کد خبر: ۳۲۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 03
نخستین گام در کاهش عطش در روزه داری، پرهیز از عوامل زمینه‌ای بالاست. اما در وعده‌های سحر و افطار نیز می‌توان با خوردن خورش‌های همراه با آلو، تمرهندی و زرشک، پرهیز از خوردن میوه‌های گرمسیری، چون موز و انبه که زیاده روی در خوردن آن‌ها موجب افزایش غلظت خون می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>بهتر است در وعده سحر از مصرف خوردنی‌های ادرار آور مانند هندوانه و چای پر رنگ نیز پرهیز کنید.

به گزارش شفا آنلاین:قطع مصرف نوشیدنی‌ها و خوراک‌های تری بخش و خنکی بخش، در کنار مواجهه با گرمای خورشید و عوامل گرم کننده‌ دیگر مانند حرکت بدنی و غیربدنی، به ویژه در فرد جوان گرم مزاج، موجب کاهش رطوبت بدن و غلبه‌گرمی و خشکی بر قلب و کبد و معده می‌شود و روح‌های طبی سه گانه نیز از تعادل بیرون می‌روند و فرد دچار تشنگی زیاد و عطش می‌ شود.

عطش‌های مرضی ناشی از وجود ماده نامناسب در معده یا سوء مزاج‌های گرم قلب نیز وجود دارند که ربط چندانی به روزه داری ندارند، شاید در این ماه تشدید شوند اما لازم است با مراجعه به درمانگاه‌های طب سنتی ایران، درمان شوند.

این وضعیت موجب خشکی پوست و مزاج، مشکلات روحی، عدم تمرکز، افکار بد، کم خوابی و بدخوابی، عصبیت و تحریک پذیری و بی قراری و… به ویژه در افراد گرم و خشک مزاج می‌شود.

همه‌ غذا‌ها و ادویه‌های گرم و خشک، غذا‌های مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ کردنی ها، کار‌های بدنی زیاد، مواجهه با گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکرها، استرس‌ها و احساساتی که موجب افزایش گرمی در مغز و قلب و معده. کبد شوند موجب افزایش تشنگی می‌ شوند.

پرهیز از خوردنی‌های عطش آور، چون بادمجان، کشک، ماکارونی، ماهی و کنسروها، مصرف کمتر شیرینی ها، به ویژه شیرینی‌های قنادی، چون زولبیا و بامیه یا پشمک، نوشیدن شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، تمر یا زرشک، نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه و نوشیدن ماءالشعیر طبّی به جای آب و چای، از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری کرد.

بهتر است در وعده سحر از مصرف خوردنی‌های ادرار آور مانند هندوانه و چای پر رنگ نیز پرهیز شود. یک توصیه خوشمزه دیگر برای رفع تشنگی هم این است که دو ساعت پس از افطار، فالوده هندوانه با سکنجبین، یا عرق کاهو و تخم خرفه، یا فالوده خیار با سکنجبین میل کنید.

باید توجه کنیم که تشنگی، الزاماٌ با نوشیدن آب برطرف نمی‌شود و مصرف تری بخش هایی، چون کاهو، خیار بوته‌ای بدون پوست و بدون نمک، سکنجبین، خاکشیر، روغن بادام شیرین، روغن بنفشه و جو نیز به تأمین رطوبت مورد نیاز بدن کمک می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: