کد خبر: ۳۲۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 03
به دلیل حساسیت بالا در انتخاب آجیل و مغز دانه‌ها و همچنین احتمال وجود سم آفلاتوکسین در آجیل فله‌ای و قراردادن آن در شرایط نامناسب، آجیل بسته‌بندی شده دارای پروانه بهداشتی یک انتخاب ایده‌آل و مناسب است.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر «راحله کاظمی» ، وجود حفره یا مشاهده کپک زدگی در آجیل را گویای کهنه بودن آن دانست و افزود: اگر در آجیل بقایای حشرات زنده یا مرده مشاهده شود، نشان دهنده آن است که این آجیل در واقع کهنه است و حاوی سم آفلاتوکسین است و باید از مصرف آن خودداری کرد.

به گزارش شفاآنلاین:وی اضافه کرد: آجیل فله‌ای می تواند شامل رنگ و طعم دهنده‌های غیرمجاز باشد حتی آجیل و مغز دانه‌هایی که با نام طعم دهنده گیاهی فرآوری می شود. این احتمال وجود دارد که از طعم دهنده غیرمجاز که برای سلامتی مضر است، استفاده شده باشد.

این کارشناس صنایع غذایی گفت: همچنین احتمال اینکه حین پروسه فرآوری، شرایط بهداشتی، بهداشت فردی و بهداشت محیط لحاظ نشده باشد هم وجود دارد لذا توصیه می‌شود آجیل و مغز دانه‌ها را به صورت بسته بندی شده تهیه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مغزها علاوه بر پروتئین حاوی مقادیر زیادی چربی است و زیاده روی در مصرف آنها سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود، افزود: در آجیل بسته بندی شده دارای پروانه بهداشتی در صورت لزوم از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه استفاده می‌شود.

دکتر کاظمی همچنین عنوان کرد: بهتر است آجیل در یک مکان خشک و خنک نگهداری شود، مکان گرم و مرطوب سبب کپک زدگی و قارچ زدگی می شود. آجیل نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوع مانند بوی ترشیدگی، بوی تند و بوی ماندگی داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: هر یک عدد مغز گردو متوسط تقریباً حاوی ٢٦ کیلو کالری انرژی است، نکته حائز اهمیت این است که چربی گردو از نوع چربی غیراشباع ضروری و مفید است و حاوی ویتامین های B,A, E است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: