کد خبر: ۳۲۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 26
برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های محلول در چربی زمان جذب حداکثری دارند که با غذا مصرف شوند. ویتامین‌های محلول در چربی برای جذب مناسب به چربی نیاز دارند. در این شرایط باید دقت کنید که این ویتامین‌ها را چه زمانی و همراه با چه چیزی مصرف می‌کنید.
شفاآنلاین>سلامت>شما نیاز دارید به منظور حفظ عملکرد صحیح بدن خود از مواد مغذی و برخی ویتامین‌ها استفاده کنید.

به گزارش شفاآنلاین:به طور معمول اکثر ویتامین‌ها را هر زمان از روز که بخواهید، می‌توانید مصرف کنید اما محققان معتقدند که برخی ویتامین‌ها در شرایط خاص بهتر جذب می‌شوند. در این شرایط بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد زمان و نحوه مصرف مکمل‌ها داشته باشید تا جذب ویتامین‌ها را افزایش دهید.

ویتامین‌های محلول در آب

به طور معمول مصرف ویتامین‌های محلول در آب بسیار ساده است. آنها در آب حل می‌شوند و لازم نیست همراه با غذا مصرف شوند. مصرف منظم ویتامین‌های محلول در آب برای شما خطری نخواهند داشت زیرا برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، در بافت‌های شما دخیره نمی‌شوند. این نوع ویتامین‌ها، بسیار راحت از طریق ادرار دفع می‌شوند. 9 ویتامین محلول در آب وجود دارد که شامل ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B - B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات) و B12 (کوبالامین) است. به منظور بهبود سلامتی و عملکرد بدن خود، خرید مولتی ویتامین را در اولویت قرار دهید؛ با مصرف مولتی ویتامین‌ها متوجه تغییرات بدنی و انرژی خود خواهید شد.

ویتامین C

مصرف ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای سلامتی، ایمنی بدن، کلاژن‌سازی و انتقال‌دهنده‌های عصبی مورد نیاز است. انواع مختلفی از ویتامین C وجود دارد که از طریق مصرف مواد غذایی تامین خواهند شد اما در برخی مواقع این ویتامین‌ها از طریق مکمل‌های غذایی وارد و جذب بدن شما خواهند شد. ویتامین C را می‌توانید هر زمان از روز و همراه با غذا یا به طور جداگانه مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که به منظور کاهش عوارض جانبی گوارشی می‌توانید این ویتامین را همراه با غذا مصرف کنید. ویتامین C اضافی از طریق ادرار دفع خواهد شد. به خاطر داشته باشید که مکمل‌های ویتامین C را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید زیرا این ماده مغذی و مفید به گرما و نور حساس است.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B را می‌توانید به صورت جداگانه یا به عنوان B کمپلکس که حاوی هر 8 نوع ویتامین B است، مصرف کنید. این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و شما می‌توانید آنها را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که ویتامین‌های گروه B را صبح‌ها مصرف کنید تا انرژی مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنید و تاثیر آن بر روی متابولیسم بدن صورت پذیرد. محققان در شرایط خاص و به منظور افزایش جذب ویتامین‌های گروه B، توصیه می‌کنند که آنها را با معده خالی مصرف کنید.

ویتامین‌های محلول در چربی

برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های محلول در چربی زمان جذب حداکثری دارند که با غذا مصرف شوند. ویتامین‌های محلول در چربی برای جذب مناسب به چربی نیاز دارند. در این شرایط باید دقت کنید که این ویتامین‌ها را چه زمانی و همراه با چه چیزی مصرف می‌کنید.

ویتامین A

برخی بیماران به دلیل افزایش نیاز یا کاهش جذب ویتامین‌ها، در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین A هستند. این شرایط شامل افراد باردار، شیرده و بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک است. کمبود ویتامین A در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است، این در حالی‌ست که کشورهای توسعه یافته با این مشکل روبه‌رو نیستند. به منظور افزایش جذب بهینه ویتامین‌ها، بهتر است مکمل‌های ویتامین A را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. اگر در وعده‌های غذایی خود از مواد مغذی طبیعی استفاده می‌کنید، همچنین از یک رژیم غذایی سلامت بهره می‌گیرید، مصرف ویتامین A برای شما ضروری نیست. مصرف بیش از اندازه ویتامین A می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد و احتمال مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را افزایش دهد.

ویتامین D

بهتر است ویتامین D را همراه با وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. هر زمان از روز می‌توانید از این ویتامین بهره بگیرید اما به دلیل نوع محلول در چربی ویتامین، مصرف آن با غذا بالاترین میزان جذب را خواهد داشت. ویتامین D برای سلامت استخوان، رشد سلولی و عملکرد سیستم ایمنی مورد نیاز است اما افراد زیادی هستند که از کمبود این ماده مغذی رنج می‌برند. جالب است بدانید که ویتامین D به منظور فعال شدن، نیاز به منیزم دارد بنابراین مطمئن شوید که سطح منیزم بدن شما برای فعال کردن این ویتامین کافی باشد. همچنین برخی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E، بر روی جذب ویتامین D تاثیر می‌گذارند.

ویتامین E

ویتامین E، یک مکمل غذایی محبوب و در دسترس است زیرا این ماده مغذی در اکثر غذاها وجود دارد و کمبود آن بسیار نادر است. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن افراد است؛ این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی و به منظور وجود جریان خون سالم ضروری است. به طور کلی توصیه می‌شود که ویتامین E همراه با غذا مصرف شود اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه چربی می‌تواند بر روی جذب این ویتامین تاثیرات موثری داشته باشد و صرفا توجه به این نکته کافیست. درست است که ویتامین E برای حفظ سلامتی بدن لازم است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند در برخی از افراد، آسیب‌ها و مشکلاتی ایجاد کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به افزایش ابتلای مردان سالم به سرطان پروستات شود.

ویتامین K

ویتامین K برای سلامت استخوان، سلامت قلب و لخته شدن خون لازم است. کمبود ویتامین K در افراد بزرگسال نادر است اما در برخی بیماران که دارای اختلالات خونریزی یا مشکلات جذب هستند، دیده شده است. شما می‌توانید ویتامین K را در هر زمان از روز و همراه با وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنید. ویتامین K به وسیله مصرف مواد غذایی روزانه، جذب بدن شما می‌شوند و لازم نیست از دوزهای بالاتری استفاده کنید اما در صورتی که تجویز پزشک مصرف مکمل‌ها بوده، شما می‌توانید با انجام آزمایش‌ها از کمبود آن مطمئن شوید. بهتر است ویتامین K را به صورت مجزا از ویتامین‌های محلول در چربی A و E مصرف کنید. همچنین استفاده از ویتامین‌های D و K با هم مفید است زیرا این مواد مغذی برای ارتقای سلامت استخوان‌ها و افزایش سطح کلسیم سالم در بدن موثر است.

مولتی ویتامین‌ها

به طور معمول مولتی ویتامین‌ها حاوی انواع ویتامین‌های مفید و مواد مغذی هستند. افراد زیادی مصرف مولتی ویتامین‌ها را نسبت به مصرف جداگانه ویتامین‌ها ترجیح می‌دهند زیرا استفاده راحتی دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند. به طور کلی مولتی ویتامین‌ها حاوی ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی هستند، به همین علت مصرف آنها همراه با غذا توصیه می‌شود؛ این شرایط جذب مواد مغذی را افزایش داده و باعث کاهش بروز ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد. اگر بیش از یک قرص در روز مصرف می‌کنید، دوز آنها را تقسیم کنید تا بدن شما بتواند مواد مغذی خاص را به طور موثر جذب کند. اگر در مورد نوع مصرف مولتی ویتامین‌ها شک دارید، بهتر است در این‌باره با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

بدن شما ویتامین‌ها و مواد مغذی را به روش‌های مختلفی جذب می‌کند. نوع جذب ویتامین‌ها در انتخاب آنها به صورت جداگانه یا به صورت مولتی ویتامین بسیار موثر است. برخی ویتامین‌ها همراه با وعده غذایی، جذب بیشتری دارند اما برخی دیگر با معده خالی بهتر عمل می‌کنند؛ در این شرایط می‌توانید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. به طور کلی باید بدانید که بدن شما برای حفظ عملکر ایمن و سلامت خود، به ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد؛ برخی از این ویتامین‌ها از طریق مواد غذایی تامین خواهند شد اما برای برخی دیگر نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی دارید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر آزمایشات تکمیلی انجام دهید تا متوجه کمبود ویتامین‌های بدن خود شوید؛ در این شرایط بهتر است از مولتی ویتامین‌ها برای بهبود عملکرد بدن خود استفاده کنید.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: