کد خبر: ۳۲۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 03
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل بر لزوم توجه جدی خانواده‌ها به سلامت گوش و شنوایی و غربالگری نوزادان تاکید کرد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر محمد جعفرزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری ۱۲ اسفند مصادف با سوم مارس بنام روز جهانی شنوایی از طرف سازمان جهانی بهداشت گفت: شعار امسال روز جهانی شنوایی تحت عنوان "مراقبت از گوش و شنوایی برای همه! بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم."اعلام شده است.

به گزارش شفاآنلاین:معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اردبیل اظهار کرد: بر اساس آمارهای کشوری ۶.۷ درصد جمعیت کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق بوده و سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم‌شنوا در کشور متولد می‌شوند.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی با اقدامات اولیه و مداخله‌ای قابل پیشگیری بوده و درصد زیادی از آنها از طریق تشخیص زودهنگام و نیز استفاده از وسایلی همچون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان هستند.

دکتر جعفرزاده با اشاره به اینکه زمان طلایی برای انجام تشخیص و تست‌های غربالگری نوزادان تا ۲۸ روز تولد است ، خاطر نشان کرد: تمام نوزادان باید جهت انجام غربالگری شنوایی به مراکز منتخب ارجاع داده شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به ارائه خدمات غربالگری شنوایی و پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در نظام مراقبت‌های پایه سلامت، تمام نوزادان و کودکان طی ۶ سال اول زندگی و در زمان‌های مشخص شده نیز بصورت مستمر از نظر سلامت گوش و شنوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل بر لزوم اهمیت به سلامت گوش و شنوایی تاکید کرد و اظهارامیدواری کرد با اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص این روز و اهمیت دادن به سلامت گوش و شنوایی و با غربالگری و تشخیص زودرس، در خصوص ارتقای سلامت نوزادان و کودکان گام‌های موثر برداشته شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: