کد خبر: ۳۲۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023March 22
یکی از علت های بسیار شایع سوزش ادرار در مردان، عفونت مجاری ادراری و تناسلی است. سوزش ادرار در مردان یکی از مشکلات آزاردهنده بوده که مردان را بی قرار کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>یکی از علت های بسیار شایع سوزش ادرار در مردان، عفونت مجاری ادراری و تناسلی است. سوزش ادرار در مردان یکی از مشکلات آزاردهنده بوده که مردان را بی قرار کرده است. علت های گوناگون و متعددی می تواند سبب بروز این مشکل شود اما همانطور که گفتیم شایع ترین دلیل آن عفونت مجاری ادراری و تناسلی است.

به گزارش شفاآنلاین:درمان سوزش ادرار در آقایان با توجه به علت وقوع این اتفاق بوده و تنها پزشک می تواند علت بیماری و راه درمان را تشخیص دهد. بطور کلی سوزش ادرار در مردانه به چند دلیل گوناگون دسته بندی می شود که درادامه همه آنها و راه درمان را برای شما توضیح خواهیم داد.

علت سوزش ادرار در مردان

اصولا علت سوزش ادرار در مردان به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این علل ها موارد زیر هستند:

اورتریت

اورتریت نوعی التهاب  و عفونت در پیشابراه است. ادرار از طریق پیشابراه به مثانه رفته و از دستگاه تناسلی خارج می شود. این مشکل در مردان جوان که از لحاظ جنسی فعال تر هستند، بیشتر دیده می شود. عفونت های شایعی مثل نیریسا گنوره، کلامیدیا تراکوماتیس که از راه رابطه جنسی منتقل می شوند، باعث اورتریت می شنود.

عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری ادرار برخلاف اورتریت بیشتر در افراد مسن دیده می شود. افراد مسنی که دچار بزرگی پروستات هستند، از سوند های ادراری استفاده می کنند و افرادی که از اختلال مجاری ادراری رنج می برند، بیشتر مستعد مبتلا شدن عفونت ادرار هستند. باکتریای گرمی در روده مثل اشرشیاکلی که در زنان هم وجود دارند، سبب عفونت مجاری ادراری می شوند. از علائم مهم عفونت مجاری ادرار می توان به احساس درد و سوزش در زیر شکم، ترشح چرک در ادرار، سوزش ادرار، ترشح چرکی ادرار و... اشاره کرد.

عفونت پروستات

عفونت پروستات یا پروستاتیت یکی از مشکلاتی است که در تمامی سنین ممکن است برای مردان رخ دهد. باکتری ها از اصلی ترین علت بروز پروستاتیت در مردان هستند. این مشکل با علائم هشدار دهنده ای مثل، انسداد مجاری ادراری، ترشح چرکی در ادرار، احساس درد در زیر شکم، تب و لرز، بدن درد و... همراه است. برای بررسی بیشتر توصیه می کنیم به یک اورولوژیست مراجعه کنید.

اپیدیدیمیت

یکی دیگر از علت های شایع سوزش ادرار، باکتری اپیدیدیمیت است که معمولا به همراه عفونت پروستات برای افراد مسن رخ می دهد. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند مشکلات بزرگتری برای فرد ایجاد نماید. سوزش ادرار، تکرر ادرار، احساس درد یک طرفه در بیضه و.. میتوانند نشان دهنده اپیدیدیمیت باشند.

درمان سوزش ادرار در مردان

سوزش ادرار در آقایان مانند خانمها نبوده و معمولا به راحتی عفونت زنانه قابل درمان نیست. سوزش ادرار و عفونت در آقایان معمولا نشان دهنده یک مشکل زمینه ای است که نیازمنده بررسی های بیشتر و درمان های فوری است. بطور کلی سوزش ادرار در آقایان با استفاده از یکی از روش های زیر قابل درمان است:

استفاده از آنتی بیوتیک ها

در اولین اقدام حتی پیش از آماده شدن جواب آزمایش ها، پزشک برای درمان سوزش ادرار آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت را درمان کند. پس از بررسی جواب آزمایش ممکن است داروهایی کم یا زیاد شود. اگر عفونت و سوزش ادرار به موقع درمان نشود، این عفونت زیاد شده و می توان سبب به وجود آمدن آبسه در مجاری ادراری شود.

مصرف مایعات

مصرف مایعات در درمان برخی از علت های سوزش ادرار مثل پروستاتیت حاد بسیار موثر است. در این مواقع پزشک توصیه می کند برای درمان سریعتر مایعات زیاد بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. 

درمان شریک جنسی

مردی که با داشتن عفونت ادراری رابطه برقرار می کند، به مدت ۶۰ روز می تواند شریک جنسی را از طریق انتقال عفونت و بیماری، دچار عفونت دستگاه تناسلی کند؛ به همین علت پزشک توصیه میکند شریک جنسی برای درمان به یک متخصص زنان مراجعه کند. زمانی که افراد مورد درمان قرار می گیرند تا بهبودی کامل نباید رابطه جنسی داشته باشند.

استفاده از مسکن و تب بر

در کنار تمامی روش های درمانی، پزشک برای کاهش علائم و تسکین درد بیضه و زیر شکم، مسکن و تب بر را تجویز می کند. در طب سنتی هم روش های بسیاری برای درمان سوزش ادرار در آقایان وجود دارد که بسیاری از این روش ها موثر هستند. برخی از گیاهان مثل کانفرون به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدان برای درمان سوزش و عفونت ادرار در مردان بسیار مناسب هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: