کد خبر: ۳۲۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 27
منطقه یک تهران به عنوان گران‌ترین منطقه در بازار مسکن شناخته می‌شود. قیمت آپارتمان در این منطقه به متری ۱۱۱ میلیون تومان رسیده است.
شفاآنلاین>سلامت>منطقه یک تهران به عنوان گران‌ترین منطقه در بازار مسکن شناخته می‌شود. قیمت آپارتمان در این منطقه به متری ۱۱۱ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین:این را مرکز آمار به‌عنوان متوسط قیمت آپارتمان‌هایی که دی‌ماه امسال در منطقه یک به‌شکل رسمی معامله شده‌اند، اعلام کرده و به‌این ترتیب کسی که می‌خواهد یک واحد ۱۰۰ متری را در این بخش از پایتخت بخرد، باید به‌طور میانگین ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد. وقتی سراغ خانه‌های ویلایی می‌رویم قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها می‌تواند چند‌برابر آپارتمان‌های مسکونی باشد و همزمان در بازار اجاره‌بها، بحث پول پیش‌های چند میلیاردی وسط است که با همان بودجه در خیلی از مناطق تهران امکان خرید آپارتمان وجود دارد.

بودجه لازم برای خرید خانه در گران‌ترین منطقه تهران
خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در منطقه یک به‌طور میانگین ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه می‌خواهد. مثلا در محدوده ازگل که قیمت مسکن معمولا از محله‌هایی مثل نیاوران و زعفرانیه کمتر است، یک واحد ۱۰۰ متری را دقیقا ۱۱ میلیارد تومان آگهی کرده‌اند. واحدی که متری ۱۱۰ میلیون قیمت‌گذاری شده، چهار سال از سن بنای آن می‌گذرد و با امکانات کامل فروخته می‌شود. درباره عدد ۱/۱۱ میلیارد به‌عنوان میانگین قیمت آپارتمان در گران‌ترین منطقه تهران اسم بردیم، چون وقتی ردپای واحد‌های ۱۰۰متری را در محله دیگری مثل ولنجک می‌گیریم، با ارقام شگفت‌انگیزی مثل ۳۰ میلیارد تومان روبه‌رو می‌شویم. واحدی که فروشنده آن در توضیح این عدد به چیز‌هایی مثل اتاق خواب مستر، روف‌گاردن، کلیدنخورده و… اشاره کرده و نهایتا قیمت هر مترش ۳۰۰ میلیون تومان یعنی حدود سه‌برابر میانگین قیمت آپارتمان‌های گران‌ترین منطقه تهران در نظر گرفته شده است. در طرف مقابل یک واحد ۱۰۰متری را در منطقه یک برای فروش گذاشتند که اصطلا‌حا زیرقیمت منطقه آگهی شده است؛ واحدی که در شهرک شهید محلاتی است و قیمتش شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده، یعنی متری ۶۸ میلیون تومان. ۲۱ سال از عمر بنا می‌گذرد و نداشتن پارکینگ یکی از ایراد‌های آن به‌حساب می‌آید.

قیمت خانه‌های ویلایی چند برابر میانگین ارزش آپارتمان‌های مسکونی
قیمت خانه ویلایی در گران‌ترین منطقه تهران می‌تواند چندبرابر میانگین ارزش آپارتمان‌های مسکونی باشد. از عدد ۱۱۱ میلیون تومان به‌عنوان متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی در منطقه یک گفتیم، اما بد نیست بدانید یک خانه ویلایی در نیاوران که بیش از ۳۰ سال از عمر بنای آن می‌گذرد، متری ۳۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. متراژ آن به ۴۰۰ می‌رسد و خریدار باید بابت این خانه ویلایی که سه طبقه دارد، ۱۵۵ میلیارد تومان ناقابل پرداخت کند. همان حوالی قیمت خانه ویلایی دیگری را که دو طبقه دارد و ۱۸ سال پیش ساخته شده، ۷۳ میلیارد تومان اعلام کردند. متراژ این یکی به ۲۲۵ می‌رسد و ارزش هر متر آن را می‌توانیم ۳۲۴ میلیون تومان در نظر بگیریم. با پول مورد نیاز برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری در منطقه یک که در حال حاضر به‌طور میانگین ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است، می‌شود یک خانه ویلایی در شهرک نفت خرید که سال ۸۰ ساخته شده و حدود ۱۱ میلیارد تومان فروخته می‌شود.

بازار اجاره در شمال شهر
مالک آپارتمان ۱۰۰متری در بلوار اوشان ۱۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۰ میلیون کرایه دریافت می‌کند. یکی از ارزان‌ترین واحد‌های اجاره‌ای در منطقه یک محسوب می‌شود که البته انباری و پارکینگ ندارد و با اینکه طبقه اول است، خبری هم از آسانسور نیست. از طرفی عمر بنا به سال ۷۲ برمی‌گردد. حالا در منطقه یک مظنه گران‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای چقدر است؟ یک واحد ۲۲۰ متری در نیاوران بین فایل‌های اجاره آپارتمان در گران‌ترین منطقه تهران به‌چشم می‌خورد؛ واحدی که مالک آن در قدم اول دو میلیارد پول پیش می‌گیرد و اجاره ماهانه را ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. رقم دو میلیاردی ودیعه این واحد، طبق آمار‌های رسمی معادل ۳۷ متر آپارتمان مسکونی در تهران است و با این پول می‌شود در منطقه ۱۸، یک آپارتمان ۷۵ متری خرید. مالک واحد ۲۰۵ متری در کامرانیه دو میلیارد پول پیش می‌گیرد و مستاجر باید ماهی ۵۰ میلیون تومان اجاره بدهد. اجاره ماهانه واحد ۴۵۰ متری در فرمانیه درحالی ماهی ۱۰ میلیون تومان است که پول‌ پیش آن ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نوشته شده.

گرانی مسکن در چهار گوشه تهران
طبق آخرین آمارهای بازار مسکن رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران نسبت به مناطق بالاشهر بیشتر بوده است.
میانگین ارزش خانه‌های منطقه یک از متری ۱۰۰ در دی ماه به ۱۵۰ میلیون در اسفند ارتقا پیدا کرده است. افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران درحالی اتفاق افتاده که این عدد کمترین میزان رشد نسبت به تمام مناطق پایتخت است و در سه منطقه ۱۶، ۱۸ و ۲۰ شاهد جهش ۴۰ تا ۴۳ درصدی ارزش خانه‌ها بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن در مناطق غربی تهران نسبت به شرق پایتخت بیشتر بوده است.

قیمت مسکن خانه‌های منطقه یک از متری ۱۰۰ میلیون در دی ماه به ۱۵۰ میلیون در اسفند ارتقا پیدا کرده است. با این اوصاف رشد قیمت مسکن در منطقه یک تهران به‌عنوان گران‌ترین نقطه بازار مسکن حدود ۱۵ درصد برآورد می‌شود.

قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران بین ۲۲ تا ۴۳ درصد رشد داشته است. در منطقه ۱۶ متوسط قیمت مسکن از متری ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون افزایش پیدا کرد تا جهش ۴۳ درصدی ارزش خانه‌ها در این نقطه نسبت به تمام مناطق تهران بیشتر باشد. در منطقه ۲۰ میانگین ارزش آپارتمان‌های مسکونی به متری ۵۰ میلیون رسید. میزان رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی ۴۳ افزایش درصد برآورد شده است.

قیمت مسکن در شرق تهران بین ۲۰ تا ۲۴ درصد ارتقا پیدا کرده است. در منطقه پیروزی رشد ۲۴ درصدی را شاهد بوده‌ایم. ارزش هر متر آپارتمان در منطقه شرق از ۴۰ میلیون به ۸۴ میلیون تومان رسید. به صورت میانگین در منطقه شرق قیمت مسکن بین ۲۰ تا ۲۴ درصد افزایش داشته است.
قیمت مسکن در مناطق غربی تهران بین ۲۸ تا ۳۷ درصد رشد داشته است. خرید هر مترمربع آپارتمان مسکونی در منطقه غربی ۱۰۴ میلیون بوده که در قیاس با مهر ماه ۳۰ درصد افزایش داشته است.

گرانی در کمین حاشیه تهران
بیت‌الله ستاریان کارشناس مسکن درخصوص قیمت‌گذاری در مناطق مخلتف گفت: عموما خرید و فروش مسکن قاعده خاصی ندارد و براساس معاملاتی است که در مناطق انجام می‌شود و بعد از معاملات سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد.
او در ادامه بیان کرد: ارزش یک منطقه و افزایش قیمت‌ها براساس تقاضاست بنابراین سرمایه‌گذار است که تعیین می‌کند قیمت آن منطقه چگونه باشد و هرجا که رشد و توسعه وجود داشته باشد سرمایه‌گذار نیز وجود خواهد داشت. به طور مثال در حال حاضر برخی مناطق مانند منطقه یک و دو رشد ۸ الی ۱۰ درصدی دارند چرا که پیشرفت داشته‌اند و انتظاراتی برای رشد اقتصادی وجود ندارد بنابراین سرمایه‌گذار در آن مناطق کم شده است.

این کارشناس مسکن در ادامه در خصوص مناطق شرق و غرب به مهر گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در مناطق شرق، غرب و جنوب بیشتر انجام می‌شود چرا که این مناطق در حال رشد توسعه‌ای هستند. بنابراین سرمایه‌گذاری و ساخت‌و‌ساز در این مناطق زیاد خواهد شد با توجه به اینکه رشد در این مناط به بالای ۳۰ درصد می‌رسد.

ستاریان در پایان گفت: در حال حاضر حتی سرمایه‌گذاران شروع به ساخت‌و‌ساز در حاشیه کرده‌اند چرا که با این افزایش‌ها حاشیه شهر نیز گران خواهد شد و با توجه به اینکه رشد منطقه یک به سختی انجام می‌شود اما مناطق دیگر همچنین حاشیه شهرها به راحتی افزایش خواهند داشت، بنابراین قیمت مسکن در مناطق دیگر به صورت صعودی افزایش پیدا خواهد کرد.
درحال حاضر ساخت‌و‌ساز در مناطق جنوبی پایتخت آغاز شده است و این می‌تواند شروع رشد قیمتی در مناطق دیگر به جز منطقه یک باشد، باید دید بازار مسکن به روند افزایش قیمتی واکنش نشان می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: