کد خبر: ۳۲۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 02
اسموتی‌ها در میان بسیاری از افراد سالم و ورزشکاران به عنوان یک غذای کامل در نظر گرفته می‌شوند.
شفا آنلاین>سلامت>اسموتی یا نرم نوش (smoothie) یک نوشیدنی مخلوط شده و گاهی شیرین شده است که از میوه و سبزیجات تازه با آب، یخ و شیرین کننده درست می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:این نوشیدنی‌های میوه‌ای ترکیبی، اغلب به عنوان تقویت‌کننده‌های تغذیه‌ای، جایگزین‌های وعده‌های غذایی سالم مواد غذایی اصلی جهت مواد سم‌زدایی در بدن و کمک به ریکاوری عضلات به بازار عرضه می‌شوند.

اما همه اسموتی‌ها در ویژگی تأمین سلامتی بدن برابر نیستند و برخی از آن‌ها کالری و کربوهیدرات بیشتری نسبت به یک میلک شیک شکلاتی دارند، که ممکن است بپرسید آیا واقعا اسموتی‌ها سالم هستند؟

اسموتی‌ها می‌توانند یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای وارد کردن سبزیجات و میوه‌های بیشتر به رژیم غذایی شما باشند.سالم‌ترین اسموتی‌ها سرشار از سبزیجات و سایر ترکیبات زیست فعال گیاهی مانند فیتونوترینت‌ها وآنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

پاتریشیا بنن نویسنده کتاب «از فرسودگی تا تعادل» گفت: بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای ارتقا سطح اسموتی‌انجام دهید، اضافه کردن یک سبزیجات در آن است.

افزودن سبزیجات منجمد مانند گل کلم، کدو حلوایی مکعبی شده یا هویج، اسموتی را خامه ای‌تر می‌کند. دکتر بنان می‌گوید سبزی‌های برگ‌دار تازه، مانند اسفناج و کلم پیچ، به راحتی می‌توانند تقریباً با هر اسموتی ترکیب شوند و راهی عالی برای کسانی ست که سالاد مصرف نمی‌کنند.

سینتیا ساس مربی تغذیه ورزشی و عملکردی گیاهی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن روزانه فقط یک فنجان سبزیجات غنی از نیترات مانند اسفناج، سبزیجات برگ‌دار و چغندر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

او تقویت کننده‌های طعم دهنده‌ی سالم و غنی از آنتی اکسیدان را به عنوان افزودنی‌هایی مانند پودر کاکائو خام، زنجبیل، زردچوبه، دارچین، دانه وانیل یا ماچا توصیه می‌کند.

اسموتی‌های بعد از ورزش باید هیدراتاسیون، کالری، کربوهیدرات و پروتئین کافی را فراهم کنند تا بدن شما مایعات و مواد مغذی مورد نیاز برای کمک به بازیابی توده عضلانی و آبرسانی مجدد به بدن شما را تامین کند.

کالری و کربوهیدرات‌ها مواد اصلی بسیاری از اسموتی‌ها هستند. اما اسموتی‌ها می‌توانند مقادیر اضافی کالری و شکر را در خود جای دهند، اگر به طرز تهیه آن‌ها توجه نداشته باشید، یک اسموتی می‌تواند به راحتی تعادل را در نیاز‌های بدن شما بهم بزند و باعث شود اسموتی شما به همان اندازه یا بیشتر از یک قوطی نوشابه قند داشته باشد.

اگر از یک اسموتی برای کمک به کاهش وزن بهره می‌برید مهم است که کالری را کنترل کنید و کمتر از آووکادو، آجیل و کره آجیل، پودر پروتئین شیرین شده، شیر نارگیل، شکلات، پودر کاکائو، و شیر و ماست پرچرب در اسموتی استفاده کنید. این مواد مغذی هستند، اما به دلیل داشتن چربی و کالری بالا باید محدود شوند.

متخصصان تغذیه در خصوص مزایا و معایب استفاده از اسموتی‌ها بحث می‌کنند.

اسموتی‌ها می‌توانند راه مناسبی برای قرار دادن سبزیجات و میوه‌های بیشتر در رژیم غذایی شما باشند.

به طور کلی ، سالم‌ترین اسموتی‌ها همان اسموتی‌هایی هستند که خودتان درست می‌کنید، زیرا می‌توانید سالم‌ترین مواد را در آن‌ها بگنجانید و از شیرین‌کننده‌های اضافی اجتناب کنید.

اگر مجبورید یک اسموتی آماده بخرید، حتماً پانل ارزش غذایی(Nutrition Facts) روی بطری را مرور کنید تا چیزی را بیابید که با محدودیت کالری روزانه شما مطابقت داشته باشد.سبزیجات و میوه‌های واقعی را به عنوان مواد اصلی داشته باشد و هیچ افزودنی نداشته باشد.

در واقع با رعایت نکات رژیم غذایی تان ، اسموتی‌ها می‌توانند برای بدن شما مفید باشند و در صورت عدم رعایت این نکات به اندازه نوشابه از نظر سطح کالری به بدن شما آسیب برسانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: