کد خبر: ۳۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 26
شفا آنلاین -رئیس شورای شهر تهران گفت: آنقدرها روی انتخابات شورای شهر حساس نیستم و چون از من خواسته شده برای ریاست شورا کاندید می شوم و اگر برای ریاست شورا انتخاب نشوم تهرانگردی می کنم زیرا تهران گردی ها فهمیدن روح تهران است و کسی می تواند برای تهران برنامه ریزی کند که تاریخ و جغرافیا و فرهنگ آنجا را بشناسد.

به گزارش شفا آنلاین،‌ احمد مسجدجامعی در نشست خبری به مناسبت گذشت یک سال از شروع به کار دوره چهارم شورای شهر تهران درباره انتخابات آتی شورا، گفت: من مانند شما حساس نیستم، اما مسئولیت را می‌پذیرم زیرا از من خواسته شده و برای آن ایده دارم و فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم.

وی با بیان اینکه فضای شورا سیاسی نیست و عملکرد و کارکرد شورا اجتماعی است، افزود: شما در آمارها تعامل را می‌بینید و مسائل سیاسی در شورای سوم نیز وجود نداشت، بلکه از بیرون القاء می‌شد.

رئیس شورای شهر تهران از ارائه گزارش مربوط به فوت مرحوم چراغی که در درگیری با پیمانکاران شهرداری مجروح و سپس کشته شده است، در صحن علنی فردا خبر داد و ادامه داد: در دیداری که با این خانواده داشتم متوجه شدم که پدر مقتول بازنشسته شهرداری است و مقتول خیاط بوده و کارش جمع آوری زباله نبوده است. اگر قرار باشد به خاطر زباله‌ آدمها یکدیگر را بکشند درد بزرگتری وجود دارد، ما این موضوع را رسیدگی می‌کنیم و فردا حتما از خانم آباد رئیس کمیته ایمنی می‌خواهیم گزارش دهد. ‌در ارتباط با اینگونه مسائل شورا باید راهکار داشته باشد. بعد از این ماجرا نیز پیامهایی برای خانم آباد آمده که نشان می‌دهد اینگونه مسائل در نقاط دیگری نیز وجود داشته است.

وی ادامه داد: در ارتباط با پیگیری مسئله مرحوم چراغی نیز به ما حرفهایی زدند و گفتند که چرا مسئله ایشان پیگیری شده است. اما ما ادبیات مشترک ساختیم و برای مسائلی مانند حادثه پارک ارم هم پیگیری کرده‌ایم و خواست ما این بود که قضیه فوت مرحوم چراغی نیز پیگیری شود.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه کارکنان شهرداری نیاز به تایید صلاحیت دارند، گفت: برخورد با برخی افراد که شرایطی مشابه مرحوم چراغی دارند نوع دیگری از رفتار را می‌طلبد. در نتیجه باید به شرایط پیمانکار هم توجه کنیم، زیرا باید امنیت شغلی آنها نیز حفظ شود.

رئیس شورای شهر تهران درباره صحبتهای وزیر ورزش و جوانان و اینکه گفته شده حسین رضازاده نمی‌تواند همزمان رئیس فدراسیون و عضو شورای شهر باشد، گفت: ایشان عضو شورای شهر تهران هستند. گزارش پیگیری آقای رضازاده درباره حادثه استخر یادیاران که منجر به فوت یک کودک شد بسیار دقیق بود. ایشان در طول یکسال گذشته مسئولیت کمیته ورزش را برعهده داشته‌اند. آقای رضازاده برای جلسه فردا درخواست نطق پیش از دستور دادند که شاید راجع به همین موضوع باشد.

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره نحوه تعامل شورا با شهرداری و پرهیز اعضا از سیاسی کاری گفت:‌ کار اجرایی کار دشواری است در عین حال ما تعامل و گفت و گو داریم و می‌خواهیم سطح مداخله شورا را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا پرهیز اعضا از متهم شدن به رفتار سیاسی باعث شده آنها تذکرات را پیگیری نکنند، گفت: ما در شورا پرونده‌های سه امضایی داریم یعنی پرونده‌هایی که توسط اعضای کمیسیون امضا می‌شود و به شهردار فرستاده می‌شود که برای خود شهردار منشا اثر است. ما تا کنون به تخلفاتی که در مناطق است ورود کرده‌ایم و 100 مورد از تخلفات را تذکر داده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نظارت، کار دشواری است، گفت: ابزارهای نظارتی شورا در حد مجلس نیست. مجلس دیوان محاسبات دارد اما در شورا چنین چیزی صدق نمی‌کند و ما داریم این موضوع را تجربه می‌کنیم.

مسجد جامعی با بیان اینکه ما در نظام اجرایی ذیحسابی داریم که متعلق به دستگاه اجرایی نیست، گفت: اما در شورا این موضوع وجود ندارد.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سئوالی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: باید این بحث را با دولت به صورت جدی تر دنبال کنیم و طرحی برای آن داشته باشیم وگرنه این حرف‌ها تا 15 سال دیگر قابل تکرار خواهد بود.

وی با بیان اینکه از کمیسیون شهرسازی و عمران خواسته‌ام چارچوبی درباره فرودگاه مهرآباد تهیه کنند، اظهارداشت: این کمیسیون باید طرح را به شهرداری بدهد و آنها هم طرح را به دولت و سایر دستگاه‌ها ارائه کنند. مقدمات و زیرساختهای آن اجمالا فراهم است.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سئوالی درباره طلب شهرداری از دولت گفت: این طلب انباشته از دوره‌های پیشین دولت است و باید گفت سهم پرداخت دولت جدید از دولت پیشین بیشتر بوده است.

مسجدجامعی با تاکید بر اینکه باید به سمت درآمد پایدار حرکت کرد، گفت: تلاش شورا هم برای افزایش حجم درآمد پایدار بوده است. مواردی هم که در زمینه ساخت و سازها در شهر صورت می‌گیرد اگر طبق قانون اتفاق نیفتاده باشد تخلف محسوب می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره پیگیری‌های صورت گرفته برای تجهیز وسایل آتش نشانی پس از حادثه مرگ دو کارگر خانم در خیابان جمهوری گفت: پس از این حادثه جلساتی در این رابطه برگزار شد و حتی گفته شد که تجهیزات ما کم نظیر است و در نهایت اعتباری برای ناوگان آتش نشانی پیش بینی شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به گودبرداری خیابان ایران زمین گفت: زمانی که شورای شهر تهران وارد مسئله گود برداری ایران زمین شد، شرایطی وجود داشت که مالک آن اعلام کرد که من زمین‌های اطراف گود را هم می‌خرم ولی در آن زمان هم شورا به این موضوع ورود کرد و جلوی کار گرفته شد.

مسجد جامعی همچنین درباره تغییر رویکرد در حوزه حمل و نقل شهری گفت: ما روی تکمیل خطوط مترو سرمایه گذاری کرده‌ایم و بر این موضوع تمرکز داریم و در برنامه بعدی نیز افزایش خطوط جدید را خواهیم داشت. پروژه استفاده از خطوط ریلی روی زمین نیز پروژه‌ای است که تا کنون نداشته‌ایم. بعلاوه استفاده از وسایل حمل و نقل هیبریدی نیز مورد توجه ما قرار دارد.

وی همچنین از ارسال نامه‌ای به وزیر نفت در ارتباط با حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: این نامه بر اساس گزارشهای کارشناسی نوشته شده است.

مسجد جامعی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه نظارت شورا گفت: در تشکیلات جدید پیش بینی شده که هر کمیسیون تشکیلات نظارتی داشته باشد به طور مثال کمیسیون عمران پرونده‌های سه امضایی دارد که خود مجوزها را ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه نظارت حق تمام اعضاست گفت: در پنج ماه بیش از 1100 نظارت موردی داشته‌ایم که 20 درصد در آن به نتیجه نرسیده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نمایندگی در شورا با مجلس تفاوت دارد، گفت: ما با زندگی مردم سر و کار داریم. ما دغدغه‌هایی مانند آلودگی آب تهران را داریم. کار ما با زندگی مردم آمیخته شده است.

وی همچنین با اشاره به در نظر گرفتن اتاق پایش برنامه برای نظارت روی اجرایی شدن برنامه‌های شهری گفت: آنچه که در شورا گفته می‌شود چیزی است که در فضای جمعی و با خرد جمعی به آن رسیده‌ایم.

مسجدجامعی با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری گفت: تشکیل این کمیسیون بحث جدیدی بود که در سطح شهر مطرح شد و رویکرد آن افزایش کیفیت زندگی است. سلامت در این کمیسیون از نوع سلامتی که دستگاه‌های رسمی به آن می‌پردازند نبوده و این سلامت در حوزه اجتماعی، زیست محیطی و پیشگیری دیده می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ کمیسیون سلامت با همین رویکرد فعالیت خود را آغاز کرده و مسئله محیط زیست را ارتقا داده است.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: ما در دوره‌های پیشین فقط کمیسیون عمران را داشتیم اما در این دوره سعی کردیم نگاه نرم افزاری نسبت به مناسبات شهری داشته باشیم.

وی همچنین به تشکیل کمیسیون نظارت و حقوقی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این کمیسیون معنای جدیدی برای نظارت ایجاد شد و نظارت به قبل، حین و پس از اجرا بسط داده شد. نظارت قبل از اجرا یعنی شیوه‌های بکارگیری که منجر به تخلف نشود.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به حضور وزرا و نمایندگانی از دستگاههای مختلف در جلسات شورای شهر تهران گفت: رویکرد بعدی ما افزایش سطح مداخله شورا برای بهبود زندگی شهروندان بوده است.

وی با بیان اینکه زمان تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی فقط آقای سالاری در آن ثبت نام کرده بود و اکثرا اعتقاد داشتند ساختار قبلی کافی است، گفت: پس از دیدار با مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان این ساختار تثبیت شد. ایشان همچنین تاکید ویژه داشتند که به دولت‌های پیشین و شهرداری‌ها درباره گسترش ارتباط با دستگاه‌های اجرایی تذکر داده‌اند.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون هشتم در دولت برای رسیدگی به مسائل کلان شهرها گفت: تشکیل این کمیسیون با پیگیری شورا صورت گرفته و با گزارش‌هایی که ما به دولت دادیم این کمیسیون شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در شورای چهارم رویکرد بهره گیری از خرد جمعی در دستور کار ما بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های کار شورا فضای باز و آزادی بود که باعث شد همه صحبت کنند. نطق پیش از دستور نیز مسئله جدیدی در جلسات شورا است.

مسجدجامعی همچنین با اعلام اینکه در یک سال گذشته نزدیک به 100 تذکر در جلسات شورا ارائه شده است، افزود: بیشترین تذکر را قناعتی و بعد از او دوستی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه حق نمایندگی این بوده که تذکر داده شود گفت: هر یک هفته در میان جلسات هیئت ریاست شورا نیز برگزار و تلاش شده حقوق نمایندگان به نتیجه برسد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین با تاکید بر حق حیات و کرامت انسانی گفت: در ارتباط با حادثه واژگونی اتوبوس دو راه وجود داشت یکی اینکه بگوییم از این مسائل زیاد پیش می‌آید اما ما این راه را انتخاب نکردیم و گفتیم حتی اگر یک اتوبوس گرفتار مشکل شود برای ما حائز اهمیت است و اگر برخورد صورت نگیرد تکرار خواهد شد.

مسجد جامعی با بیان اینکه در جلسات مربوط به پیگیری حادثه اتوبوس گفته شد این اتوبوسها مانند بمب متحرک هستند و سه هزار بمب متحرک در شهر داریم، گفت: پیگیری این مسئله باعث شد تعدادی از این بمبهای متحرک خارج شده و تعدادی نیز تا پایان امسال خارج شوند.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری گفت: در آن زمان گفته شد این موضوع مشیت الهی بوده است. ما به علت پرداختن به این مسئله تحت فشار بودیم اما باید حساسیت ایجاد کنیم و نگوییم این مسائل عادی است.

مسجدجامعی با بیان اینکه نحوه ترقی و نگرش به مسائل عوض شده گفت: اگر ما با موضوع اتوبوسها و خطرات آنها برخورد نمی‌کردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ اما تغییر نگرشها باعث شد همان روزی که حادثه فوت مرحوم چراغی مطرح شد عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران به صحن علنی شورا بیاید و درباره آن توضیح دهد و همان روز دوبار به دیدن خانواده مرحوم برود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره طرح تهرانسرای تهران تاکید کرد:‌ این طرح بسیار خوب است و مطالعات آن صورت گرفته، نقشه آن توسط یک خانم ایرانی مقیم خارج ارائه شد که بعد با اعتراض مواجه شده و اکنون در شهرداری در حال بازبینی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: