کد خبر: ۳۲۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 03
پول در خزانه وجود داشته، اما برای مبالغ بالاتر طبق قانون نمی‌توان کاری کرد!
 شفا آنلاین>سلامت>خیلی‌ها دلیل عدم‌واریز حقوق فرهنگیان تا پایان سال 1401 و ادامه بلاتکلیفی آنها را برای دریافت حقوق و مزایایشان تا سال جدید، اختلاف نظر سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند.

به گزارش شفا آنلاین:رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس با موضع‌گیری در برابر این اتفاق در روز 29اسفند اعلام کرد رفتار و عملکرد سازمان برنامه بودجه خلاف قانون و اخلاق است و نتیجه آن به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست. علیرضا منادی سفیدان با انتقاد شدید از عملکرد سازمان برنامه در موضوع پرداخت حقوق فرهنگیان اظهار داشت: متأسفانه در ایام پایان سال شرمنده فرهنگیان و معلمان هستیم و با وجود دستور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه رفتار مناسبی با دستگاه تعلیم و تربیت کشور انجام نمی‌دهند.

علی احمدی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اما علت تأخیر در پرداخت حقوق اسفند‌ماه فرهنگیان را کوتاهی آموزش و پرورش در بارگذاری لیست حقوق فرهنگیان اعلام کرد و گفت پول در خزانه وجود داشته، اما برای مبالغ بالاتر طبق قانون نمی‌توان کاری کرد! احمدی درباره پرداخت معوقات رتبه‌بندی بیان کرد: اگر مشکل قانونی حل شود می‌توانند معوقات رتبه‌بندی را پرداخت کنند. درحالی‌که پرداخت معوقات فرهنگیان از اخبار داغ نوروز امسال بود، بازار شایعات هم در این‌باره حسابی داغ بود؛ ازجمله پرداخت نشدن معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان. این شایعه از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در قالب اطلاعیه‌ای تکذیب شد. در این اطلاعیه آمده بود شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره اتخاذ تصمیم برای عدم‌پرداخت معوقات رتبه‌بندی به جد تکذیب می‌شود.

پیگیری علت تأخیر در پرداخت معوقات فرهنگیان دستوری بود که از سوی رئیس‌جمهور صادر و معاون اول او مسئول رسیدگی به آن شد. پیرو دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی سریع و دقیق علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند‌ماه و امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان، مخبر، عصر روز نهم فروردین در نامه‌ای به رئیسی نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد. در نامه محمد مخبر به رئیس‌جمهور درباره علل بروز مسئله آمده بود: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران، مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

بعد از این نامه، روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، در مورد نحوه اجرای «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» و اشکالات ایجاد شده در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اسفندماه سال‌۱۴۰۱، مهم‌ترین علت بروز مشکل را افزایش هزینه‌ها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل اعلام کرده و آورده است:‌ «تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی در تاریخ ۲۱‌اسفند‌۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل‌پرداخت بوده است، اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ ۲۴‌اسفند یعنی ۴روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از ۹هزار و ۶۰۰میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد».

در ادامه این توضیحات آمده است: با توجه به اینکه این مبلغ از سقف قانون بودجه ۱۴۰۱ فراتر رفته، عملاً پرداخت آن خارج از اختیار دولت بوده و به اصلاح قانون نیاز داشته است. به‌عبارت دیگر، احکام صادره مربوط به رتبه‌بندی در اسفند سال‌۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ ۱۶هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برای سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۸هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد می‌کند.

از تاریخ ۲۴ اسفند، جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و در نهایت با وجود اینکه دستور تخصیص حقوق اسفندماه این دستگاه در ۲۱ اسفند صادر شده بود، به جهت صدور دیرهنگام احکام که حتی تا ۲۷ اسفند ادامه داشته و ارقام درخواستی مازاد بر اعتبار ابلاغی قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده، مقرر شد حقوق اسفند برابر حقوق بهمن پرداخت شود.

اما در ادامه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانه‌داری کل کشور معوقات را کسر کرده؛ ولی از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غفلت شده بود. همین موضوع باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها شد.

وزارت آموزش وپرورش در روز یازدهم فروردین درخصوص برخورد با عوامل تأخیر و نحوه پرداخت حقوق اسفند‌ماه فرهنگیان محترم اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده بود: متأسفانه با توجه به تغییر در نگارش حقوق اسفند‌ماه در آخرین لحظات پایان سال ۱۴۰۱، پرداخت حقوق اسفندماه همکاران فرهنگی با مشکلاتی روبه‌رو شد که به همین جهت از کلیه همکاران عذرخواهی می‌شود.
در پی دستور کتبی وزیر محترم آموزش و پرورش در مورخ 29/ 12/ 1401  قصور منجر به تأخیر و نحوه پرداخت به‌موقع حقوق اسفند‌ماه فرهنگیان محترم متوجه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، دفتر برنامه و بودجه و اداره کل مالی تشخیص داده شد که بدون تردید برخورد قانونی برابر با ضوابط به عمل خواهد آمد. وزیر آموزش و پرورش هم با حضور در تلویزیون، رسما عذرخواهی کرد.‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: