کد خبر: ۳۲۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 13
به گفته وزیر بهداشت امروز علی رغم تحریم‌ها ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنیم و پیشرفت خوبی در تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی داریم.
شفاآنلاین>سلامت>بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در جلسه مشترک با وزیر بهداشت بورکینافاسو اظهار داشت: جلسه قبل جلسه خوبی با وزیر خارجه این کشور داشتیم.

به گزارش شفاآنلاین:وی گفت: ما این کشور را کشوری دوست و همراه می‌دانیم و این دو کشور در تمام مجامع بین‌المللی از هم حمایت کردند و این موضوع نشان دهنده نزدیکی دو کشور است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این دوستی باید به صورت عملی خود را نشان دهد، همه افرادی که از بیرون نظاره گر هستند باید بیننده دوستی و روابط خوب ایران و بورکینافاسو باشند. کشور ما انقلابی است و متاسفانه کشورهای متخاصم ما را در شرایط سخت تحریم قرار دادند.

وی افزود: در این تحریم‌ها مسایل انسانی مثل دارو و تجهیزات پزشکی نیز تحریم شد. امروز علی رغم تحریم‌ها ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنیم و پیشرفت خوبی در تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی داریم. در دوران کرونا ۶ نوع واکسن را در کشور تولید کردیم و امروز میتوانیم نیاز سایر کشورها را نیز تامین کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۵۱ دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم ادامه داد: در ایران دانشگاههای پزشکی زیرمجموعه وزارت بهداشت هستند، در این دانشگاهها ۲۷۰ هزار دانشجو و بیست هزار عضو هیات علمی داریم همچنین ۷ هزار دانشجوی خارجی در این دانشگاهها در همه مقاطع درحال تحصیل هستند.

عین‌اللهی ادامه داد: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران با تایید سازمانهای بین‌المللی از نظام‌های پیشرو منطقه و جهان است. همه خدمات تخصصی درمانی و تحقیقات سلامت و درمان بیماریهای واگیر و غیر واگیر در کشور ما انجام می‌شود. به دلیل پیشرفته بودن نظام درمانی ایران بیماران خارجی هم برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در همه حوزه‌های سلامت پیشرفتهای خوبی داشتیم و در حوزه خون‌و فراورده خونی، ارایه خدمات بهداشتی به همه مردم و مادران و نوزادان پیشرفتهای خوبی داشتیم. خیلی خوشحال میشویم که در همه این زمینه‌ها با کشورهای دوست خود همکاری داشته باشیم و باید برنامه عملیاتی‌ جامعی برای این موضوع تدوین شود.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم کارگروهی برای همکاری مشترک تاسیس کنیم و توافقنامه در حوزه آموزش درمان و بهداشت و دارو به امضا برسانیم.

در ادامه وزیر بهداشت بورکینافاسو از همکاری‌های ایران تقدیر کرد و افزود: مردم ایران مردمی مقاوم و باهوشی هستند و این موضوع را به شما تبریک میگویم و اینکه ما مشاهده کردیم نظام سلامت در ایران بسیار قوی است. ایران در حال حاضر ۹۷ درصد داروی مورد نیاز را در کشور تولید می‌کند و ما در واقع تولیدات دانشمندان ایرانی را دیدیم که با کیفیت بالا تولید می‌شوند.

وی گفت: این تجهیزات و داروها با قیمت خوبی ارایه می‌شود، کشور ما آماده است که همکاری و ارتباطات بیشتری در حوزه سلامت با ایران داشته باشیم. امیدوارم ایران علاوه بر صادرات دارو و تجهیزات انتقال تکنولوژی داشته باشد، تجربه ادغام درمان و آموزش نیز بسیار جالب است و خانه‌های بهداشت توجه ما را جلب کرد. به رییس جمهور خودمان گزارش ظرفیت‌های ایران را خواهم داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: