کد خبر: ۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 25
شفاآنلاین-پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی به بررسی اثر کروسین و کروستین موجود در زعفران بر بیان ژنهای p53 و p27 در تومورهای سرطان سینه پرداختند.
به گزارش شفاآنلاین، زعفران نه تنها به عنوان یک ادویه، بلکه به عنوان یک گیاه دارویی با استفاده‏های درمانی متنوع، مورد توجه است.

کاربرد مهمی که امروزه برای این گیاه ثابت شده، نقش آن در درمان سرطان‮های مختلف است.

مهشید عزیزیان کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی دانشگاه تربیت مدرس دراین زمینه گفت: کروستین و کروسین از کاروتنوئیدهای مهم زعفران است که اثرات ضد توموری و ضد سرطانی آنها در مطالعات مختلف نشان داده شده است. اما مکانیزم دقیق مولکولی عمل این ترکیبات در مهار سرطان هنوز نامشخص است.

وی با اشاره به شیوع روزافزون سرطان سینه در زنان گفت: سرطان سینه یکی از شایع‏ترین سرطان‏ها در زنان است که 6 تا 57 درصد آنها نیز از نوع وابسته به استروژن است .

یکی از علل بروز سرطان عدم تعادل بین مرگ و تکثیر سلولی از طریق چرخه سلولی است.35p یکی از مهمترین ژن‮های دخیل در آپوپتوز و تکثیر سلولی است. 72p نیز یکی از مهارکننده‮های کینازهای وابسته سیکلین است که فعالیت آن منجر به مهار چرخه سلولی می‏شود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

عزیزیان در خصوص اهداف این طرح پژوهشی اظهار کرد :با توجه به این‮که مطالعه قبلی ما اثرهای متفاوت کروسین و کروستین را بر فعال سازی 12p در تومورهای سرطان سینه القاء شده توسط UMN در رت نشان داد، به منظور روشن شدن مکانیزم این اثر، بررسی بیان ژن‮های 35p و 72p در این تومورها اجرا شد .

‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ RNA از تومورهای سینه القاء شده توسط NMU و بافت طبیعی رت‮های ماده استخراج شد. سپس بیان ژن‮های 35p و 72p در این نمونه‮ها با روش RCP-TR بررسی گردید.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

وی در ادامه یافته های خود را اینگونه تشریح کرد: مقایسه‏ نمونه‮های بدون تیمار و تیمارشده با کاروتنوئیدهای زعفران، افزایش بیان ژن 35p در تومورهای رتهای تیمار شده با کروستین ولی کاهش بیان آن در تومورهای تیمار شده با کروسین را نشان داد.

همچنین، کاهش بیان 72p در تومورهای رت‮های تیمار شده با کروستین و کروسین نسبت به رت های توموری بدون تیمار مشاهده شد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس درپایان گفت: کروستین و کروسین بیان p72را در تومورهای سرطان سینه القاء شده با NMU کاهش دادند ولی اثر آنها بر p35 متفاوت بود ‏که این یافته با داده‮های قبلی ما در مورد 12p هماهنگ است.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

این پژوهش با راهنمایی دکتر سیده زهرا بطحائی و با مشاوره دکتر محبوبه اشرافی از اعضاء هیات علمی دانشگاه اجرا شد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: