کد خبر: ۳۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفا آنلاین -برگزیده شدن زوج ایرانی در مسابقات بین‌المللی red dot award (که ترجمه تحت‌اللفظی فارسی‌اش احتمالاً می‌شود ) بار دیگر لبخند غرور را بر چهره جامعه علمی نشاند و خلاقیت و استعداد محققان کشور را به رخ جهانیان کشید و نشان داد تنها پشتکار و اراده قوی کافی است تا بتوان سکوهای نخست علمی را در جهان از آن خود کرد همانند مریم میرزاخانی، دکتر رامین گلستانی و صدها محقق برجسته‌ای که حالا نامشان در بین بزرگان اهل علم می‌درخشد و افتخار آفرینان عرصه دانش و تحقیق هستند. با الناز بارانی و محمد مصطفی لاله چینی زوج محققی که با ارائه طرحی در گرایش skin در میان برگزیدگان red dot award قرار گرفتند همراه شدیم تا راز این دستاورد بزرگ را جویا شویم.
ترازوی سنجش توانایی

الناز بارانی محقق جوان کشورمان می‌گوید: هر زمان که وسیله‌ای در خانه مان نیاز به تعمیر داشت بدون اینکه به دور ریختنش فکر کنم دنبال راه حلی برای تعمیرش می‌گشتم گاهی گره گشایی از حل معماهای پیچیده ریاضی و هنر ساعت‌ها طول می‌کشید اما وقتی به نتیجه مطلوبی می‌رسیدم از آن لذت می‌بردم به همین خاطر وارد دبیرستان که شدم رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب کردم تا با کشف خلاقیت‌ها و استعداد فنی و هنری‌ام به نوآوری و ابتکار عمل دست بزنم. با کمی تحقیق متوجه شدم رشته طراحی صنعتی قابلیت‌های لازم را برای رسیدن به اهدافم دارد بنابراین با تغییر گرایش هنر را انتخاب کردم. طراحی صنعتی نخستین انتخابم برای ورود به دانشگاه بود. می‌دانستم این رشته امکان طراحی محصولات جدید یا به عبارت دیگر «ری‌دیزاین» را دارد. هر چه زمان می‌گذشت بیشتر در آن غرق می‌شدم و علاقه‌ام صد چندان شده بود می‌خواستم این میزان علاقه‌ام برای شریک زندگی‌ام نیز قابل درک باشد ازدواج با مردی که برای رسیدن به اهدافی بزرگ تسلیم ناهمواری‌های زندگی نمی‌شد ادامه راه را برایم هموار می‌ساخت.
بارانی درباره اینکه ایده طراحی بسته‌بندی جدید قرص چگونه در ذهنشان جرقه زد گفت: پیش از آن‌که در مسابقه بین‌المللی red dot شرکت کنیم برای شرکت‌های داخلی و خارجی طراح‌های صنعتی ارائه می‌دادیم و هدف از آن سنجش میزان توانایی‌هایمان نسبت به بقیه کشورها بود تا جایگاه علمی و فناوری خودمان را ارزیابی کنیم بنابراین بهترین ایده‌ای که به ذهن مان رسید شرکت در مسابقه red dot بود این مسابقه از معروف‌ترین مسابقه‌های طراحی صنعتی به حساب می‌آمد و شرکت در آن اهمیت خاصی داشت. طرح‌های پیشنهادی‌ام با سلیقه همسرم نیز سازگار بود دوست داشتم طرحی ارائه دهم که از پس زمینه فکری زیبا و خلاقانه برخوردار بود و از سوی دیگر به محصول تبدیل می‌شد و کاربرد عملی داشت. مسابقه red dot خیلی برایمان جالب بود از این جهت که بر خلاف سایر مسابقه‌ها تنها ظاهر قشنگی نداشت بلکه فکر قشنگ و خلاقانه برنده می‌شد. در طول سال‌ها طرح‌های زیادی را کار کرده بودیم بعد از اینکه همه فاکتورهای لازم را درنظر گرفتیم طرحی را انتخاب کردیم که می‌دانستیم با سلیقه هیأت منصفه سازگار است.
 
ë طراحی جدید بسته بندی قرص
هر زمان که سراغ کاری رفت تلاش کرد به بهترین شکل ممکن آن را به نتیجه برساند. دوست داشت طرح‌هایش شکل تولید پیدا کنند و در حد یک طرح باقی نمانند. می‌گوید: <انسان بی‌تفاوتی به هنر نبودم دنبال تحقیقاتی بودم که به گونه بهتری باشند. در این طرح ابتدا جعبه قرص را همراه با بروشوری که توضیحات مربوط به مصرف و عوارض دارو را می‌نویسند حذف کردیم در واقع سعی ما این بود که دستورالعمل راهنمای قرص را که دور انداخته می‌شد به ورق قرص وصل کنیم تا همیشه در دسترس بیمار باشد و بیمار مجبور نباشد به محض خرید قرص دستورالعمل پزشکی را همراه با کاغذ بسته‌بندی دور بیندازد در حالی که اغلب بیماران از عوارض دارو‌ها اطلاعی ندارند بنابراین راهنمای مصرف دارو را با این هدف به ورق قرص وصل کردیم. همچنین در این طرح پشت هر ورق قرص فضایی برای یادداشت زمان مصرف قرص قرار داده شده تا بیمار بتواند زمان دقیق مصرف قرص را پشت آن بنویسد.
این قابلیت همچنین به سالمندانی که روزانه تعداد زیادی قرص مصرف می‌کنند، کمک می‌کند زمان مصرف قرص توسط اطرافیان محاسبه شده و پشت بسته قرص نوشته شود تا نگرانی از بابت مصرف قرص در زمان مشخص نداشته باشند.>
ë درخشش در میان ابرقدرت‌های صنعتی جهان
وی پشتیبانی و همفکری همسرش را راز موفقیت‌اش دانسته و اظهار داشت: <همسو و یک جهت بودن افکارم با همسرم باعث شد در شروع پروژه و تکمیل آن مشکلی نداشته باشم. فکری که پشت طرح هایمان قرار داشت، همیشه خوب از آب در می‌آمد، اگرچه ایده طراحی بسته‌بندی قرص را من مطرح کردم اما این ایده با همفکری همسرم پخته‌تر و کامل‌تر شد ما هر دو با هم سر پروژه حاضر می‌شدیم و این شیوه همکاری نشان داد با حمایت‌های یکدیگر همه چیز خوب پیش می‌رود.
سعی داشتیم طرح پیشنهادی خیلی فراگیر باشد یعنی یک سو هزینه بر نبوده و از سوی دیگر همه اقشار جامعه و در هر رده سنی می‌توانستند از آن استفاده کنند این بود که به فکر بسته‌بندی جدید قرص افتادیم تا نه تنها دوز و زمان مصرف دارو را مدیریت کنیم بلکه به سالمندانی که نمی‌توانستند زمان و مقدار مصرف قرص را به خاطر بسپارند کمکی کرده باشیم، زیرا سالمندان به خاطر تنظیم نکردن زمان مصرف قرص یا اشتباه در مصرف آن با عوارض خطرناکی روبه‌رو می‌شدند. این پکیج بسیار کم‌هزینه بود و هر قشری با موقعیت اقتصادی و اجتماعی را پوشش می‌داد.  در نهایت این طرح تجمیع و به مسابقه red dot که توسط آلمان و در سنگاپور برگزار می‌شد و شکل بین‌المللی داشت، ارسال شد. از بین 4 هزار و 400 طرح ارائه شده 5 درصد از کل طرح‌ها حائز مقام شدند که طرح بسته‌بندی قرص از کشور ایران در بین طرح‌های برگزیده قرار داشت. من و همسرم تنها شرکت‌کننده ایرانی در این مسابقه بودیم و دریافت لوح تقدیر به نام ایران از طرف هیأت منصفه‌ای که برترین طراح‌های صنعتی جهان هستند افتخار بزرگی برایمان بود.
وقتی نام کشورمان را در بین کشورهای ابرقدرت صنعتی جهان مانند آلمان، امریکا و ژاپن اعلام کردند، احساس غرور کردیم. تشویق شرکت کنندگانی که از نقاط مختلف دنیا در مسابقه حضور داشتند این باور را در ما تقویت می‌کرد با تلاش و پشتکار می‌توان در کنار قدرت‌های صنعتی جهان درخشید. تشکر و لبخند رضایت هیأت ژوری از طرح بسته‌بندی قرص نشان می‌داد به اراده ایرانی‌ها ایمان دارند.
 باید بگویم من و همسرم طعم واقعی موفقیت را لحظه دریافت جایزه تجربه کردیم؛ تجربه‌ای که بدون همفکری با یکدیگر منتهی به کسب مقام نمی‌شد.>
طراح برگزیده مسابقه red dot می‌گوید: <همیشه دوست داشتم یک طراح صنعتی معمولی نباشم و واقعاً بتوانم خدمتی انجام دهم زیرا معتقدم اگر پیشرفتی در دنیا صورت می‌گیرد وابستگی مستقیمی با طراحی صنعتی دارد. این بود که دنبال مسیری بودم که روشنایی را از دل تاریکی‌ها بیرون بکشم. این جایزه که لوح تقدیری از سوی مسابقه red dot بود روزمه کاری خوبی را در کارنامه زندگی ما ثبت کرد. اسم برگزیدگان در کتاب ویژه طراحان صنعتی همراه با عکس و نام کشورشان به چاپ رسیده که می‌توان از طریق آن با طراحان ارتباط برقرار کرد در این کتاب اسم طراحان بزرگ جهان نوشته شده است. این ابتکار و نوآوری به علاقه‌مندان کارهای تحقیقاتی قوت قلب داده و شدنی بودن را احساس کردند. پیام‌های تبریک و درخواست راهنمایی و پرسش‌هایی در قالب چگونگی رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز همگی نشان از شکوفا شدن بذر امید در دل‌ها دارد.>
الناز بارانی در پایان پیوند ریاضی با هنر را مهم‌ترین قدم برای طراحی صنعتی عنوان کرد و بیان داشت: وقتی هنر با ریاضی گره می‌خورد، می‌توان اجسام را به شکل سه‌بعدی تجسم کرد طوری که با زیبایی هنر و حساب و کتاب فنی آمیخته شود. این مسابقه تازه اول راه است و به جاده‌های زیادی در مسیر زندگی‌ام فکر می‌کنم.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: