کد خبر: ۳۲۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 12
روز گذشته، صدا و سیما گزارشی از دستگیری 5 نفر از عاملان مسمومیت دانش‌آموزان در 7 مدرسه لار واقع در استان فارس منتشر کرد
شفاآنلاین>سلامت>روز گذشته، صدا و سیما گزارشی از دستگیری 5 نفر از عاملان مسمومیت دانش‌آموزان در 7 مدرسه لار واقع در استان فارس منتشر کرد

به گزارش شفاآنلاین: پیش از آن هم اخباری مبنی بر دستگیری عوامل این مسمومیت‌های ادامه‌دار و زنجیره‌ای که از آذر ماه در برخی مدارس دخترانه شروع شده، از جانب مقامات ارشد کشوری و لشکری منتشر شده بود.

نکته جالب گزارش صدا و سیما این بود که متهم اصلی این پرونده با همکاری دخترش مواد سمی را تهیه کرده بود و در ۷ مدرسه لار برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌کردند. و آن‌ها این کار را می‌کردند تا فیلم مسمومیت دانش‌آموزان را برای شبکه‌های بیگانه بفرستند.

هدفشان هم بدبین کردن مردم نسبت به نظام بوده. فیلم هم پخش و با یکی دو مسئول هم صحبت شد و سرآخر هم پاهای بازداشت شدگان که شلوارهای آبی زندانی‌ها را پوشیده بودند، به نمایش گذاشته شد. موضوع مسمومیت‌ها، موضوعی ملی است و بسیار فراگیر و همانطور که گفته شد با اینکه از اوایل آذرماه سال جاری، شروع شده، تا همین چند روز پیش که خبری از بازداشت افرادی که عامدانه یا غیر عامدانه به گفته معاون امنیتی وزارت کشور، خبری نبود،‌ مساله‌ای مبهم و گنگ می‌نمود و گمانه‌زنی‌ها از شایعه و حاشیه سازی و تلقین و فوبیا و جوگیری حرف می‌زدند. موضوع تا حدی جدی بوده که علاوه بر تاکید بالاترین مقامات کشور بر جدیت در برخورد با عاملین آنچه از زبان آن‌ها جنایت خوانده شد، سازمان ملل هم اعلام کرد برای بررسی دقیق موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در ایران اعلام آمادگی می‌کند و  مهم است که مسئولان ایرانی این موضوع را به طور کامل و شفاف بررسی کنند.با این حساب به نظر نمی‌رسد که مساله‌ای با این وسعت و حساسیت که زمان بسیاری برای پیدا شدن عاملان آن طی شد، بتواند کار یکی از اولیا با همراهی دخترش بوده باشد؛ مگر اینکه همین یک مورد، در حاشیه و ادامه  اصل موضوع رخ داده باشد که البته به این نکته هم در گزارش مربوطه اشاره‌ای نشد.

  از نوع گاز‌های جنگی، خطرناک و کشنده نبود
با وجود اعلام بازداشت عده‌ای که در مسمومیت دانش‌آموزان دخیل بودند همچنین آغاز برخوردها، مسمومیت‌ها متوقف نشده‌اند. روز گذشته  رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از بروز علائم مسمومیت در تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه معین این شهر خبر داد. محمد محمدی توضیح داد که: ۱۶ نفر از این دانش‌آموزان در بیمارستان شهید بهشتی و آیت الله طالقانی تحت درمان قرار گرفتند و تعدادی از آنان مرخص شدند، دیگر دانش‌آموزان نیز با توجه به حال عمومی مناسب بزودی از بیمارستان مرخص می‌شوند.با این حال، بحث‌های روانشناسانه و اعلام وجود هیستریک‌های جمعی از سوی مقامات و برخی کارشناسان متوقف نشده است. برای نمونه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارشی از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در ایران و اقدامات به عمل آمده برای رسیدگی به این وضعیت را منتشر کرد. در بخش‌هایی از این گزارش آمده: «بلافاصله پس از گزارش مسمومیت دانش‌آموزان در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس، نیرو‌های اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی محیط مدرسه را مورد پایش قرار دادند؛ برخی افراد در رابطه با مواد محرک دستگیر شده‌اند؛  کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزان یک ماده محرک استنشاق کردند و این ماده از نوع گاز‌های جنگی، خطرناک و کشنده نبوده و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند.»

در بخش دیگری از گزارش مربوطه، به این نکته اشاره شده که «رئیس قوه قضائیه نیز این اقدام را مصداق افساد فی الارض خواندند که مجازات شدید و بدون اغماضی را به دنبال خواهد داشت. ایشان همچنین دستور دادند در دادگستری‌های کل سراسر کشور شعبه خاصی برای رسیدگی به این موضوع و مسائل مرتبط با آن اختصاص یابد. رئیس مجلس هم از روسای چهار کمیسیون تخصصی مجلس خواست تا با تشکیل یک کارگروه ویژه، به این موضوع رسیدگی کنند.» در پایان گزارش هم آمده «جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری، فارغ از هر گونه فشار، عملیات روانی، سوءاستفاده ابزاری و برخورد سیاست زده، تمام تلاش خود را برای پیگیری اتفاقات رخ داده انجام خواهد داد و از هیچ تلاشی برای شناسایی و به عدالت سپردن عاملان و مباشران و مسببان این حوادث جنایت بار فروگذار نخواهد کرد.»

  دخترها حساس‌ترند
در آخرین اظهار نظرهای کارشناسانه در خصوص مسمومیت‌ها هم محمدرضا کلانتر معتمدی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی به سایت جماران گفت: «اصلا و ابدا نگرانی وجود ندارد چون اصلا بیماری وجود ندارد. این تظاهرات روانی یک بیماری است که یک نفر بگوید من این حالت را دارم همه فکر می‌کنند که خبری شده و آنها هم همین احساس را پیدا می‌کنند.» او به این مساله اشاره کرده که «این به اصطلاحِ پزشکی، یک تابلوی هیستری جمعی و اثر روحی و روانی است چون اکثر زنان به این مسائل حساس‌ترند اینها پیش می‌آید.»او به عنوان یک پزشک، گفته «مسمومیت این طور نمی‌شود که به بیمارستان بروند و همه برگردند. در تمام این جاهایی که اتفاق افتاده فقط ۲۶ نفر بستری شده‌اند که آنها هم بیش از دو روز نبوده و علت هم بیماری‌های زمینه است که آنها داشته‌اند؛ نه اینکه به علت مسمومیت باشد. مسمومیتی در کار نیست اما اگر ما بگوییم مسمومیت نیست هیچ کس قبول نمی‌کند. در صورتی که این زمینه در کشورهای دیگر هم وجود داشته، که این طور مسائل هم نبوده، و خیالتان راحت باشد که تمام می‌شود.» کلانتر معتمدی معتقد است که «اصلا بیماری نیست؛ این هیستری حالتی است که از نظر روحی اینها فکر می‌کنند اتفاقی افتاده، نه اینکه واقعا اتفاق جسمی رخ داده باشد.» و زمانی که در خصوص علائم از او سوال شده جواب داده «ما در پزشکی کم نداریم کسانی که از نظر روحی فکر می‌کنند بیمار هستند و پیش من می آیند و می‌بینم همه مشکلاتی که هر عضوی می‌تواند داشته باشد را برای من ذکر می‌کنند. من چه کار می‌کنم؟ پیش دکتر روانپزشک می‌فرستم. چون می‌فهمم که این بیماری روانی است و از نظر روحی فکر می‌کند که بیمار است؛ نه اینکه از نظر جسمی بیمار شده باشد.»آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: