کد خبر: ۳۲۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 27
مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ادامه دارد و حالا پای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نیز به میان آمده و این امر مُهرتاییدی بر عمدی بودن این امر است. این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه از نهم آذر ماه در قم آغاز شده
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران می‌گوید: اینکه گفته می‌شود این امر فقط در مدارس دخترانه رخ می‌دهد و ما میکروب یا ویروسی نداریم که در مقابل پسران مصونیت داشته باشد، پس شائبه عمدی بودن این اتفاق را بیشتر می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:هر مسمومیتی علائم خود را دارد ولی معمولا با علائم حالت تهوع، سرگیجه و بی‌حالی یا در برخی موارد بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی و گرفتگی عضلات شروع می‌شود و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند، دچار بیهوشی می‌شود.  خسرو نیا در پاسخ به این سوال که در روزگار فعلی و با این حجم از تکنولوژی، چطور نمی‌توان تشخیص داد که این منشاء یا علت این بیماری از کجاست؟ می‌گوید: «شاید علت آن را می‌دانند و اعلام نمی‌کنند ولی با این پیشرفت نمی‌توان بیماری را تشخیص نداد.»
 
مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ادامه دارد و حالا پای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نیز به میان آمده و این امر مُهرتاییدی بر عمدی بودن این امر است. این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه از نهم آذر ماه در قم آغاز شده و تاکنون صدها دانش‌آموز در 60 مدرسه این شهر که عمدتاً مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسمومیت شده‌اند.

همچنین مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان از دوم اسفند ماه به شهر بروجرد در استان لرستان گسترش یافت و در این روز دست‌کم 20 دانش‌آموز دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. در تازه‌ترین موارد، دیروز نیز خبر مسمومیت 50 دانش‌آموز دختر دیگر در بروجرد و انتقال آنها به بیمارستان منتشر شد.

روز شنبه نیز دست‌کم 48 دانش‌آموز دختر دیگر در شهرهای بروجرد و قم به‌دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند. در این شرایط فرماندار بروجرد گفت: تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه 15 خرداد این با علائم سرگیجه و حالت تهوع به مراکز درمانی اعزام شدند. مسلم مرادی سلامت دانش‌آموزان را اولویت اول دانست و افزود: پزشکان متخصص معاینات کامل را برای بهبود کامل دانش‌آموزان انجام می‌دهند تا مشکل خاصی برای سلامت این عزیزان به وجود نیاید. علت مسمومیت دانش‌آموزان توسط گروه‌های متخصص با در نظر گرفتن ابعاد مختلف در حال بررسی است و به محض مشخص شدن، به صورت شفاف به اطلاع مردم خواهد رسید.

تایید تلویحی عمدی بودن مسمومیت

در این شرایط معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، عمدی‌بودن عامل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر برخی مدارس کشور را که از آذرماه شروع شده، به شکل تلویحی تایید کرد. یونس پناهی در یک نشست خبری در مشهد گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند.»

البته وی توضیحی درباره این‌که «این افراد» چه کسانی می‌توانند باشند، ارائه نکرد و این امر شائبه‌های آن شب‌نامه ها را به‌نوعی پررنگ می‌کند!. معاون وزیر بهداشت این مسمومیت‌ها را ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس و عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست و گفت: «دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و ایجاد استرس و اضطراب در این دانش‌آموزان منجر به طولانی‌شدن روند بهبودی می‌شود.»

این در حالی است که به‌رغم درخواست والدین و حتی برخی نمایندگان مجلس، هنوز هیچ گزارشی از نتیجه بررسی موضوع منتشر نکرده‌اند. با این حال پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «نتایج قابل استنادی درباره علل بیرونی مسمومیت دانش آموزان در قم در دسترس نیست. درباره مسمویت تعدادی از دانش آموزان در قم، به نتایجی دست یافته‌ایم و از جمله محرز است که این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و همچنین عوارض آن زودگذر بوده است. درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها هنوز نتایج قابل استنادی در دسترس نیست.»

فقط از سه طریق مسمومیت به وجود آورد

در این شرایط ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران  می‌گوید: «مسمومیت‌های دسته جمعی، فقط در سه مورد رخ می‌دهد، استفاده از آب آلوده، غذا یا انتشار گاز در یک محیط سربسته. ممکن است آب مدرسه آلوده باشد، یا وسیله‌ای به داخل لوله بخاری بگذارند که باعث ایجاد گاز شود و از طریق بخاری به داخل کلاس‌ها منتشر گردد. همچنین بوفه مدارس خوراکی‌های مسموم را به دانش آموزان بدهد. اینکه گفته می‌شود این امر فقط در مدارس دخترانه رخ می‌دهد و ما میکروب یا ویروسی نداریم که در مقابل پسران مصونیت داشته باشد، پس شائبه عمدی بودن این اتفاق را بیشتر می‌کند. هر مسمومیتی علائم خود را دارد ولی معمولا با علائم حالت تهوع، سرگیجه و بی‌حالی یا در برخی موارد بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی و گرفتگی عضلات شروع می‌شود و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند، دچار بیهوشی می‌شود. خسرو نیا در پاسخ به این سوال که در روزگار فعلی و با این حجم از تکنولوژی، چطور نمی‌توان تشخیص داد که این منشاء یا علت این بیماری از کجاست؟ می‌گوید: «شاید علت آن را می‌دانند و اعلام نمی‌کنند ولی با این پیشرفت نمی‌توان بیماری را تشخیص نداد.»

ورود وزارت اطلاعات به ماجرا

پس از ماه‌ها بالاخره کمیسیون آموزش مجلس به این موضوع ورود کرده و علیرضا منادی سفیدان گفته است: «وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و اطلاعات در رابطه با مسمومیت دانش آموزان در کمیسیون آموزش حاضر می‌شوند» بنا به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری دانشجو: «از اول ماجرای مسمومیت دانش آموزان قمی، کمیسیون آموزش مجلس پیگیر قضیه بوده است. به زودی از وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و اطلاعات دعوت خواهیم کرد تا در کمیسیون حاضر شوند.

ممکن است کسانی که در جبهه اغتشاشات به اهداف خود نرسیدند، به دنبال ضربه زدن به آموزش دانش آموزان به خصوص دختران ما باشند.» پیش‌تر حجت الاسلام، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور هم از احتمال عمدی‌بودن این مسمومیت‌ها خبر داده بود. 25 بهمن، نفیسه مرادی، دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، گفته بود: «تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاریِ منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.»

سامه یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم روز یک‌شنبه هفتم اسفند تأیید کرد که «وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده، ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است.» او نیز همچون برخی دیگر از مقام‌ها بر عمدی‌بودن این مسمومیت‌ها تاکید کرد. روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: