کد خبر: ۳۲۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 25
در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل، یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می شود.

شفاآنلاین>سلامت>مهسا شمشیرگران ، با بیان اینکه غذاها بر اساس محتوای پروتئین و مواد معدنی در ۶ گروه اصلی غذایی قرار دارند، افزود: انتخاب انواع غذاها از گروه های مختلف و انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای برطرف کردن نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در ۳ وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

 به گزارش شفاآنلاین:وی با اشاره به ۶ گروه غذایی اصلی و جایگزین های آن ها، اضافه کرد: گروه نان و غلات، شامل نان سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و دیگر نان های محلی است و توصیه می شود حداقل نیمی از غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس دار باشد.

وی ادامه داد: سبزی ها شامل، انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و دیگر سبزی های برگی، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، خیار، گوجه فرنگی و میوه ها نیز شامل انواع میوه های فصل از جمله مرکبات، سیب، کیوی و... است، توصیه ما مصرف مقادیر کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A است که به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها از جمله کووید ۱۹ کمک می کند.

شمشیرگران با بیان این که گروه شیر و لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می شود، اضافه کرد: این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین های گروه B به ویژه B۲ و B۱۲ را تامین می کند و توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب (کمتر از ۲.۵ درصد چربی) مصرف شود.

این کارشناس علوم تغذیه با اشاره به گروه غذایی گوشت و تخم مرغ، عنوان کرد: این گروه، منبع تامین پروتئین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان است.

وی بیان کرد: حبوبات شامل نخود، انوع لوبیا، عدس، باقلا، ماش و...، مغزها شامل گردو، فندق، پسته، بادم زمینی و... می شود.

وی ادامه داد: انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: