کد خبر: ۳۲۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 02
در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، صبح دیروز نزدیک به ۲۶ مدرسه در سراسر ایران فضایی متشنج داشتند
شفاآنلاین>سلامت> در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، صبح دیروز نزدیک به ۲۶ مدرسه در سراسر ایران فضایی متشنج داشتند. آژیر آمبولانس‌ها و فریاد والدین نشان‌دهنده استرس و نگرانی فراوان آنها بود، نگاه‌های نگران آنها به فرزندانشان که دچار مسمومیت شده بودند، دوخته شده بود.

به گزارش شفاآنلاین:در تهران مدارس سیزده‌آبان، ‌هاجر، یارجانی، امت، عصمت، امام‌حسن، مدرس، زراوند، جاجرودی، مهدیه، سیدالشهدا، پاپلی، فرزانگان تهرانسر، امام حسین، خلعت‌بری، در پردیس، مدرسه شمس، در فردیس مدرسه رضوان، در اردبیل هم مدارس بهاران، سما، عفاف، فرزانگان ۲- ذاکر، اندیشه، معراج، در کرمانشاه نیز مدارس مصباح و آیت‌الله، و در اصفهان مدارس صنعتی، ۲۲ بهمن شاهین‌شهر و همچنین مدرسه‌ای در خمینی‌شهر شاهد مسمومیت دانش‌آموزان بودند.

مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس عمدتا دخترانه همچنان شهر به شهر و روز‌به‌روز ادامه دارد. ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان ابتدا از قم شروع شد، سپس به لرستان و حالا به اردبیل، کرمانشاه، اصفهان و تهران رسیده است. مسوولان می‌گویند تاکنون مسمومیت نزدیک به ۹۰۰ دانش‌آموز تایید شده است. وقوع این حوادث موجب واکنش‌های متعدد به موضوع شده به طوری که پس از گذشت نزدیک به ۳ ماه از این ماجرا، بالاخره رییسی هم وارد میدان شد و وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کرد.
همزمان علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفته: براساس بررسی‌های ۳۰ متخصص وزارت بهداشت و نتیجه آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که گاز نیتروژن (N2) در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته است. او همچنین گفته است: «براساس گزارش وزارت بهداشت، دوز سم منتشرشده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه بر اثر این مسمومیت هیچ فوتی نداشته‌ایم.»
اولین گزارش‌ها از مسمومیت سریالی اوایل آذرماه از قم منتشر شد. تاکنون صدها دانش‌آموز و کادر مدرسه با علائم اختلال تنفسی، تپش قلب و بی‌حسی به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته شاهدان عینی برخی از این دانش‌آموزان، پس از استشمام این گاز بالا می‌آوردند، به زمین می‌افتادند و حتی برخی کف بالا آوردند.

این در حالی است که دکتر «یونس پناهی» روز یکشنبه در نشستی خبری در مشهد از عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی خبر داد و گفت: «‌این مسمومیت ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست.» وی تاکید کرد: «‌بررسی مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم نشان داد افرادی عامدانه دوست داشتند که همه مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

در این میان «زهرا شیخی» سخنگوی کمیسیون بهداشت نیز از افزایش شمار مسمومیت‌ها خبر داد. وی درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده طی ۳ ماه اخیر گفت: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌ که مطرح شد از دوم تا هشتم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

برخی بر این باورند که ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان کار گروه‌های خاص از جمله منافقان است. در همین رابطه «حسین جلالی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر گفت: «‌ابهام بسیار وجود دارد! اصلا چرا تنها دختران را انتخاب می‌کنند که این سوال مهمی است و نشان می‌دهد نقشه‌ای وجود دارد و به دنبال سناریو هستند. چرا در مدرسه پسرانه نمی‌روند؟ چرا دختران دانش‌آموز را انتخاب می‌کنند؟! به نظرم این طراحی برای سناریوی بزرگتر روزهای بعد است که بگویند اینها با تحصیل و حقوق زنان مخالف هستند.»
در پی همین خبرها دیروز با انتشار خبر مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه «سیزده‌آبان» دوره متوسطه و مدرسه «هاجر» مقطع دبستان واقع در محله تهرانسر، خبرنگار ما در محل حضور یافت. بنا به گفته خانواده یکی از دانش‌آموزان مدرسه ۱۳ آبان، این دو مدرسه کنار هم هستند و دانش‌آموزان هر دو مدرسه درگیر مسمومیت شده‌اند. وقتی خبرنگار  به مدرسه رسید با انبوهی از جمعیت رو‌به‌رو شد. خانواده‌ها مقابل درب مجلس تجمع کرده و شعار می‌دادند، تعدادی برای اینکه پاسخ روشنی بیابند بر زمین نشسته بودند تا بلکه مسوولی یک پاسخ شفاف به آنها بدهد، اما برخی مسوولان حاضر در محل به جای پاسخ شفاف با برخی خانواده‌ها درگیر شدند.
مدرسه «۱۳ آبان» دوره متوسطه و مدرسه «هاجر» مقطع دبستان دو مدرسه‌ای هستند که در منطقه تهرانسر تهران درگیر این ماجرا شده‌اند.

بوی نعنا فضا را پر کرده بود
یکی از آنها با اشاره به آنچه در مدرسه گذشته است گفت: «من در راه باشگاه ورزشی بودم که ماشین آمبولانس را سر کوچه دیدم. سریع به مدرسه رفتم. درب مدرسه بسته بود و مسوولان مدرسه اجازه خروج دانش‌آموزان را نمی‌دادند. آمبولانس هم در همان لحظه رسید و تعداد زیادی از دانش‌آموزان را با برانکارد به بیمارستان بردند. وضعیت یکی از دانش‌آموزان نسبت به دیگران بهتر بود اما به یکباره از هوش رفت. سراغ دخترم را از یکی از همکلاسی‌هایش گرفتم اما تنگی نفس شدید داشت و به یکباره احساس بی‌حسی پا کرد و بیهوش شد. تا آنجایی که ما متوجه شدیم مدیر مدرسه از دیروز مرخصی بوده و در مدرسه حضور نداشته است. چرا باید مدیر مدرسه دقیقا در این روز مرخصی بگیرد؟! مگر کادر مدرسه نباید امنیت بچه‌ها را تضمین کند؟! این در حالی است که من تنها یک معلم را دیدم که دچار مسمومیت شده بود، مابقی معلم‌ها و ناظم مدرسه کاملا خوب بودند، بیشتر دانش‌آموزان مسموم شده بودند. اورژانس بیشتر بچه‌ها را با ویلچر یا برانکارد به بیمارستان برد.»

این مادر در ادامه بیان کرد: «‌زنگ تفریح ساعت ۹ است اما معلم بنا به دلایلی که هنوز نمی‌دانیم چیست اجازه خروج بچه‌ها از کلاس را نداده ‌است. اما خود معلم برای دقیقه‌ای از کلاس خارج شده و با یک معلم دیگر در راهرو حرف می‌زده. همون لحظه یک بوی مشمئز‌کننده در کلاس پیچید و بچه‌ها دچار سرگیجه و حالت تهوع شدند. اما معلم عربی همچنان به این بچه‌ها دروغ می‌گوید و اجازه خروج به بچه‌ها را نداده است. بعد از یک ربع که حال بچه‌ها بدتر شد همه را راهی حیاط کردند. این در حالی است که تنفس بچه‌ها در همان یک ربع شدت مسمومیت را بیشتر کرده است.»

او با اشاره به اینکه بعضی از دانش‌آموزان در حیاط بیهوش شدند، گفت: «‌به گفته دخترم از یک کلاس صدای مهیبی شنیدند و بعد از آن بوی نعنا به مشام همه رسیده است. در آن لحظه معلم اجازه باز کردن پنجره‌ها را نداده است. به هر طریقی شده بچه‌ها خود را به حیاط رساندند و دانش‌آموزانی که موبایل داشتند با والدین خود تماس گرفتند. معاون آموزش‌وپرورش هم به مدرسه آمد اما بعد از چند ساعت بدون هیچ جوابی رفت.»

کادر مدرسه سکوت کردند
والد دیگری که مدام اشک می‌ریخت و زیر لب مدیرمدرسه را مقصر می‌ دانست، درباره عملکرد مسوولان مدرسه  گفت: «‌مدیر مدرسه به مرخصی رفته بود. ناظم و دو تن از معلمان مشغول ساماندهی بچه‌ها و مادران نگران بودند. بیشتر تلاش‌ها بر این بود که ماجرا زودتر جمع و شرایط عادی شود، اما با حضور ماموران انتظامی کمی فضا تغییر کرد. مسوولان مدرسه به جای اینکه پاسخ شفافی به خانواده‌ها بدهند، درب مدرسه را به روی خانواده‌های نگران بستند و سکوت کردند.»

او ادامه داد: «‌معاون آموزش‌وپرورش به جای اینکه علت را بررسی کند به ما می‌گوید مسمومیت‌ها کار خود دانش‌آموزان است! آنها می‌گویند در پی بررسی از سه مدرسه متوجه شدیم یکی از دانش‌آموزان در کلاس گاز اشک‌آور زده است! من سوالم از مسوولان این است که مگر گاز اشک‌آور به همین راحتی‌ها قابل دسترس است؟ یکی از نمایندگان مجلس نیز گفته براساس نتیجه آزمایش‌ها گاز N2 در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته این گاز هم به راحتی قابل دسترس نیست.»

پاهای خود را حس نمی‌کردیم
یکی از دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده و بعد از دو ساعت از بیمارستان مرخص شده بود،  گفت: «من همین الان از زیر سرم به مدرسه برگشتم تا کیفم را بردارم. در یک لحظه مخلوطی از بوی نعنا و تخم‌مرغ گندیده در فضای کلاس پیچیده شد و دچار سرگیجه و تنگی نفس شدید شدم. من و چند نفر دیگر تب و لرز داشتیم که رویمان پتو انداختند. مادرم آمد و رفتم درمانگاه، چون گلو‌درد داشتم و نمی‌توانستم راه بروم. بعضی از بچه‌ها هم دچار بی‌حسی بدنی شده بودند. مدیر مدرسه خانم علیمرادی امروز به مدرسه نیامده بود.»

مسوولان مدرسه پیگیر سلامت بچه‌ها نبودند
یکی دیگر از والدین با اشاره به اینکه دختر او دچار مسمومیت شده و مقداری کف بالا آورده  گفت: «معده دخترم را با آبلیمو شست‌و‌شو دادم، اما مدرسه برای گرفتن آزمایش و پیگیری وضعیت سلامتی بچه‌ها کاری انجام نداد. آنها فقط می‌خواستند وضعیت را آرام و مدرسه را خالی کنند. اصلا به این فکر نبودند که چه کسی حالش بد است، چه کسی حالش خوب است. حتی از مدرسه به من اطلاع ندادند که چنین اتفاقی افتاده. ما از اخبار متوجه مسمومیت بچه‌ها شدیم. خیلی از مادران هم به همین دلیل مستاصل بودند. بچه‌هایی هم که حالشان بد بود بعد از خروج از مدرسه، می‌بردند داخل آمبولانس سرم بهشان می‌زدند. اما یکی دوتا از بچه‌هایی که حالشان بد بود خانواده‌هایشان شخصا به بیمارستان منتقل کردند.»

بی‌حس شدیم!
یکی دیگر از دانش‌آموزان با روایت متفاوتی گفت: ه ماجرای مسمومیت در مدرسه سیزده آبان از دو روز پیش شروع شده بود. چند روزی بود که در ساعت‌های مختلف دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شدیم، اما موضوع را جدی نمی‌گرفتیم. امروز میزان سردرد‌ها بیشتر شد به همین دلیل تعدادی از بچه‌ها قرص استامینوفن از معلم گرفتند، اما به مرور دچار تنگی نفس و سرگیجه شدید شدیم. ساعت ۹ باید زنگ تفریح نواخته می‌شد، اما به ساعت که نگاه کردم متوجه شدم ساعت از ۹ گذشته و هنوز زنگ تفریح را نزده‌اند. ساعت ۹ و ربع بود که بوی مشمئز‌کننده‌ای مدرسه را فرا گرفته بود. من فقط از چشمانم اشک می‌آمد و دچار تنگی نفس شده بودم. بلافاصله از کلاس بیرون آمدم و به حیاط رفتم که در آنجا دیدم بعضی از بچه‌ها توان راه رفتن ندارند و تنگی نفس شدید دارند و بعضی دیگر به طور کامل بیهوش شده‌اند. همان لحظه آمبولانس و اورژانس وارد مدرسه شد. مدیر مدرسه هم به خاطر مسافرت مرخصی گرفته بود.»

مردم را آرام کنید
البته ماموران انتظامی در محل حضور داشتند و مشغول سامان دادن به اوضاع و خلوت‌ کردن محیط بودند. همچنین تعدادی لباس شخصی هم حضور داشتند و سعی می‌کردند فضا را آرام کنند، می‌گفتند شعار ندهید، بچه‌ها را ببرید. در این میان یکی از ماموران انتظامی در پاسخ به سوال  در راستای اینکه وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «‌بنده در این خصوص نظری ندارم، زیرا هنوز از دلیل مسمومیت بچه‌ها اطلاعی ندارم. البته اگر شما می‌توانید کمی مردم را آرام کنید. وگرنه اطلاعی درخصوص جزییات این موضوع ندارم، شما باید از وزارت آموزش‌وپرورش جزییات این حادثه‌ها را بپرسید. ما اطلاع چندانی نداریم.»

دخترم کجاست
یکی از پدران هم با کت و شلوار خاکی و موهای آشفته به دنبال دختر خود در میان جمعیت می‌گشت. ماموران نیروی انتظامی از دختر اطلاعی نداشتند و والدین دیگر نیز این پدر را راهی بیمارستان کردند. این در حالی است که تا آن ساعت تقریبا بیشتر دختران از بیمارستان مرخص شده بودند. در این میان تعدادی از خانواده‌ها به دلیل ترس و اضطراب ناشی از مسمومیت‌ دانش‌آموزان دختر و عدم پاسخ شفاف از سوی مسوولان مربوطه و نیروی انتظامی حاضر در منطقه که پاسخ شفافی دریافت نکرده بودند با ماموران درگیر شدند که کمی بعد با دخالت مردم شرایط به حالت عادی بازگشت.

توفان مسمومیت در مدارس
اطلاعات رسیده خبر از مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان بهاران و خلبان ذاکر اردبیل می‌دهد. بنابر گفته‌های دانش‌آموزان از ساعات اولیه دیروز بوی گاز یا مشابه آن در مدرسه احساس می‌شده است. ۶ دستگاه آمبولانس به این مدارس اعزام شدند و دانش‌آموزان را به بیمارستان سبلان اردبیل منتقل کردند. بنابر شنیده‌ها این مسمومیت تنها در دبیرستان بهاران نبوده و در دبیرستان دادمان و معراج نیز رخ داده است.

علی محمدیان‌اردی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص اظهار کرد: در پی تماس تلفنی از طرف تعدادی از مدارس دخترانه با اورژانس، عوامل اورژانس به این مدارس مراجعه کردند که با بررسی‌های میدانی مشخص شد مجموعا دانش‌آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده‌اند. وی اضافه کرد: دانش‌آموزان با علائمی مانند تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی شکایت داشتند و دانشگاه با به کارگیری همه امکانات اورژانسی خود و شهرستان‌های اطراف با ۲۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس اقدام به انتقال دانش‌آموزان به مراکز درمانی کرد.

محبوبی‌پور، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل گفت: تاکنون از ۷ مدرسه اردبیل گزارشی مشابه دریافت شده و در کل ۲۰۲ دانش‌آموز اردبیلی به صورت خفیف با مسمومیت روبه‌رو شده‌اند.

درخواست نماینده خلخال برای رسیدگی به مسمومیت دانش‌آموزان
این در حالی است که سید‌غنی نظری، نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت دوم دیروز صحن مجلس در تذکری با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس کشور طی روزهای اخیر گفت: در اردبیل نزدیک به ده‌ها نفر از دانش‌آموزان مسموم شده‌اند که نهادهای مرتبط باید پاسخگو باشند و به مردم گزارش لازم را ارائه دهند. وی تاکید کرد: درباره اینگونه کارها نباید کتمان‌کاری شود و نباید درباره امنیت دانش‌آموزان‌مان کوتاهی داشته باشیم. طی روزهای گذشته دانش‌آموزان سه مدرسه شهرستان بروجرد دچار علائم مسمومیت شدند. همچنین این موضوع در یک خوابگاه دانشجویی هم تکرار شد. اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعداد معدودی از دانشجویان دختر بروجردی شب نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش‌آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند. مسمومیت دانش‌آموزان تاکنون در مدرسه پسرانه «خیام» بروجرد تایید شده است. مشابه این اتفاق پیش از این در دو دبیرستان دخترانه «احمدیه» و ۱۵ خرداد این شهرستان رخ داده است.

در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، صبح دیروز نیز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر دچار مسمومیت شدند. همچنین دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در تهرانپارس مسموم شدند.

این موضوع طی روزهای قبل در پردیس هم رخ داده بود. محمد فروتن مدیر آموزش‌وپرورش پردیس ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه خیام پردیس خبر داد و گفت: این گازگرفتگی ظهر سه‌شنبه در مدرسه دخترانه رخ داد و دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. مدیر آموزش‌وپرورش پردیس تعداد دانش‌آموزان را ۳۵ نفر دانست و افزود: حال همه این ۳۵ دانش‌آموز مساعد است و بسیاری از این دانش‌آموزان نیز از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. این مسوول از شهروندان خواست به شایعات موجود در فضای مجازی گوش ندهند و اخبار رسمی را از خبرگزاری رسمی کشور دنبال کنند.

و اما پیش از ظهر دیروز در یکی از مدارس آموزش‌وپرورش شهر کرمانشاه خبر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه گزارش شد؛ که به گفته شاهدان عینی حاضر در محل پس از حضور تیم‌های اورژانس حدود ۱۵ نفر از دانش‌آموزان به اورژانس بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) کرمانشاه منتقل شدند.

رییسی بالاخره به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان ورود کرد!
رییس‌جمهور وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.

سیدابراهیم رییسی صبح دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد‌شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

رییس‌جمهور تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود. وزیر کشور نیز با رد برخی اخبار درباره بازداشت افراد دخیل در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان گفت: خبرهای مختلفی داده می‌شود که همه کذب است. بی‌حس شدن دانش‌آموزان کذب محض است و تا الان افرادی در این رابطه دستگیر نشده‌اند. اگر دستگاه‌ها، اطلاعاتی کشف کردند به اطلاع مردم می‌رسانیم.

ماجرای مسمومیت دختران به صحن مجلس کشیده شد
موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف در مجلس جنجال‌برانگیز شد و برای دقایقی جلسه علنی مجلس را متشنج کرد.

مرتضی محمودوند نماینده خرم‌آباد و چگنی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس اظهار کرد: دختربچه‌های مظلوم و معصوم در مدارس در حال پرپر شدن هستند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا فقط تمرکز روی بودجه است؟ ما امروز مشکل امنیتی داریم. اگر دختر خود ما بود نیز اینگونه رفتار می‌کردیم؟ چرا باید مجلس هیچ واکنشی به این موضوع نشان ندهد. پس از اتمام تذکر محمودوند، محمدتقی نقدعلی با حضور در مقابل وی تذکری را به وی در این خصوص اعلام کرد و سپس محمودوند با صدایی بلند خطاب به وی گفت: شما که معلم اخلاق هستید اگر این اتفاق برای دختر شما می‌افتاد چه کار می‌کردید؟ در حالی که محمودوند بلندبلند مطالبی را خطاب به نقدعلی مطرح می‌کرد گروهی از نمایندگان دور وی جمع شده بودند و سعی داشتند وی را آرام کنند.

مساله مسمومیت‌ها قطعا ابعاد امنیتی دارد
یک نماینده مجلس با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس برخی از نقاط کشور گفت: این موضوع دارد فراگیر می‌شود و واقعا نگران‌کننده است. این مساله قطعا ابعاد امنیتی دارد، نمی‌تواند اتفاقی باشد و باید نهادهای امنیتی به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

جلال رشیدی‌کوچی نماینده مجلس با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس برخی نقاط کشور گفت: این موضوع دارد فراگیر می‌شود و واقعا نگران‌کننده است. این مساله قطعا ابعاد امنیتی دارد، نمی‌تواند اتفاقی باشد و باید نهادهای امنیتی به این موضوع ورود جدی داشته باشند. رشیدی‌کوچی در این خصوص گفت: اگر به این مساله سریعتر رسیدگی نشود، و عوامل و عواملان آن مشخص و دستگیر نشوند حتما تبدیل به یک آسیب جدی در کشور می‌شود.
قرار است این موضوع را با توجه به اینکه ابعاد امنیتی دارد، در کمیسیون شوراها با حضور مسوولان امنیتی بررسی کنیم. البته نهادهای امنیتی به مساله ورود داشته‌اند و یک‌ماه‌و‌نیم است که در حال بررسی موضوع هستند و به سرنخ‌هایی هم رسیده‌اند اما از لحاظ ابعاد امنیتی این اطلاعات را رسانه‌ای نکرده‌اند. از بعد اجتماعی‌ و روانی باید رسانه‌ها به این مساله بپردازند. اینکه گفته می‌شود از طرف گروه خاصی است، حدس و گمان است اما قطعا نهادهای امنیتی در حال بررسی موضوع به صورت جدی هستند. در هیچ‌کدام از دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده‌اند نابینایی نداشته‌ایم و فقط سرگیجه و حالت تهوع بوده است.

با عوامل این جنایت برخورد کنید
عادل فردوسی‌پور نیز در پستی اینستاگرامی نسبت به مسمومیت دانش‌آموزان دختر واکنش نشان داده است. وی نوشت: مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه هولناک و تاسفبار است. باورکردنی نیست که طی هفته‌های اخیر دختران دانش‌آموز مسموم می‌شوند و عاملان این جنایت همچنان در حاشیه امن به عمل جنایت‌آمیزشان ادامه می‌دهند. این افراد چه کسانی‌اند که می‌خواهند با ایجاد فضای رعب‌و‌وحشت، برای رشد سرمایه‌های انسانی مانع‌تراشی کنند؟ آینده از آن نوجوانان و جوانان این سرزمین است. بیش از این با جسم و روان‌ فرزندان ایران بازی نکنید.

حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنید
معصومه ابتکار فعال سیاسی نیز روزگذشته در واکنش به مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز کشور در حساب توئیتری خود نوشت: یک ماه است که جنایت مسموم کردن دختران تکرار می‌شود. همه منتظرند بخش‌های انتظامی و قضایی فورا اقدام کنند.»

وی در ادامه نوشت: «چرا این همه تعلل؟ نکند مثل اسیدپاشان اصفهان شود! آیا نسبتی بین عدم تصویب قوانین نفی خشونت علیه زنان و این وقایع وجود دارد؟ یک بار برای همیشه حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنید. ظاهرا گزارش‌ها حاکی از وقوع جنایت مسمومیت بین دختران دانش‌آموز از حدود سه ماه قبل است. بدینوسیله اصلاح می‌شود.»

مسمومیت دانش‌آموزان دختر فاجعه‌ حکمرانی است
«عباس آخوندی» طی یادداشتی که در صفحه‌ توئیتر خود منتشر کرده است با هشتگ مدارس نظامیه نوشت: «‌مسمومیت دانش‌آموزان دختر بی‌گمان یک جنایت انسانی و فاجعه‌ حکمرانی است. ضمن ضرورت شناسایی عوامل این جنایت باید ریشه‌های تفکر آن خشک شود. دریغ از بزرگترین دستاورد ج.ا.ا آموزش عمومی دختران که این‌گونه پایمال شود.»

گمانه‌زنی‌ها درباره علت مسمومیت
یکی از پزشکان بیمارستان شرق تهران که دیروز معالج دانش‌آموزان دختران مسموم شده بود، گفت: تمام اظهاراتی که تا به امروز بیان شده همگی بر پایه حدس‌وگمان است. نمی‎توان به صورت قطعی درمورد علت مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه نظر داد. دیروز ۱۵ دانش‌آموز به بیمارستان ما مراجعه کردند و تعدادی از آنها در بیمارستان بستری شده‌اند. آنچه که در این میان ظن‌و‌گمان‌ها را به سوی خود برده استفاده از «نیتروژن موستارد» است. این گاز دارای علائمی مانند مشکل تنفسی، سوزش چشم، تهوع، سرگیجه، خواب‌آلودگی و بی‌اشتهایی دارد. همچنین برخی افراد که به بیمارستان مراجعه کرده‌اند علائمی از خود بروز داده‌اند که شک ما را به سمت مسمومیت توسط ارگانوفسفره (‌سموم مورد استفاده در کشاورزی) برده است. وی در واکنش به گفته نماینده مجلس در جهت استفاده از گاز مایع N2 در جریان مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان بیان کرد: گاز N2 در مصارف پزشکی استفاده نمی‌شود و این گاز در کارخانه‌هایی یافت می‌شود که با مواد شیمیایی سر‌و‌کار دارند و به راحتی در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد. آن دسته از افراد یا گروهی که به این گاز دست پیدا کرده و از آن در جهت مسموم کردن دانش‌آموزان استفاده کرده‌اند، افراد معمولی نیستند و نسبت به عوارض آن آگاهی داشتند. طبیعتا آنها به یک محیط کارخانه‌ای دسترسی داشته و توانسته‌اند این گاز را در حجم بالا تهیه کنند. علائم خفیف در دانش‌آموزان بیانگر حرفه‌ای بودن این افراد است؛ چراکه می‌دانند به چه صورت مسمومیت ایجاد کنند که عوارض شدیدی ایجاد نشود، این گاز با موادی مانند آب یا چیز دیگری به میزانی رقیق شده است تا علائم خفیفی در دانش‌آموزان ایجاد شود. زیرا تنفس این گاز به صورت خالص و در دوزهای بالاتر علائم شدیدتری مانند ضایعات پوستی ماندگار و حتی مرگ افراد را در پی دارد. با این حال، این مساله نیازمند تحقیقات بیشتر هم از منظر پزشکی و هم از نظر امنیتی است. در هر صورت به دلیل اطلاعات اندک ما به طور قطع و یقین نمی‌توان روی این موضوع تمرکز کرد و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: