کد خبر: ۳۲۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 13
پزشکان عفونی افزایش موارد ابتلا به کرونا را در ماه‌های آخر سال پیش‌بینی کرده بودند اما مانند همیشه گوش شنوایی برای هشدارهای متخصصان نبوده است
 شفاآنلاین>سلامت>پزشکان عفونی افزایش موارد ابتلا به کرونا را در ماه‌های آخر سال پیش‌بینی کرده بودند اما مانند همیشه گوش شنوایی برای هشدارهای متخصصان نبوده است. با این حال روند صعودی آمار روزانه کرونا در اسفند ماه، می‌تواند زنگ خطری برای اوج‌گیری دوباره بیماری در روزهای آغازین سال جدید باشد.

به گزارش شفاآنلاین:در همین حال، افزایش ترددها در روزهای پایانی سال و در عین حال، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باعث سرعت گردش ویروس و انتقال بیماری می‌شود. گزارش‌ها و نمودارهای وزارت بهداشت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی که هفتگی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم کشور ماسک‌ها را برداشته‌اند. بر اساس تازه‌ترین نتایج بررسی‌های هفتگی وزارت بهداشت که مربوط به سوم تا دهم اسفند ۱۴۰۱ می‌شود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۸/۱۵ درصد رسیده است. میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی نیز به شدت نزول کرده و به ۶۰/۴۳ درصد رسیده است. نکته جالب در نمودار وزارت بهداشت، رتبه آخر تهران در رعایت بهداشت فردی است که روی عدد ۳۰.۲۹ قرار دارد. اوج‌گیری دوباره بیماری در روزهای پایانی سال، باعث شده تا وزارت بهداشت بار دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از طریق رسانه ملی هشدار دهد. این در حالی است که این روزها، رفت و آمدهای روزانه مردم به دلیل آماده شدن برای ورود به سال جدید، بیشتر شده و همین موضوع در کنار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر شدت نگرانی‌ها افزوده است. چه‌بسا طی دو روز گذشته بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۶۸۶ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۳ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بنابر اعلام وزارت بهداشت و بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی‌های نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از یک به چهار و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۳ به ۲۳ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۸ به ۱۸۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۱۶ به ۲۳۵ شهر رسید. بر این اساس اکنون چهار شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۶ شهر در وضعیت زرد و ۲۳۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، در تازه‌ترین واکنش به اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا در کشور، مدعی شده که پیش‌بینی کرده بودیم در بهمن ماه، بیماری اوج بگیرد که حالا این اتفاق در ماه اسفند در حال رخ دادن است. وی بار دیگر از مردم خواست در محیط‌ها و اماکن شلوغ و سربسته مثل هواپیما، قطار و اتوبوس، حتما ماسک بزنند. وزیر بهداشت همچنین از کسانی که بیماری زمینه‌ای و…، دارند درخواست کرد حتما نسبت به تزریق واکسن کرونا بعد از ۶ ماه از آخرین تزریق، اقدام کنند. وی با اشاره به افزایش موارد ابتلا در روزهای اخیر، نسبت به اوج‌گیری بیماری در روزهای پایانی سال و تعطیلات سال نو، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست حتما پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت کنند. البته به عقیده برخی پزشکان عفونی همچنان برای مقابله با ویروس کرونا باید از ماسک استفاده کرد و همچنین شست‌وشوی مکرر دست‌ها، کاهش ترددهای غیرضروری و قرنطینه شدن به‌محض مشاهده علامت‌های سرماخوردگی می‌تواند راهکار موثری برای کاهش موارد ابتلا به کرونا باشد.

کرونا همچنان می‌ماند
دکتر «مهدی یوسفی‌پور» متخصص عفونی با اشاره به افزایش مراجعان سرپایی گفت: تقریبا از آذر ماه موارد ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کرده بود اما جدی نبود. با این حال پیش‌بینی‌ها بر اوجگیری کرونا در روزهای پایان سال بود اما توجهی به آن نشد. این روزها بیماران بدحال زیادی البته نه با بدحالی سویه دلتا ولی به نسبت سویه اومیکرون با درگیری ریوی بیشتری به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند. چند شب پیش تمام اعضای چهارنفره یک خانواده با علائم متفاوت اما مبتلا به اومیکرون به بیمارستان مراجعه کردند. علائم پدر خانواده لارنژیت یا همان گرفتگی صدا به همراه سرفه بود، مادر خانواده هم دچار گلودرد، سرفه، تب بالا و ضعف شدید بود، دختر بزرگ‌تر دچار مشکلات گوارشی، تهوع و دل درد بود اما دختر کوچک‌تر تنها آبریزش بینی داشت. بنابراین بیماری کرونا در هر فردی با علائم متفاوتی بروز می‌کند. در موارد جدید ابتلا، سینوس و گلوی مبتلایان بیشتر از ریه‌ها درگیر کروناست ولی کماکان ریه‌های مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در صورت ابتلا در معرض خطر است. این در حالی است که برخلاف تصور برخی تمامی این علائم مختص به سویه اومیکرون است نه بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی.
وی افزود: در حالی برخی بر این باورند که بیماری کرونا تمام شده که این روزها با افزایش موارد ابتلا و شهرهای قرمز مواجه هستیم. طبق آمارهای رسمی تنها ۱۵ درصد ایرانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. این در حالی است که همچنان استفاده از ماسک بهترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری است. چراکه سرایت‌پذیری واریانت اومیکرون بسیار بیشتر از سویه‌های گذشته است، بنابراین در دید و بازدید‌های نوروز مردم باید بیش از همیشه مراقب باشند، زیرا وقتی اومیکرون وارد خانه‌ای می‌شود تمام اعضای آن خانواده را درگیر می‌کند. از طرفی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن و پایین آمدن سطح آنتی‌بادی ناشی از واکسن‌ها زمینه‌ساز ایجاد پیک جدید کرونا در کشور است.

این پزشک عفونی با اشاره به گروه پرخطر بیان کرد: باید بدانیم که کرونا همچنان وجود دارد و از بین نرفته است. اکثر مواردی هم که سرماخوردگی استنباط می‌شود، کروناست، اما خوشبختانه در عمده موارد بیماری خفیف بوده و مانند سرماخوردگی بروز می‌کند. البته ممکن است در افراد با ریسک بالا مانند مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد دچار نقص ایمنی و افراد در سنین بالا، میزان درگیری بیشتر باشد و در بیمارستان بستری شوند. سایر افراد اگر همان رعایت‌های معمول را داشته باشند، احتمالا مشکلی نخواهیم داشت. با این حال موارد بستری نیز نسبت به یک ماه گذشته بیشتر شده است.

او ادامه داد: به هر حال این افزایش قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌رسد که این روند افزایشی هم در چند هفته آتی ادامه داشته باشد و در چند هفته آینده این افزایش موارد را داشته باشیم و روند افزایشی بماند. این افزایش فوتی به دلیل تاخیر در گزارش‌دهی‌ها بود، نه به دلیل افزایش موارد. به این معنا که پاسخ آزمایشات با تاخیر گزارش شده بود و همه فکر کردند که تعداد فوتی‌های روزانه افزایش یافته؛ درحالی که همکاران گزارش فوتی چند روز را به دلیل تاخیر در پاسخ با هم ارائه کرده بودند. این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واریانتی که در حال حاضر در گردش است بیشتر دستگاه فوقانی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد گفت: در موارد جدید ابتلا، سینوس‌‌ و گلوی مبتلایان بیشتر از ریه‌ها درگیر کروناست ولی کماکان ریه‌های مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در صورت ابتلا در معرض خطر است.

یوسفی‌پور درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط کرونا در نوروز ۱۴۰۲ نیز گفت: طی چند سالی که با کرونا پیش رفته‌ایم، معمولا بعد از عید و تعطیلات افزایش موارد کرونا را تجربه می‌کنیم که قابل انتظار است. به جز عید ۱۳۹۹ که همه مردم در خانه ماندند، در عید ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این افزایش بعد از عید رخ داد. بنابراین ممکن است این اتفاق مجددا هم بیفتد و مقداری افزایش را داشته باشیم. البته از آنجا که ماه رمضان را هم در نوروز داریم، شاید مسافرت‌ها مانند سابق نباشد و کمتر باشد، اما به هر حال باید آماده بوده و مراقب باشیم. افزایشی که در حال حاضر رخ داده است، می‌تواند نگران‌کننده هم باشد، اما به طور کلی اکنون برای قضاوت زود است و نمی‌توان به صورت مطمئن پیش‌بینی کرد، بلکه باید ببینیم در ادامه چطور پیش می‌رود.

توصیه‌های وزارت بهداشت برای سفر ایمن در نوروز
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح مهم‌ترین نکات برای داشتن یک سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۲، تاکید کرد: در صورت سفر با وسایل نقلیه عمومی، مقابله با بیماری‌های تنفسی و کرونا ضروری است و در این راستا تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک جزو ضروریات است.

مهندس محسن فرهادی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در سفرهای نوروزی، گفت: افراد یا با وسیله نقلیه عمومی یا با وسیله نقلیه شخصی اقدام به سفر می‌کنند که اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد سفر دارند، رعایت بهداشت به ویژه مقابله با بیماری‌های تنفسی و کرونا ضروری است و در این راستا تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی جزو ضروریات است.

او با اشاره به اینکه هنگام مصرف غذا حین سفر باید دقت کافی شود، اظهار کرد: باید از تهیه غذا از رستوران‌های بین‌راهی بدون نام و نشان پرهیز کرد. اگر قرار است غذایی بخورید به سراغ رستوران‌های شناخته‌شده که دارای پروانه کسب هم هستند، بروید.

فرهادی افزود: در صورتی که قرار است از غذایی که خودتان طبخ کرده‌اید، استفاده کنید با توجه به گرم شدن هوا، غذا را به مدت زیاد به شکل پخته در فضای باز نگهداری نکنید. اگر فکر می‌کنید فاصله طبخ غذا تا زمان مصرف آن بیش از دو ساعت است، حتما آن را در دمای یخچال نگهداری و هنگام مصرف آن را به خوبی گرم کنید تا با افزایش بار میکروبی غذا، بیماری رخ ندهد.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: از آب شبکه آبرسانی که تحت کنترل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی است، استفاده کنید و در غیر این صورت اگر از سلامت آب مطمئن نیستید حتما از آب بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

او با تاکید بر لزوم مصرف یخ بهداشتی، تصریح کرد: با گرم شدن هوا اگر قصد مصرف یخ داشتید، حتما دقت کنید که یخ به روش بهداشتی تهیه شده باشد. هیچ‌کدام از یخ‌های قالبی که در دکه‌های بین‌راهی فروخته می‌شوند، قابلیت آشامیدن ندارند و باید به شکل غیرمستقیم استفاده شوند؛ به این صورت که بطری آب یا سایر نوشیدنی‌ها را کنار این یخ‌ها قرار دهید تا خنک شوند. اگر قرار است یخ را مستقیم مصرف کنید باید یخی تهیه کنید که از آب شرب تهیه شده باشد.
فرهادی افزود: زمانی که تصمیم به گذران اوقات فراغت در تفرجگاه‌ها و فضاهای سبز می‌گیرید به هیچ عنوان زباله‌های خود را در فضای باز رها نکنید. پراکندگی زباله یعنی ازدیاد حشرات و جوندگان که می‌تواند سبب ایجاد و انتقال بیماری‌های واگیردار شود. رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی دست از تاکیدات ویژه است که از این طریق بتوان از بروز بیماری‌های احتمالی جلوگیری کرد. در صورتی که آب در دسترس نبود استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل می‌تواند نیاز فوری را برطرف کند، اما بعدا در اولین فرصت باید اقدام به شست‌وشوی دست‌ها کنید.
او تاکید کرد: پس از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی شست‌وشوی دست‌ها بسیار مهم است. با گرم‌تر شدن هوا کوچک‌ترین عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های گوارشی را افزایش دهد که باید با استفاده از راهکارهای فوق از آنها جلوگیری کرد.
فرهادی در خاتمه بیان کرد: رعایت بهداشت اسکان در هتل،‌ متل،‌ مسافرخانه و… هنگام استفاده از پتو، ملحفه و… مهم است و تا حد امکان در صورتی که از بهداشت وسیله اطمینان کامل ندارید از ملحفه شخصی استفاده کنید.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: