بر از بین بردن سفته بازی و دلالی‌ها این زمینه کمک شایانی به چرخه اقتصادی کشور خواهد کرد.

در خصوص افتتاح حساب ارزی آقای پور ابراهیمی مطرح کرد: این امکان فراهم شده است که برای جلو گیری از کاهش ارزش پول ملی و به دلیل نگاه به موضوع مباحث ارزی امکان سپرده گذاری ارزی حتی با نرخ سود سپرده‌های رایج که در دنیا به سپرده‌های ارزی داده می‌شود در کشورما هم فراهم شود.

مردم می‌توانند ارز‌های خود را در حساب ارزی بانک‌ها سپرده گذاری کنند

حالا بانک مرکزی به تازگی خبر داده است مردم می‌توانند ارز‌های خود را در حساب ارزی بانک‌ها سپرده گذاری کرده و سود دریافت کنند موضوعی که آقای نظری کارشناس ارزی بانک مرکزی با اشاره به آن در گفت و گو با رسانه ملی گفته است: در سال ۹۷ این ضوابط برقرار بود که تمام بانک‌ها هر افتتاح حسابی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌دهند باید بر اساس در خواست مشتری عین همان ارز یا سایر ارز‌های جهان روا را پرداخت کنند نرخ سود نیز تابع مقررات بین المللی وتوسط خود بانک‌ها انجام می‌شود.

به گفته مسئولان بانک مرکزی اخذ هرگونه تعهد از مشتریان مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدور و یا معادل آن به ریال ممنوع است نکته‌ای که آقای نظری با تاکید بر آن مطرح کرد: بانک‌ها حق این که از مشتری تعهد گیرند که سپرده را ریالی باز پرداخت کنند ندارند و ملزم هستند عین اسکناس را بازگردانند و اگر موردی خلاف این موضوع باشد اداره رسیدگی به شکایت و تقاضا‌ها وجود دارد که در این اداره افراد می‌توانند شکایت‌های خود را مطرح کنند و این موضوع یکی از خط قرمز‌های بانک مرکزی است.

به گفته کارشناسان بازگشت ارز از خانه ها به چرخ اقتصادی مسیری است که اگر به درستی و سریع طی شود می تواند تولید و رشد اقتتصادی را رونق بخشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: