کد خبر: ۳۲۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 15
نتایج یک تحقیق انجام شده در این دانشگاه نشان می‌دهد که جنسیت و سن در بقای بیماران مبتلا به سرطان معده بطور مستقیم نقش دارد.
شفاآنلاین>سلامت>زهرا روانخواه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این تحقیق با عنوان " اثر عوامل خطر بر روی میزان بقای یک ساله و پنج ساله سرطان معده" بر روی ۲۷۴ بیمار مبتلا به این سرطان انجام شد و نتایج آن نشان داد که هرچه بیماران جوانتر باشند، بقای بیشتری دارند.

به گزارش شفاآنلاین:روانخواه ادامه داد: نتایج این تحقیق نشان می دهد که زنان نسبت به مردان بقای پنج ساله بیشتری داشتند، همچنین تحصیلات و موقعیت شغلی نیز ارتباط مستقیم و موثری با این موضوع دارد و هرچه بالاتر و بهتر باشد، بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان معده بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیماران مورد مطالعه در این تحقیق در سال ۹۵ به سرطان معده مبتلا شده بودند، خاطرنشان کرد: بقای یک ساله و پنج ساله نشان می دهد که چند درصد از بیماران پس از این مدت زنده هستند.

وی با تاکید بر اینکه سرطان معده یکی از کُشنده ترین سرطان‌ها به‌شمار می‌آید و بقای پنج ساله آن کمتر از ۲۰ درصد است، تصریح کرد: در تحقیق مذکور عوامل موثر در ابتلا به این بیماری مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آنها می توان به سن، جنسیت، نمایه توده بدنی، مصرف نمک و گوشت قرمز، استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف الکل، موقعیت شغلی، فعالیت بدنی، عفونت معده و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در تحقیق انجام شده این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که عوامل خطر سرطان معده در زنده ماندن و بقای بیماران مبتلا به آن پس از یک و پنج سال چه میزان نقش دارد.

روانخواه تاکید کرد: نتایج این تحقیق به معنی رد کردن نقش سایر عوامل بر روی سرطان معده نیست و مردم باید از این عوامل مانند مصرف دخانیات و الکل، افزایش وزن و مصرف زیاد نمک دوری کنند.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده در کشور از نظر میزان شیوع پس از سرطان های سینه، پروستات، پوست و روده بزرگ در رتبه پنجم قرار دارد، خاطرنشان کرد: این نوع سرطان در استان اصفهان از نظر میزان شیوع در رتبه هفتم است.

وی، شایع ترین سرطان ها در استان اصفهان را به ترتیب سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیرویید اعلام کرد.

مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: لازم است اطلاع رسانی مناسب و تاثیرگذاری درباره عوامل خطر در ابتلا به انواع سرطان ها از جمله معده در کشور صورت گیرد.

مهدی احمدی‌فر افزود: نتایج تحقیق انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که بیماران سرطان معده با تحصیلات پایینتر، بقای کمتری نیز نسبت به دیگر بیماران داشتند بنابراین لازم است که این موضوع به خوبی و با زبان ساده برای اقشار مختلف بویژه این دسته افراد بازگو شود.

نشست خبری امروز با موضوع ترجمان و تبادل دانش در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: