کد خبر: ۳۲۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 25
پویش انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان سه تا ۱۱ اسفند در مشهد برگزار می‌شود.
شفاآنلاین:سلامت>مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه به خاطر انگ و برچسبی که به بیماران اعصاب و روان زده می‌شود، برخی از بیماران اعصاب و روان هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند، گفت: پویش انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان سه تا ۱۱ اسفند در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین :دکتر مسعود زحمتکش با اشاره به برگزاری پویش انگ‌زدایی بیماران اعصاب و روان با عنوان «خجالت نداره» که از سوی سازمان نظام پزشکی مشهد، انجمن علمی دانشجویان پزشکی و گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد برگزار می‌شود، بیان کرد: این پویش با هدف انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان و تشویق مردم به مراجعه به روانشناسان و روانپزشکان، از سوم لغایت ۱۱ اسفند ماه در نقاط مختلف شهری چون بوستان کوهسنگی، مجتمع تجاری الماس شرق، دانشگاه علوم پزشکی و... برگزار می‌شود.  

وی افزود: در روزهای برگزاری این پویش مشاوره‌های رایگان روانپزشکی و روانشناسی با حضور اساتید گروه روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی به مخاطبان ارائه می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص اهمیت و لزوم برگزاری پویش‌هایی از این دست گفت: در چند دهه گذشته روش‌های درمانی موثری برای بسیاری از اختلالات روان پزشکی پیدا شده اما همچنان یکی از مسایل مطرح در حوزه سلامت روان آن است که بسیاری از افراد دچار اختلالات روانی هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه کرده و در صورت مراجعه، درمان خود را به شکل درست و کامل ادامه نمی‌دهند. این در حالی است که اختلالات روانی شیوع بالایی دارد و از هر چهار نفر در دنیا یک نفر در طول زندگی خود اختلال روانی را تجربه می‌کند.  

وی مهم‌ترین دلیل عدم مراجعه به روانپزشک را انگ و برچسبی دانست که به بیماران دچار اختلالات روانی زده می‌شود و بیان کرد: این مساله باعث شده است که شناخت انگ همراه بیماری‌های روانی و بحث انگ‌زدایی از این بیماران مورد توجه قرار گیرد.  

زحمتکش افزود: متاسفانه مراجعه دیرهنگام برای درمان اختلالات و بیماری‌های روانی فرصت و زمان طلایی درمان بیماری را از بین می‌برد.  

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اختلالات روانی از بیماری‌هایی است که با شیوع کووید ۱۹ تشدید شده، گفت: همه ما نسبت به بیماری‌های جسمی حساس هستیم و به خاطر آن اقدامات هزینه بر هم انجام می‌دهیم اما به طور معمول از بیماری‌های روانی غافل هستیم.  

وی افزود: این در حالی است که بیماری‌های روحی و روانی اغلب می‌توانند مسایل جسمی ما را تحت تاثیر قرار دهند و ایجاد بیماری کنند که به آن بیماری‌های روان تنی گویند؛ یعنی مسایل روحی ما منشا بیماری جسمی خواهند بود.  

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، زحمتکش اضافه کرد: در این پویش ابتدا توسط دانشجویان پزشکی اطلاعات اولیه در خصوص انگ بیماری‌های روانی و لزوم مراجعه و درمان این بیماری‌ها به صورت مستقیم و فرد به فرد به مراجعه‌کنندگان و مخاطبان ارائه شده و در مرحله دوم غربالگری اولیه صورت می‌گیرد در ادامه افراد مشکوک به مشکلات روحی و روانی تشخیص داده شده و به مختصصان روانشناس و روانپزشک ارجاع داده می‌شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: