کد خبر: ۳۲۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 01
افزایش بی‌خانمانی در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هشداری جدی است؛ این اتفاق یکی از پیامدهای پیش‌بینی شده تاثیر شرایط اقتصادی بر افراد آسیب‌دیده است.
شفاآنلاین>سلامت>افزایش بی‌خانمانی در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هشداری جدی است؛ این اتفاق یکی از پیامدهای پیش‌بینی شده تاثیر شرایط اقتصادی بر افراد آسیب‌دیده است. بی‌خانمانی می‌تواند هزینه‌های هنگفتی برای دولت و جامعه به‌همراه داشته باشد.

اگر از حالا به فکر این مسئله نباشند، در آینده ناچار می‌شوند برای جبران آن، چندین برابر هزینه کنند. شرایط سخت اقتصادی منجر می‌شود معتادانی که در طبقه متوسط قرار می‌گیرند، با افت دهک مواجه شوند.

آنها فقیرتر می‌شوند و این وضعیت تنها شامل فرد معتاد نمی‌شود، خانواده او را هم درگیر می‌کند. بررسی‌ها نشان‌‌دهنده ارتباط مستقیم میان آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های اقتصادی در تمام کشورهای دنیاست. بحران‌های اقتصادی منجر به افزایش قیمت مواد مخدر می‌شوند و این افزایش به‌شدت روی خانواده این افراد تاثیر می‌گذارد و درنهایت لطمه‌ای به کل جامعه وارد می‌کند.

 به استناد مطالعات انجام شده، تغییر شرایط اقتصادی، می‌تواند منجر به تغییر الگوی مصرف شود و مصرف‌کنندگان مواد مخدر را به سمت الگوی پرخطر سوق دهد؛ الگوی پرخطر یعنی استفاده از مواد پرخطرتر یا نوع مصرف پرخطرتر. تاثیر هر نوع تغییر مصرف، در آینده قابل مشاهده است. درآمد مصرف‌کنندگان مواد مخدر، ثابت است اما چرخه افزایش فشارهای اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز که بر قیمت مواد مخدر وارداتی از کشورهای همسایه تاثیر می‌گذارد، مصرف‌کننده را ناچار به تغییر الگوی مصرف می‌کند. در این وضعیت هم الگوی مصرفش تغییر می‌کند، هم احتمالا مجبور می‌شود از سبد خانواده‌اش بزند. معمولا وقتی الگوی‌مصرف تغییر می‌کند، پرخطرتر می‌شود.

حالا در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ این شرایط فرصتی است برای سوق دادن مصرف‌کننده به سمت درمان‌های متنوع ازجمله درمان‌های نگهدارنده تا جامعه و فرد معتاد، آسیب کمتری ببینند. دومین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، درایت مدیریتی برای گسترش برنامه‌های کاهش آسیب است، چراکه با رفتن فرد معتاد به سمت الگوهای مصرف پرخطر، او نیاز به برنامه کاهش آسیب جدیدتری پیدا می‌کند. اگر برنامه درستی برای این افراد طراحی شود، دیگر لازم نیست در آینده با حجم زیادی از این بی‌خانمان‌ها مواجه شویم.عباس دیلمی‌زاده / مدیرعامل جمعیت تولد دوباره/ هم میهن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: