کد خبر: ۳۲۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 06
معاون وزیر کشور: بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان بر اثر اضطراب دچار عوارض شدند
شفاآنلاین>سلامت>معاون وزیر کشور: بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان بر اثر اضطراب دچار عوارض شدند

به گزارش شفاآنلاین:چند هفته‌ای از آغاز ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر می‌گذرد و حال در شرایطی بالاخره رییس مجلس نیز به اهمیت این موضوع پی برده و به روسای چهار کمیسیون در این رابطه ماموریت داده که ظاهرا کارگروهی متشکل از شماری از نمایندگان این کمیسیون‌ها تشکیل شود تا رسیدگی به ابعاد پیچیده این پرونده، در دستور کار این کارگروه قرار گیرد؛ کارگروهی که روز گذشته بالاخره نخستین نشست خود را برگزار کرد و در حالی که در این مدت خبرهایی از افزایش روزافزون مدارس و شهرهایی که هدف این مسمومیت‌های مرموز قرار گرفته‌اند، موجب نگرانی بیش از پیش افکار عمومی شده، به نظر می‌رسد خروجی نشست نخست کارگروه ویژه مجلس، عملا کمکی به یافتن سرنخ‌های معمای مسمومیت این دختران معصوم نکند. چه آنکه به‌گفته سخنگوی کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان، انتخاب اعضای هیات رییسه، تنها خروجی این جلسه بوده است.

زهرا شیخی که در این رابطه با ایسنا به گفت‌وگو نشسته، با اشاره به حضور شماری از نمایندگان چهار کمیسیون بهداشت و درمان، امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و شوراها در نشست روز گذشته کارگروه، از انتخاب محمد کاظمی و جواد کریمی‌قدوسی به عنوان رییس و نایب‌رییس این کارگروه خبر داده است. شیخی که به عنوان سخنگوی این کارگروه انتخاب شده، همچنین از محمد وحیدی به عنوان دبیر هیات رییسه کارگروه خبر داده و اعلام کرده که روز دوشنبه نیز نشستی در این کارگروه در این رابطه برگزار خواهد شد؛ نشستی که به‌گفته شیخی، مسوولانی از وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، کشور و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و پدافند غیرعامل نیز در آن حاضر می‌شوند و به اعضای کارگروه مجلس در ارتباط با نتایج آخرین بررسی‌ها گزارش خواهند داد. آن هم در حالی که وقتی به آرشیو رسانه‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم بیش از ۹۰ روز از انتشار نخستین گزارش مسمومیت در مدارس می‌گذرد و امروز (دوشنبه) نود و پنجمین روزی است که این موضوع در سطح رسانه‌های کثیرالانتشار مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند کارگروهی که با محوریت نمایندگان مجلس و مشخصا اعضای چهار کمیسیون تخصصی پارلمان از دیروز آغاز به کار کرده، نخستین کارگروهی نیست که به‌منظور بررسی ابعاد این معمای مرموز تشکیل شده است. اما آنچه در ارتباط با این دست تحرکات رقم خورده، همگی مربوط به حدود یک هفته تا ده روز گذشته است. آن هم در حالی که روز گذشته و همزمان با برگزاری نخستین نشست کارگروه ویژه مجلس، تشکیلات دیگری نیز که با دستور رییس دولت سیزدهم بوده، برای نخستین‌بار تشکیل جلسه داد. تشکیلاتی که با عنوان کمیسیون ویژه تحقیق در مورد مسمومیت‌ها و با حضور شماری از نمایندگان مجلس و وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، علوم و اطلاعات آغاز به کار کرده است.

اما شاید آنچه قاعدتا فراتر از تشکیل این کارگروه‌ها و چند و چون برگزاری جلساتشان، حائز اهمیت است، پشت پرده این ماجرا و دلایل این اتفاق باشد. آن هم در حالی که همزمان با گسترش نگرانی افکار عمومی، گمانه‌زنی در مورد علت مسمومیت دانش‌آموزان دختر نیز هر روز ابعادی تازه می‌یابد. هفته گذشته روزنامه همشهری و برخی از دیگر رسانه‌ها مدعی شده بودند که سازمان مجاهدین خلق عامل مسمومیت دانش‌آموزان است؛ ادعایی که برخی نمایندگان مجلس انقلابی نیز با آن همراه بودند.

اما این تنها ادعای عجیب در مورد عامل و علت مسمومیت دانش‌آموزان نبود. تا جایی که برخی وزیران دولت از جمله وزیران کشور و آموزش‌وپرورش گفته بودند که اغلب گزارش‌های مسمومیت ناشی از جو روانی است. موضعی که ازقضا همین دیروز از طرف معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تکرار شد و سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه «طراحان مسمومیت‌های دختران عزیز ما همان طراحان شعار زن، زندگی و آزادی هستند»، گفت: «بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان عزیز ما بر اثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند.» او که البته پیش‌تر این مسمومیت‌ها را «اقدام غیرانسانی» خوانده بود که «ماهیت ددمنشانه جبهه مخالف نظام و مردم را عریان کرد»، گفت: «در این حوادث اقداماتی که منشأ عامدانه دارد، کمتر از چند درصد است و واقعیت مساله بسیار کوچکتر از آن است که خودنمایی می‌کند.»

همچنین سخنگوی دولت در اظهاراتی در این رابطه گفت: «اسم اقدام تروریستی را «خرابکاری شرافتمندانه» گذاشتند و می‌خواهند مدارس را به تعطیلی بکشانند.» علی بهادری‌جهرمی که گفته «فضاسازی گسترده‌‌ای انجام شد تا اقدامات تروریستی همانند تخریب، آتش‌سوزی، چاقوکشی و توهین، درست و اخلاقی جلوه داده شود»، اعلام کرد: «مساله مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ادامه پروژه شکست‌خورده آشوب‌آفرینی است و هدف آن نیز جلوگیری از رشد علمی کشور است.»

همزمان اما برخی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس نیز نگاهی متفاوت به این غائله دارند. چنانکه ابتدای همین هفته، علی محبوبی‌پور در قامت مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، آنچه را که در مدارس رخ می‌دهد، «حمله بیولوژیکی» خواند. این موضع اما در حالی مطرح شد که جمعه هفته‌ای که گذشت، وزیر آموزش‌وپرورش و فرمانده فراجا درپی بالا گرفتن نارضایتی عمومی در این رابطه، با شماری از علمای قم دیدار کردند؛ دیدارهایی که در آن، آیات سبحانی، نوری همدانی و جوادی‌آملی بر ضرورت حمایت از مدارس دخترانه و ایجاد اطمینان برای والدین برای حضور فرزندان‌شان در مدارس تاکید کردند. همچنین در حالی که نزدیک به ۳ ماه از انتشار نخستین گزارش‌های رسانه‌ای درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر می‌گذرد، روز شنبه همین هفته وزیر کشور در بیانیه‌ای به این غائله واکنش نشان داد و با تاکید بر پیگیری جدی موضوع، اعلام کرد: «جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسوولان و کارشناسان برجسته وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی برگزار شد» و بنا بر گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسات، تایید کرد که «نخستین حادثه ابتدای آذر‌ماه در یکی از هنرستا‌ن‌های قم اتفاق افتاده است.»

احمد وحیدی پس از ارائه آمار و ارقامی از تعداد مدارس و شهرهای درگیر این مسمومیت‌ها، تاکید کرد: «در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذی‌ربط، نمونه‌های مشکوکی یافت شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجادشده در دانش‌آموزان، در آزمایشگا‌ه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.»

این در حالی است که روز گذشته نیز برخی مقام‌های مسوول در این رابطه اظهارنظر کردند و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد: «امروز فضای عمومی و به‌ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی شده‌اند اما نه به این معنا که مسمومیت‌ها واقعی نیست بلکه القای ترس عمومی می‌تواند تعداد نمونه‌ها را با ضریبی قابل ‌توجه افزایش دهد.» همچنین محمدحسن آصفری که یکی از نخستین نمایندگانی بود که با ابعاد مشکوک در این پرونده سخن گفته بود، روز گذشته در آخرین موضع‌گیری در این رابطه گفت: «مساله مسمومیت دانش‌آموزان امری نیست که مجلس، دولت و قوه قضاییه بخواهند از آن کوتاه بیایند یا نسبت به آن کم‌توجهی کنند.» او با تاکید بر اینکه «این مساله باید به‌طور جدی دنبال شود»، خاطرنشان کرد: «به نظر من این موضوع یک ترور بیولوژیک است که باید پیگیری‌ها با جدیت انجام شود.»

اما در حالی که چند روز پیش، وقتی بالاخره نخستین نشانه‌ها از تایید عامدانه بودن این مسمومیت‌ها در اظهارات مقام‌ها نمایان شد، یک روحانی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، از نقش برخی جریان‌های افراطی مذهبی در این غائله سخن گفت. این روحانی نزدیک به جریان اصلاحات البته در ادامه ادعایش را پس گرفت و آنچه را که در یک مصاحبه مدعی شده بود، تکذیب کرد. با این همه گمانه‌زنی در رابطه با انگیزه‌های افراطیون مذهبی از جمله پرتکرارترین گمانه‌زنی‌ها در این رابطه بوده است؛ نکته‌ای که از قضا یکی از نمایندگان پیشین مجلس به آن اشاره کرد و گفت: «با کمال ناباوری در عصری که اصل علم‌آموزی مورد قبول همه افراد و گروه‌ها و حتی خود مسلمانان سنتی هم قرار گرفته، برخورد ناصواب و نامهربانانه گروه افراطی و متحجر جریان تندروی خاص، نه‌تنها موجب تنزل شأن این جریان خاص در افکار عمومی شده بلکه مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز، سبب وهن نظام جمهوری اسلامی ایران نزد افکار بین‌المللی است.» کمال‌الدین پیرموذن که برخورد با عاملان و آمران مسمومیت دانش‌آموزان دختر را «وظیفه مسوولان انتظامی، امنیتی، قضایی و سایر نهادهای ذی‌ربط کشور» می‌داند، گفت: «با توجه به نگرانی عمیق هموطنان و مسموم‌سازی گسترده طالبانی در اقصی نقاط کشور، بر مسوولان واجب است که نسبت ‌به شناسایی و برخورد قاطع و مجازات مسببان در هر لباس و پوشش در اسرع وقت اقدام کنند.»

وی با هشدار نسبت ‌به تحرکات «جریان‌های متحجر و فرصت‌طلب، صرف‌نظر از اینکه در این مسمومیت‌ها نقش داشته باشند یا نه» معتقد است که انگیزه احتمالی این جریان‌ها، «ناامید کردن مردم و دانش‌آموزان از تحصیل و آزادی و نقد منصفانه است.» حال آنکه او تاکید دارد که این خواسته، هرگز محقق نخواهد شد. پیرموذن که سابقه حضور در مجلس نهم را نیز در کارنامه دارد، می‌گوید: «صرف‌نظر از اینکه به‌واقع چه نگاهی پشت این اقدام باشد، می‌دانیم که برخی جریان‌های متحجر، تحت پوشش حمایت و دفاع از مقدسات به حرکات ناپسند غیرانسانی و غیراخلاقی دست می‌زنند و در گذشته نیز بارها شاهد این قبیل رفتار و اقدامات کوته‌بینانه بوده‌ایم. حال آنکه چنین اقداماتی در تضاد با باورهای بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی است و نتیجه‌ای جز تضعیف نظام و باور جوانان نسبت ‌به اسلام و انقلاب اسلامی ایران و خدشه‌دار شدن ارزش‌ها در پی نخواهد داشت.»جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: