کد خبر: ۳۲۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 27
دریافت مواد غذایی نامناسب در دوران کودکی الگوی نامناسب تغذیه ای را پدید می‌آورد و در طولانی مدت خطر بروز بیماری‌های مزمنی مانند فشارخون، دیابت نوع ۲ و حتی برخی از سرطان‌ها را به دنبال دارد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر سیما جعفری‌راد دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان‌کرد: دسترسی کودکان به خوراکی ها و مواد غذایی ناسالم باید محدودتر شود، مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها و سبزی‌ها به میزان بیشتری در سبد خانوار قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین:وی یادآورشد: خانواده ها باید از طریق شیوه‌های آموزشی، تشویق کودکان به مصرف مواد غذایی سالم را با جدیت در پیش بیگیرند.

جعفری‌راد به اهمیت تنوع غذایی کودکان اشاره‌کرد و افزود: کودکان از تمام پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین‌های آن، میوه‌ها و سبزی‌ها) مصرف کنند.

این متخصص تغذیه توضیح‌داد: تعداد وعده‌های غذایی کودکان باید حداقل پنج وعده شامل سه وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده باشد.

وی صبحانه را یکی از وعده‌های مهم غذایی عنوان‌کرد و گفت: والدین تلاش کنند تا مصرف صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم به کودکان خود آموزش دهند و از مواد غذایی با میزان بالای انرژی مانند مواد غذایی خیلی شیرین یا پرچرب در وعده های غذایی کودکان کمتر استفاده کرد.

جعفری راد در خصوص میان وعده‌های مناسب ویژه کودکان بیان‌کرد: مصرف خوراکی‌ها مانند نان و پنیر، انواع میوه، خرما، کشمش، توت خشک، انواع آجیل، شیر، آب میوه‌های خانگی و بیسکویت‌های تهیه شده از غلات کامل و یا محتوی دانه‌های کنجد یا گردو و امثال آن برای کودکان بسیار مفید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه‌کرد: کودکان را صددرصد از غذاهایی که به آنها علاقه‌دارند( به عنوان مثال علاقه شدید به خوردن چیپس، شکلات و امثال آنها) محدود نکنید چون محدودیت کامل منجر به شکست جهت ترغیب کودک به خوردن غذاهای سالم خواهد شد؛ بنابراین بهتر است این اقلام را به هر ۲ هفته یا ماهی یک بار کاهش داده و پس از آن با بزرگ شدن کودک، افزایش درک و آگاهی وی، مصرف آنها را به تدریج محدودتر کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: