کد خبر: ۳۲۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 18
بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متعددی در منطقه6 وجود دارند و اخیرا هم مهدی کلینیک به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است
شفاآنلاین>سلامت>بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متعددی در منطقه6 وجود دارند و اخیرا هم مهدی کلینیک به‌عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است

به گزارش شفاآنلاین: به همین دلیل از این منطقه با عنوان قطب درمانی پایتخت یاد می‌شود و روزانه هزاران بیمار برای دریافت خدمات درمانی علاوه بر تهران از شهرستان‌های دور و نزدیک به این منطقه مراجعه می‌کنند؛ موضوعی که سبب شده مدیران شهری برای خدمت‌رسانی به این مهمانان، تکمیل و افزایش ظرفیت همراه‌سرای بیماران را در اولویت قرار دهند و اکنون ظرفیت پذیرش 300همراه بیمار در این منطقه ایجاد شده که تمام خدمات آنها اعم از اسکان و تغذیه رایگان است.
 
گاهی اوقات فرایند درمان طولانی می‌شود و کسانی که از شهرستان آمده‌اند، مجبور هستند چند روزی در تهران بمانند و باتوجه‌ به شرایط اقتصادی، ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای از پیاده‌روی بیمارستان‌ها مستقر شوند؛ اسکانی موقت که گاهی با برپایی چادرهای مسافرتی کوچک همراه است و در برخی از موارد هم خودرو به سرپناه‌شان تبدیل می‌شود؛ صحنه‌هایی که بارها تصاویرشان از شبکه‌های اجتماعی منتشر و گاهی اوقات هم شبکه‌های خارج‌نشین از آنها برای انتشار شایعات استفاده می‌کنند. شهرداری تهران در ادوار گذشته به‌رسم مهمان‌نوازی اقدام به ایجاد همراه‌سرا در اطراف بیمارستان‌های پرمراجعه کرده است تا بلکه از آلام همراهان بکاهد. رضا محمدی، شهردار منطقه 6در این رابطه می‌گوید: «ساخت همراه‌سرای بیماران سال93 با دستور و پیگیری محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، شروع و نخستین همراه‌سرا در بیمارستان امام‌خمینی(ره) ایجاد شد.

تا‌کنون ظرفیت‌های خوبی برای پذیرش همراهان بیماران در منطقه ایجاد شده، اما به‌دلیل حجم بالای مراجعان، ظرفیت‌ها کافی نبوده و به همین دلیل توسعه، تکمیل و افزایش ظرفیت همراه‌سراها در اولویت قرار گرفته است.» به‌گفته او، 2ساختمان مرمت و بازسازی شدند که با ظرفیت حدود 160 تا 170نفر در اختیار همراهان بیماران قرار گرفتند. همراه‌سرای جدیدی هم با ظرفیت 100 تا 120نفر در ضلع جنوبی بیمارستان امام‌خمینی(ره) (خیابان امیر لویی) توسط خیرین ایجاد و تجهیز شده و بهترین خدمات هتلینگ ارائه می‌شود. براساس گفته‌های محمدی با ایجاد ظرفیت حدود 300نفری ازاین‌پس به هیچ‌یک از همراهان اجازه برپایی چادر در اطراف بیمارستان‌ها داده نمی‌شود؛ چراکه برخی با سوءاستفاده از این موضوع، به‌دنبال تکدی‌گری و شبه‌تکدی‌گری هستند.

همراه‌سرای جدیدی که در خیابان ضلع جنوبی بیمارستان امام‌خمینی(ره) در محدوده نزدیک به بزرگراه شهید نواب، احداث شده، به‌معنای واقعی دارای امکاناتی است که ‌شأن و حرمت همراهان بیماران رعایت می‌شود. حتی پشت‌بام آن «روف‌گاردن» (باغچه پشت‌بامی) است تا بیماران خاصی که مدت‌ها در بیمارستان بستری هستند، هنگام ملاقات بتوانند در این فضا حضور پیدا کنند و از نظر روحی هم بهبود یابند.

مسیر طبیعت؛ کلان‌پروژه پایتخت
چند سالی است که زمزمه اجرای پروژه مسیر طبیعت (مسیر گردشگری و تفرجگاهی) شنیده می‌شود، اما هنوز خبری از عملیاتی‌شدن این طرح نیست. این موضوع در نشست خبری شهردار منطقه6 مطرح شد و محمدی گفت: «مسیر طبیعت ادامه پل طبیعت و کلان‌پروژه تهران است. از بلوار نلسون ماندلا (آفریقا) شروع می‌شود و تا محدوده اسدآبادی ادامه می‌یابد و در نهایت هم به برج میلاد می‌رسد. بخش زیادی از تملک‌ها در این طرح انجام شده و درباره مابقی هم در حال مذاکره هستیم. مطالعات اولیه این پروژه به اتمام رسیده و در بودجه1402 اعتباری برای آن پیش‌بینی‌شده و قطعا سال آینده فاز اول این مسیر گردشگری و تفرجگاهی عملیاتی خواهد شد.»

گره‌گشایی از ترافیک با ایجاد پارکینگ
منطقه6 به‌دلیل بافت تجاری، علمی، اداری و... از مناطق پرتردد پایتخت محسوب می‌شود که ترافیک همواره معضل اصلی و لاینحل آن بوده و هست. شهردار منطقه در دیدار با خبرنگاران و در تأیید این موضوع عنوان کرد: «اصلی‌ترین دغدغه در منطقه6 موضوع ترافیک است. قرارگرفتن بیش از 8ساختمان اصلی وزارتخانه‌ها، وجود بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، جمعیت شناور یک‌میلیون‌و300هزار نفری در روز و... همه بیانگر آن بار ترافیکی منطقه هستند. مترو یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در کاهش بار ترافیک منطقه کمک‌کننده باشد. افتتاح هر‌ ماه یک ایستگاه مترو، نشان‌دهنده آن است که اگر بخواهیم، کار شدنی است. موضوع دیگر مربوط به پارک حاشیه‌ای خودروهاست. یک ماشین حدود 20متر از خیابان را اشغال می‌کند و برای آزادکردن این فضا باید حداقل متری 100میلیون تومان  هزینه شود یا به‌عبارتی آزادکردن کل فضای اشغال‌شده 2میلیارد تومان هزینه دارد؛ به همین دلیل بهترین و علمی‌ترین راهکار این است که خودروها در پارکینگ، پارک شوند. از یک‌سو ظرفیت پارکینگ‌های طبقاتی که تا‌کنون ایجاد شده حداقلی است و کفاف این حجم از خودرو را نمی‌دهد و از سوی دیگر ملکی هم وجود ندارد تا به پارکینگ تبدیل کنیم. درنتیجه برای حل این معضل سراغ سازمان‌های حاکمیتی و دولتی رفتیم. از مجموعه‌هایی که با ایجاد جاذبه سفر سبب ایجاد ترافیک در منطقه می‌شوند، خواستیم املاکی برای ساخت پارکینگ در اختیار شهرداری قرار دهند.»

پارکینگ‌سازی از طریق تفاهم
طی تفاهم صورت‌گرفته با مسئولان بیمارستان شریعتی، حدود 5هزار متر از زمین این بیمارستان در اختیار شهرداری قرار گرفته تا پارکینگ ایجاد شود؛ خبر خوبی که رضا محمدی در نشست خبری خود رسانه‌ای کرد و گفت: «براساس پیش‌بینی‌ها در این زمین ظرفیت پارک 1500 تا 2000هزار دستگاه خودرو ایجاد خواهد شد که بخشی در اختیار عموم و بخشی هم ویژه کادر درمان بیمارستان خواهد بود. هدایت این حجم از خودرو به داخل پارکینگ قطعا در باز شدن گره‌های ترافیکی معابر منطقه مؤثر است. ساخت این پارکینگ خرداد1402 عملیاتی می‌شود.» به‌گفته شهردار منطقه6، مسئولان بیمارستان امام‌خمینی(ره) هم فضایی را در داخل بیمارستان پیش‌بینی کرده‌اند که امکان ایجاد ظرفیت پارک 600 تا 700 دستگاه خودرو وجود دارد. درخصوص ظرفیت دانشگاه تربیت‌مدرس هم پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای هست که امضا نشده و در حال پیگیری هستیم تا محقق شود.

مکث
حذف پارکینگ؛ خط ‌قرمز شهرداری
رضا محمدی، شهردار منطقه6: برخی از املاک به‌قول‌معروف املاک قلفتی هستند که بنا بر دلایلی نمی‌توانند پارکینگ موردنیاز را تأمین کنند. چنین چیزی در منطقه وجود ندارد و حذف پارکینگ نداریم و این موضوع خط قرمز شهرداری منطقه6 محسوب می‌شود. تا‌کنون هم شخصا اجازه چنین کاری را نداده‌ام؛ مگر در جای دیگر جایگزینی پیش‌بینی‌شده باشد. با این شیوه کسری پارکینگ را مدیریت می‌کنیم. همچنین منابع در صندوق تأمین پارکینگ صرفا برای ایجاد پارکینگ هزینه می‌شوند.همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: