کد خبر: ۳۲۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 27
آتش‌سوزی در ساختمانی 7 طبقه در خیابان بهار تهران پس از 13 ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان در حالی مهار شد که فرمانده ایستگاه 120 آتش‌نشانی در جریان این عملیات نفسگیر به شهادت رسید.
شفاآنلاین>سلامت>آتش‌سوزی در ساختمانی 7 طبقه در خیابان بهار تهران پس از 13 ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان در حالی مهار شد که فرمانده ایستگاه 120 آتش‌نشانی در جریان این عملیات نفسگیر به شهادت رسید.

به گزارش شفاآنلاین:ساعت 10 و 20 دقیقه صبح شنبه 6 اسفند آتش‌نشانان به ساختمان 153 خیابان بهار رسیدند، اهالی می‌گفتند ساختمان 60 سال قدمت دارد و سه طبقه پارکینگ زیر زمین است که از سوی مالک ساختمان به انبار و محل نگهداری باتری‌های لیتیومی و صندلی‌های ماساژور تبدیل شده بود. آتش‌سوزی هم از طبقه منفی 2 شروع شده بود.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: با شروع عملیات مهار، از سوی 200 آتش نشان بلافاصله برای حفظ سلامت شهروندان و با توجه به احتمال ریزش ساختمان و جلوگیری از تکرار فاجعه پلاسکو همه ساختمان‌های اطراف ‌و اماکن پرخطر تخلیه شد. پلیس خیابان را بست و از تردد افراد و خودروها جلوگیری شد. آتش نشانان به‌ علت شدت آتش، ناگزیر از حفر تونل از طبقه منفی ۲ برای خاموش کردن حریق شدند و سرانجام پس از 13 ساعت عملیات بی‌وقفه و نفسگیر آتش مهار شد، اما حادثه‌ای رخ داد که داغ بزرگی بار دیگر بر دل آتش‌نشانان نشاند.
 
ناپدید شدن فرمانده ایستگاه 120
در حالی که عملیات رو به پایان بود، متوجه شدیم قریب‌رضا دارابی، فرمانده ایستگاه شماره ۱۲۰ که برای خاموش کردن آتش وارد طبقات منفی ساختمان شده بود، ناپدید شده است.

بدین ترتیب جست‌وجو برای یافتن او آغاز شد. آتش‌نشانان در میان دود به جا مانده از آتش، راهی طبقات شدند. تلاش برای یافتن مرد 47 ساله ادامه داشت اما در هیچ کدام از طبقات نشانی از او به دست نیامد. تا اینکه آنها از طبقه‌های بالایی به داخل چاهک آسانسور نگاه کردند، ناگهان متوجه مردی شدند که لباس آتش‌نشانی به تن داشت. آتش‌نشانان بلافاصله خود را به طبقه منفی سه رساندند و مشخص شد فرمانده  به دلیل دود غلیظی که در محل بود متوجه چاهک آسانسور نشده و به چاه 6 متری  سقوط کرده و به شهادت رسیده است.

یک ساعت جست‌و‌جو
یکی از همکاران شهید دارابی گفت: نه اینکه چون رئیسم بود این را بگویم اما آقا رضا یک مرد به تمام معنا بود. او دو پسر 13 و 5 ساله داشت. با آنکه رئیس و فرمانده ایستگاه بود اما در عملیات مختلف اولین نفر بود که آماده می‌شد و قدم به میدان می‌گذاشت. از وقتی خبر فوت ایشان را شنیدیم همه بچه‌ها داغدار شده‌اند. روز حادثه شیفت من تمام شده بود و به خانه رفتم. اما زمانی که برای شیفت شب برگشتم به ما گزارش شد که رئیس ناپدید شده و بلافاصله راهی محل حادثه شدیم.

او ادامه داد: حدود یک ساعت جست‌وجو طول کشید تا در نهایت او را در چاهک آسانسور پیدا کردیم. یک ماه قبل بود که با حسرت عکس دوستان شهیدش در جنگ را  در فضای مجازی گذاشته بود؛ با حسرتی گفت «اینها رفیق‌هایم بودند و شهید شدند ولی ما هنوز هستیم.» مراسم تشییع این فرمانده شهید صبح روز دوشنبه 8 اسفند از اداره مرکزی آتش نشانی تهران آغاز و تا آرامگاه ابدی ایشان در امامزاده علی اکبر محله چیذر بدرقه خواهد شد.

دلنوشته برای دایی شهید
شهید رضا دارابی برادر همسر مداح مشهور کشورمان حاج محمود کریمی بود که فرزندش داوود کریمی در فضای مجازی با تأیید این خبر نوشت: «یک بار به او گفتم تو الان رئیس ایستگاه هستی، اصلاً وظیفه‌ات نیست داخل حریق بروی! خندید و گفت من نروم؟ بچه‌های مردم را بفرستم در دل آتش؟ آنها هم مثل من هستند و من هم مثل آنها. تا توانش را دارم، می‌روم در دل میدان. همیشه در هر شرایط و خطری نفر اول می‌رفت در حریق، حتی قبل از نیروهایش. یادم نمی‌رود روز پلاسکو شیفتش نبود ولی رفت سر حادثه و چهار روز خانه نیامد. آن شهید افتخار همه ما هست. او فهمید همه چیز جای دیگر است.»

 مالک ساختمان ۱۵۳ متهم است
غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور با اشاره به آتش‌سوزی ساختمان 153 در خیابان طالقانی به فارس گفت: این ساختمان در فهرست ۱۲۹ ساختمان دارای نقص سیستم اطفای حریق تهران نبوده است، ولی با توجه به تخلف از پروانه ساختمانی توسط سازنده و تبدیل پارکینگ به انبار تجاری، در کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران رأی قطعی مبنی بر رفع تخلف در خصوص این ساختمان صادر شده بود. از همین رو ساختمان پلمب شد، اما آذرماه مالک بر خلاف قانون و به نوعی با تجری نسبت به قانون آن رفع پلمب کرده بود. پس از این، موضوع با درخواست شهرداری در دادستانی تهران پیگیری شده و دستور قضایی مبنی بر پلمب مجدد این ساختمان با استفاده از نیروی پلیس صادر شده بود.
معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: علت اصلی حریق بعد از اتمام کارشناسی، توسط سازمان آتش‌نشانی و نیز دادسرای تهران اعلام خواهد شد. اما مالک یا سازنده به‌واسطه تخلف ارتکابی که می‌تواند از عوامل حادثه آتش‌سوزی در ساختمان باشد، متهم است و باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

انتشار فهرست ساختمان‌های نا ایمن
علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح دیروز گفت: لیست ساختمان‌های ناایمن را در اختیار مرجع قضایی قرار دادیم. این لیست در اختیار مهندس چمران رئیس شورای شهر نیز قرار خواهد گرفت. مسیری که از طریق دادگاه طی می‌کنیم، حتماً منجر به صدور احکام و رسیدن به نتیجه خواهد شد.
شهردار تهران درباره ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار که روز شنبه در آتش سوخت، گفت: پس از وقوع حادثه با همکاری دستگاه قضایی طبقات ساختمان ۱۵۳ را مورد پایش قرار داده‌ایم و قرار شد کارشناسان نظرات خود را در رابطه با این ساختمان بدهند.
مطابق نظرات کارشناسی ارائه شده در رابطه با آینده این ساختمان تصمیم‌گیری خواهد شد، اما برداشت ضمنی کارشناسان بر این موضوع تأکید دارد که در طبقه منفی 2 این ساختمان سه ستون آسیب دیده است و سازه آن نیاز به بازسازی دارد.

 

بــــرش

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه
علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران که روز شنبه در محل آتش‌سوزی حاضر شده بود، دستورهای قضایی لازم برای سهولت کار نیروهای امدادی از جمله تخلیه ساختمان‌های مجاور محل آتش‌سوزی ساختمان را که برای ساکنان آن ایجاد خطر می‌کرد، صادر کرد و گفت:‌ در رابطه با این آتش‌سوزی پرونده قضایی تشکیل شده است و گزارش نهایی حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید.
دادستان تهران افزود: مالک ساختمان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می‌کرده که به دلیل نامعلومی دچار حریق شده است. این بخش ساختمان به علت تغییر کاربری پلمب شده بود که بعد از مدتی فک پلمب شده است که باید بررسی شود علت فک پلمب چه بوده و در صورت اثبات تخلف در رفع نواقص و فک پلمب ساختمان، مقصران تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

 

ساختمان ناایمن نبود
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حریق ساختمان ۱۵۳ با یک ربع تأخیر به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شده بود، گفت: آتش ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز شد، اما با یک ربع تأخیر این آتش‌سوزی به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شده بود و آن هم به خاطر تخلفی بوده که صاحب ملک نمی‌خواسته آن را اعلام کند و در نهایت شاهد اتفاقات تلخی در پی این آتش‌سوزی بودیم.
وی از صدور اخطار برای ۱۶۰ ساختمان ناایمن پایتخت از طرف دادستانی تهران خبر داد و گفت: ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار که دچار آتش‌سوزی شد، جزو فهرست ساختمان‌های ناایمن از نظر آتش‌نشانی نبود. البته آتش‌نشانی به خاطر انبار کردن برخی وسایل که نباید در این ساختمان انبار می‌شد به این ساختمان اخطار داده بود، نه به خاطر ناایمن بودن خود ساختمان از نظر حریق.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: